ska en ny sovsäck tappa dun?

Jag köpte en ny sovsäck i början av sommaren, en Marmot Angel Fire, (http://marmot.com/products/details/womens-angel-fire-new), med hopp om att äntligen sluta frysa om nätterna i tältet. Förutom att jag inte tycker att den värmer som den ska, då jag frysit trots att temperaturen inte ens nått nollan, så tappar den dessutom en del dun. Jag har nu endast använt den ett fåtal nätter men märkte att den redan från första början tappade dun. När jag vaknar på morgonen så är mina kläder rätt så duniga. Inte jättemycket, men ändå så pass att jag börjat fundera om en ny sovsäck verkligen ska tappa så pass mycket dun i början? Eftersom det är min första dunsovsäck vet jag inte vad jag ska förvänta mig, kanske är det helt normalt att en del dun smiter ut ur sovsäcken under natten, eller vad säger ni?
 
Vad har du för liggunderlag? Hur mycket kläder? Markisoleringen gör väldigt mycket för kroppstemperaturen och jag tror att komfortvärdet brukar vara angett för en normalbyggd person i ullunderställ.
Hur mycket det ska läcka vet jag inte, jag har en billig dunsäck och den läcker ganska mycket men den är nog inte en sovsäck att ha som jämförelse.
 
sovsäck

Den du har köpt har ju en komforttemperarur på -1, är man frusen så brukar det i land behöva några (typ 0 extra grader). vi har en sovsäck med komfort -7 den sover min fru skönt i på sommaren. jag använder samtidigt en sovsäck som har +7 och sover lika bra;-)

jag sover alltid i en liten soppåse av siden (för att det är lättare att tvätta påsen än sovsäcken samt att man vinner nån grad och får högre komfort)!

sedan sover jag alltid bara i ett, torrt tunnt underställ och försöker lägga mig varm, vilket alltid underlättar!
 
Dunsovsäckar tappar alltid lite dun, speciellt i början, men de ska inte tappa för mycket dun och det är svårt att säga vart den gränsen går utan att se med egna ögon, hör av dig till Marmot om du är fundersam.
 
Jag köpte en sovsäck med goda marginaler, en Panyam 450 från Cumulus. Då tål man att sovsäcken tappar lite dun, blir lite blöt m. m. och att det blåser på en del utan att man börjar frysa.
 
Grannens dotter klagade på att hennes -6° sovsäck släppte en massa dun. Hon sov i ett fleeceställ utan innersäck.
Vi gav henne ett tunn ullunderställ som sovplagg och fick henne att sy en sidensopsäck till innerlakan.
Hon slutade klaga på dunsläpp och påstod att hon sov lugnare nu. (Mindre öl och festival kanske?)
Pröva själv!
go tur
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Colorblend Ska vintertälta, söker sovsäck för -20? Bo och sova 72
mnen Hur ska sovsäck förvaras Bo och sova 3
GAVIAARCTICA Hur lång sovsäck ska man köpa? Bo och sova 16
serenade vad ska man ha för sovsäck på vandring Bo och sova 5
Floot Vad ska jag välja för sovsäck? Bo och sova 2
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
MissToaster Köpa begagnat tält - hur ska jag tänka? Bo och sova 16
jonw Skillnaden mellan dyrt och mindre dyrt, vad ska man tänka på när man köper begagnat? Bo och sova 40
jenny_salo Vilket tält ska jag välja? Bo och sova 2
gusfallca Liggunderlag- vad ska jag välja? Bo och sova 14
busnicke Vilket tält ska jag köpa? Bo och sova 7
some0neelse Familjen ska bilcampa, tält? Bo och sova 6
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
eclipsetomte Ny - Ska jag köpa hammock? Men vilken? Bo och sova 20
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
rJohansson Hilleberg Nallo 3 GT ska pinnarna ha en böj? Bo och sova 19
malin.kristina Vad ska jag välja för tält?? Bo och sova 14
SafeSurfer Hur undvika repor i tältstänger som ska skjutas in i bågkanalen? Bo och sova 8
Steer086 Ska jag köpa ett grönt eller orangt WBT3 tält? Bo och sova 26
danisko Vilka tältbågar ska jag välja? Bo och sova 7
Derbyboy Vad ska jag ha för tält i Afrika? Bo och sova 25
Foehammer117 Köpa tält i från/ i USA eller Kanada (Vilka märken ska man titta på?) Bo och sova 3
Northenlights Vad ska jag använda som tak över huvudet? Bo och sova 7
pal2 Ska Bergans Kompakt vara så här? Bo och sova 7
raketjan Nytt tält, mycket som ska stämma ! Bo och sova 5
Mathias PHS Vilket tält ska jag välja??? Bo och sova 9
go_o_glad En riktigt nybörjare ska upp till fjälls... =) (säck + brallor) Bo och sova 9
Snigel2000 Vad för tält ska jag satsa på? Bo och sova 24
Fogel Hjälp, ska köpa tält. Bo och sova 1
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
Razzle-Dazzle 2 absider eller en GT? Hur ska man tänka? Bo och sova 3
Munksten Tält att bo i när man ska på ripjakt/fjällfiske Bo och sova 1
Ska jag "byta" till ett annat Hilleberg? Bo och sova 15
Floot Vilken ska jag välja? Bo och sova 2
peteraxelsson Vilket tält ska vi köpa? Bo och sova 12
Ska du till Lofoten i sommar... Bo och sova 0
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...