Syntet - vad regerar? - Cat's Meow vs. UltraPro 12

Drömmer om och funderar på en ny komfortabel syntetsovsäck som bör klara tält- eller vindskyddsövernattningar i temperaturer kring eller strax under 0-strecket.
Finns det där ute någon med liknande bryderier som också har löst problemet?
Har bl a tittat på TNF Cat's Meow och Haglöfs UltraPro 12. Skiljer sig främst åt i fyllnadsmaterial, vikt och pris. Även Ajungilak, Mountain Equipment, Marmot, MHW m fl har ju säckar som skulle platsa i genren. Vilken fyllning ger mest värme och komfort per vikt respektive pengar mm? Polarguard delta? 3D? Dupont Thermolite Extra/Micro?

Skulle tacksamt mottaga tips och synpunkter samt erfarenheter rörande ovanstående.



/svante ljungberg
 
Billigt alternativ.

Jag köpte en Visent -10 sovsäck för två år sedan. Har sovit i minus 15 med mössa på huvudet utan problem.Vidare har jag haft med den på skogs- och fjällturer med gott resultat.
Sovsäcken kostar endast 295kr! O.b.s det är inget beganat, utan nytillverkat.
Finns på Friluftsvaror i Malmö.Väger 1,8kg.
/Triac.
 
Cat's Meow

Hej!
Jag införskaffade en Cat's Meow för att ha
under en fjällvandring i somras.
Det var väl runt ett par plus om nätterna,
jag hade underställ, strumpor. Det räckte inte.
Vaknade av att jag frös och fick sätta på mig en massa.
Vet inte om jag är väldigt frusen av mig eller om det beror på något annat...
Hoppas du hittar en bra :)
 
Polarguard

Det finns tyvarr inga exakta vetenskapliga undersokningar som visar vilken fiber som ar battre an den andra men det ansees ganska allmant att Polarguard 3D (eller delta) ar den som har basta vikt/varme forhallandet och samtidigt funkar i manga ar. DuPonts (och Ajunigliaks) blandningar har en tendens att tappa mycket av sin formaga efter bara nagot ar/nagon tvatt.
Jag har sjalv ungefar de erfarenheterna ocksa.
Jag har en Marmot Wizard (som ersatts av Mavericks) som jag ar mycket nojd med. I sommras kopte ett par kompisar varsin Mavericks och det ar valdigt fina sackar. Jamfort med Haglofs ar detaljerna mycket smartare (som blixtlas, fotbox och huvan) men jag kan inte peka pa nagra direkt fordelar jamfort med TNF. Det var dock lite battre pris pa Marmot sackarna.
Chansen ar dock att din Polarguard sack haller sig frash i manga fler ar an DuPonts alternativ.

Vill du spara vikt och packvolym kan det vara lage att titta pa Marmots dunsack Helium, bara 909gram for -9.

/Bjorn
 
Är oxå på jakt efter sovsäck. Dock för kallare temperaturer. Dom försäljare jag pratat med påstår att Polaguard Delta är det bästa syntetfordret. Om detta stämmer vet jag inte, det är som sagt bara vad dom har sagt till mig.

Utan att ha någon egen erfarenhet skulle jag välja bort Haglöfs. I, i stort sett, samtligta tester jag läst har Haglöfs säckar varit väldigt kalla, även i temperaturer en bra bit över säckarnas temperaturangivelser.


/K
 
Jag har fått till mig att 3D har ett gott renomé. Det finns en efterföljare till 3D som heter Delta. Men vad jag sett så är det bara Norh Face som har använt det än, jag vet inte varför de andra (Marmot, Mount Hard wear mm) inte har använder det ännu.

Jag funderade länge på vilken fyllnadsmaterial som jag skulle välja. Dun uteslöt jag pga två anledningar, dels att det inte tål väta. I vårat klimat är det inte hållbart (kanske i torr miljö på 5000 meter). Den andra anledningen är priset, för att konkurera med syntet i vikt/värme bör man välja 700+ i fillpower och då blir säckarna dyra.

Jag köpte en Mountain Hardwear Quantum 2nd Dimension . Berg och Hav har just nu 20 % rabatt vilket gav ett bra pris. Dessutom finns säcken i tre storlekar, jag kunde hitta en som var precis lagom stor. För stor=mer att värma upp. Säcken har en komfort på -9, detta bör räcka till höst/vår. För vinter satsar jag på att komplettera med en tunn sommarsäck.

Anders
 
Dun :)

dr_ljungberg; sa:
Tack för värdefulla råd och synpunkter hittills. Har kollat runt lite. Kanske blir det dun ändå...

Om du inte ska använda säcken i extremt fuktig miljö så skulle jag satsa på dun. Även billigare dunsäckar är hållbarare på sikt och betydlig varmare i förhållande till vikten än syntet.

Mvh,

J
 
Jag har en Cat´s Meow (3-4 år gammal) som jag tycker fungerar bra och har ett innertyg som känns ganska skönt och inte alltför "syntetiskt". För mej så passar den bäst i temperaturer från några minusgrader upp till ca 10-12 plusgraders utetemperatur. Kallare än ca 2-3 minusgrader har jag inte varit med om med den säcken, men det var inga problem. Den är också hyfsat lätt, 1300 g utan fodral.
 
Lätt och varm sovsäck

Har just inhandlat en TNF Snowshoe med Polarguard Delta fyllning. Har inte känt ett sådant loft på en syntetsäck med den vikten tidigare. Jämförde med en Marmot Maverick men vikten fällde avgörandet att köpa TNF. Enligt säljaren har TNF ensamrätt på Delta ett antal år och denna fyllning ska visst ha 10 % bättre loft och vara 10% lättare än Polarguard 3D.
 
Att bara TNF bruker 3 Delta är att de har ensamrätt på den. och kommer så ha i ytterligare ett år till. Har själv ett par TNF sæckar både syntet och dun och är vældigt førnøjd med dem. Har bla sovit ute med min foxfire -21 ner till -35 utan att frysa. Tyvärr har många inte nock kunskap om hur man skall førbereda sig før en natt ute. De slarvas ofta med både liggunderlag och før mycket kläder i sæcken. Mitt bæasta sov tips till er som fryser. Stäng påsen ordentligt och kør två runder med "Fader abraham" jag lovar att du är go och varm efter de.
Vinter hälsningar Andreas
 
Tack för flera bra synpunkter. "Fader Abraham" är ju mkt värme för låg vikt så att säga.
Sovsäcken är ju också bara en liten del av allt som bidrar till varma och bekväma nätter trots en låg yttertemperatur.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.