Dun eller syntet????????

Ska köpa ny säck men jag kan ej bestämma mig för dun eller syntet . Det den måste klara av är de svenska fjällen på sommaren och kanske även vår och höst.
Jag frågade här på forumet för någon månad sedan om jag vågade satsa på en dunsäck pga. att den inte tycker om väta och att den kräver lite mer omvårdnad. Fick då (bla.) svaret att om man bara var noga med att vädra ur den efter varje natt så var det inga problem ( i alla fall inte med fukten som man själv avger ). Men hur länge måste man ha den på tork?
Eftersom jag nästan alltid är på fisketur när jag sover i tält så ser jag framför mig en vecka till fjälls med regn hela veckan. Och när de andra drar iväg för att fiska (oftast så går man iväg och fiskar och är borta från tältet hela dagen) så måste jag vara i närheten av tältet för att kunna torka säcken vid vid eventuellt regnuppehåll..
Min rädlsa för detta är kanske överdriven, men eftersom fisket för mig är det viktiga så vill jag kunna ägna mig åt det till 100%.

Om man jämför dun och syntet så är (om jag fattat det rätt) dunsäcks fördelar att den är lättere och har mindre packvolym än en liknande i syntet.
Men om man jämför tex. Mountain Equipments säckar Dreamcatcher 500(dun), vikt:1290gr., packvolym:27*17cm och Sleepwalker II(syntet) vikt:1400gr., packvolym:35*20cm och båda med en komforttemp på +20 till -5. Skillnaden i vikt är futtiga 110gr. och packvolym 7*3cm, till dunsäckens fördel. Skillnaden är ju väldigt liten och med tanke på min tveksamhet enl. ovan så lutar det åt en syntetsäck och att den är nästan hälften så dyr gör väl inte saken sämre.

Tänker jag rätt eller är jag helt ute och cycklar?
 
brynäs; sa:
Skillnaden i vikt är futtiga 110gr. och packvolym 7*3cm, till dunsäckens fördel. Skillnaden är ju väldigt liten och med tanke på min tveksamhet enl. ovan så lutar det åt en syntetsäck och att den är nästan hälften så dyr gör väl inte saken sämre.
Därmed har du själv besvarat din fråga, köp syntet. Tål väta, klumpar inte ihop sig när det blir blött, torkar fortare och kan misshandlas mer. Skall man vara ute på vintern eller är man gramjägare, då skulle jag välja dun.// Roland
 
brynäs; sa:
Eftersom jag nästan alltid är på fisketur när jag sover i tält så ser jag framför mig en vecka till fjälls med regn hela veckan. Och när de andra drar iväg för att fiska (oftast så går man iväg och fiskar och är borta från tältet hela dagen) så måste jag vara i närheten av tältet för att kunna torka säcken vid vid eventuellt regnuppehåll..

Det går väl utmärkt att låta säcken torka genom att ligga inne i tältet? Problemet är när man knölar ner säcken i packpåsen. Då upphör vädringen och fukten stannar kvar där den är tills man tar fram säcken. Ligger säcken utrullad i tältet hela dagen torkar den oftast tillräckligt. Sen får man såklart vädra ur den ordentligt när man kommer hem, men den dunsäck ska ju helst inte förvaras i påsen utan hängande så då lär den ju bli tillräckligt torkad.
 
Idag är syntetsäckarna av så hög kvalitet så det finns relativt få anledningar till att välja en dunsäck. Men det är med sovsäckar som med allt annat, vad skall den användas till? Jag har själv 2 sovsäckar, en dunsäck för extrem kyla vilken passar sig för expeditioner. Min andra sovsäck är en syntetsäck som har en komforttemperatur på -5grader, denna säcken använder jag till i princip all friluftsaktivitet året om. Personligen så är jag inte känslig för kyla men skulle man vara det så kan man ju välja en syntetsäck med lägre komforttemperatur.

Så här tycker jag.

Dun.
+ Värme per viktenhet
+ Mindre skrymande

- Fuktkänslig
- Dyr om man vill ha bra kvalitet

Syntet:
+ Mindre vård
+ Tåligare

-Större och tyngre


Sedan kan man inte förneka komforten i en riktigt bra dunsäck.. Men smakar det så kostar det, en bra dunsäck är ju nästan 3-4ggr dyrare än en syntetsäck..
 
FJS90/91; sa:
Så här tycker jag.

Dun.
- Fuktkänslig
Numera så finns det flera riktigt bra materiallösningar för yttertyget som minskar och i vissa fall i princip eliminerar denna svaghet.
Exempel på dessa är t.ex. Pertex Endurance och Mountain Hardwears Conduit SL. Andra intressanta yttertygsmaterial är Gore DryLoft, Marmot MemBrain, ME:s DriLite och diverse Epicvarianter. Det finns en del säckar med dessa material och heltejpade sömmar som testats med mycket bra resultat i hällregn! :)
I dagsläget är dock dessa material ganska dyra men prisutvecklingen verkar gå åt rätt håll.

[Ändrat av haskell 2003-06-05 kl 09:16]
 
haskell; sa:
Det finns en del säckar med dessa material och heltejpade sömmar som testats med mycket bra resultat i hällregn! :)
I dagsläget är dock dessa material ganska dyra men prisutvecklingen verkar gå åt rätt håll.

Det låter spännande, men jag tycker nog att det vanligaste fuktproblemet är fukten från kroppen, har dom specialmtrl där med?

Att skydda dunisen har ju annars gått bra med ett GTX fordral.
 
Ska man bara vara ute en vecka och det är under den varma årstiden vår-höst, så blir det inget problem med fukten i sovsäcken. Problemet med dunsäckar uppstår om man är ute längre tid än så utan möjlighet att torka upp säcken. Dun är bara riktigt dåligt vid många minusgrader under vintern, när upplagrad fukt fryser i säcken och dunet tappar sin värmande förmåga. Av den anledningen är dun, som har så bra värmeisolerande egenskaper, paradoxalt nog bäst under den varma årstiden med dess känsla, lägre vikt och mindre packvolym.
 
Sommartid upplever jag skillnaderna i funktion mellan dun och syntet som närmast obefintliga. Min senaste sovsäck, en Marmot i dun som jag köpte för 6 år sedan har fungerat mycket bra och jag tänker i princip inte på att den är fuktkänsligare än en syntet. Självklart får man ju skydda den väl i packningen så att man inte av misstag eller vid skyfall väter den. Särskilt om du fiskar och ligger på samma ställe, så fungerar det ju perfekt med en dunsäck. Det är ju som Peter skrev inte nödvändigt att hänga den på tork utan det räcker att den ligger i tältet och vädrar ut under dagen. Och när jag är på vandring brukar jag direkt jag slagit upp tältet slänga in liggunderlag och sovsäck. Men visst är det som Patric skriver, att en bra dunsäck är dyrare. Jag vill dock lägga till livslängd till hans lista och en bra dunsäck har i regel längre livslängd än en dito syntet. Det är dock viktigt att man hänger upp den när man förvarar den hemma samt tvättar den då och då.

/D
 
haskell; sa:
Numera så finns det flera riktigt bra materiallösningar för yttertyget som minskar och i vissa fall i princip eliminerar denna svaghet.

Fukten UTIFRÅN är ju inget stort problem, det är fukten som lämnar kroppen och skall ta sig ut ur säcken som oftast är det stora problemet. En sovsäck blir fuktig även om du sover med den inomhus.

En syntetsäck blir inte så mycket mindre fuktig än en dunsäck av den fukten tror jag, skillnaden är att dunet kan börja mögla över en dag (jag har läst att det räcker med några timmar om förhållande är dåliga, tror det är i Att överleva vintertid på naturens villkor som det står). Och det tvivlar jag inte på, mögel kommer fruktansvärt snabbt om miljön är rätt.
 
nermander; sa:
Fukten UTIFRÅN är ju inget stort problem, det är fukten som lämnar kroppen och skall ta sig ut ur säcken som oftast är det stora problemet. En sovsäck blir fuktig även om du sover med den inomhus.
Jag upplever inte fukten inifrån som något problem _oavsett_ sovsäck och då ska man ändå komma ihåg att jag har väldigt välfungerande svettkörtlar... ;)
Jag har tidigare varit mycket tveksam till dunsäckar pga. just fukt men jag har på senare tid "insett" att det inte är något problem med nyare sovsäckar.
"Try it - you'll like it!" :)
 
en liten fundering!!

Har aldrig ägt en dunsäck men är sugen på att införskaffa en. Men om det är som ni säger inte fukten utifrån som är ngt problem så borde det väl inte vara ngt större problem överhuvudtaget om man har den utlagd i tältet som ni säger. Var och varannan svensk har ju duntäcke hemma året om!! Och mig veterligen så funkar då det himla bra!! ;)
Det är ju mkt skönare med ett duntäcke hemma än ngn annan typ av täcke. Är det samma skillnad i sovkvalite mellan icke dunsäck och dunsäck??
 
Varifrån kommer dunet?

Kanske värt en tanke!?

Tyvärr ligger en ganska läskig djuhantering bakom dunindustrin. Det mesta dunet kommer från Kina där gäss och andra fåglar plockas levande (smärtsamt!) på ackord flera gånger under sin livstid. Dunet är alltså inte en biprodukt från köttindustrin.

Jag avstod själv från att köpa en dunsäck efter att ha läst lite om fågelhanteringen. Det finns väldigt bra syntetsäckar och om man inte ska ha en extrem vintersäck till lägsta vikt kan man kanske nöja sig med syntet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.