Dun- eller syntetsovsäck?

Hejsan alla frilufsare... =)

Står intför ett litet problem..
Det är nämligen så att jag måste ha en ny sovsäck!
Det va ett bra tag sen jag köpte sovsäck sist så jag känner att jag inte har så bra koll.
Dun eller syntet?
Skulle vilja kunna använda den 3 säsonger om året (vinterhalvåret). Tips om bra produkter mottages med glädje!

Hälsningar Elin
 
Det beror på användningen

Hej!

Dun samlar på fukt, så en sådan sovsäck passar bäst för kortare turer eller turer med torkmöjligheter. Men dunsäckar väger mindre och har längre livslängd.
Dåligt: de är dyra.
Syntetsäckar tål fukt bättre, är tyngre och billigare.

Skall du gå på tur i mer än 5 dagar i höstrusk utanför leder, med läger under bara himmel eller pressening, är mitt alternativ glasklart: syntet
Annars tror jag att en dunsovsäck är ett bra alternativ.

/Hasse
 
tottsis; sa:
Dun eller syntet?
Skulle vilja kunna använda den 3 säsonger om året (vinterhalvåret). Tips om bra produkter mottages med glädje!
Jag tycker att du ska satsa på en dunsäck. För- och nackdelar för dun resp. syntet har tragglats hur många gånger som helst både här och på andra ställen så jag tänker inte dra upp det igen. Däremot kan jag säga att betydligt fler byter från syntet till dun än tvärtom.

I vilka temperaturer (ungefär) har du tänkt använda säcken? De tre säsonger du anger kan innebära ett rejält temperaturspann på vissa ställen... ;)
 
Re: Det beror på användningen

Röksvamp; sa:
Dun samlar på fukt, så en sådan sovsäck passar bäst för kortare turer eller turer med torkmöjligheter.
Jag tycker att moderna dunsäckar passar till allt. :)
Det är inget problem om man förvarar den vettigt och vädrar ur den ordentligt. Jag har inte haft några som helst fuktproblem under ett antal hyfsat långa turer (7-17 dygn) med dunsäck då vädret till stor del bestått av regn.
Jag tycker personligen att syntetsäckar samlar på sig minst lika mycket fukt och de är inte speciellt roliga att ligga i när de är fuktiga...
 
Re: Re: Det beror på användningen

haskell; sa:
Röksvamp; sa:
Dun samlar på fukt, så en sådan sovsäck passar bäst för kortare turer eller turer med torkmöjligheter.
Jag tycker att moderna dunsäckar passar till allt. :)
Det är inget problem om man förvarar den vettigt och vädrar ur den ordentligt. Jag har inte haft några som helst fuktproblem under ett antal hyfsat långa turer (7-17 dygn) med dunsäck då vädret till stor del bestått av regn.
Jag tycker personligen att syntetsäckar samlar på sig minst lika mycket fukt och de är inte speciellt roliga att ligga i när de är fuktiga...

Jo, enligt vissa är det så. All respekt för deras (ditt) val, vi får se längre fram över om jag tar steget än en gång(har ägt en dunsäck tidigare - mögel). Just nu prioriteras en rejäl dunjacka.

/Hasse
 
Förra året skaffade jag en ny dunsäck. Just med tanke på duns känslighet för fukt, valde jag en variant från Rab med pertexskal, Rab Quantum Endurance:

q400600.jpg


Finns hos Up and under:

http://www.upandunder.co.uk/eshop/c...acturer_ID=5&Activity_ID=21&Description_ID=24

Har använt säcken under vandringar upp till 17 dygn på raken i såväl skog som fjäll. När jag använt tält har det hänt att jag glidit ner med fötterna mot tältduken, med resultat att fotänden varit fuktig på morgonen. Men den fukten har legat ytligt på Pertextyget utan att fukta ner dunet, och när fossingarna dragits bort från tältduken har den torkat i rappet. Så, inga problem med fukt över huvud taget. Lätt, varm, tålig, skön insida, fuktokänslig. Ett av de bästa köp jag gjort.

För rena vinterturer känner jag dock fortfarande tveksamhet inför dunsäckar. Om fukt från kroppen kondenserar, och fryser, ev. inuti dunsäcken, tappar den ju all värmande förmåga. För vintern håller jag nog fast vid syntetsäcken, men för vår-sommar-höst är dunsäckar numera bra.

Raskesven


[Ändrat av Raskesven 2004-10-06 kl 22:36]
 
Tack för alla inlägg.

Är väl fortfarande inte säker.
Enligt många så är ju fördelarna med dun fler än fördelarna med syntet men det verkar ju lite jobbigt om säcken helt plötsligt börjar mögla... /Elin
 
Raskesven; sa:
För rena vinterturer känner jag dock fortfarande tveksamhet inför dunsäckar. Om fukt från kroppen kondenserar, och fryser, ev. inuti dunsäcken, tappar den ju all värmande förmåga. För vintern håller jag nog fast vid syntetsäcken, men för vår-sommar-höst är dunsäckar numera bra.

Raskesven


[Ändrat av Raskesven 2004-10-06 kl 22:36]

Jag använder oftast sovsåck på vintern och då dun. Tycker det är överlägset i vikt, prestanda och packvolym. Har ägt min vintersäck sedan 6 år tillbaka och inte haft några som helst problem med mögel.
Kör på dun och ta väl hand om den, förvara den inte på vinden eller i källaren.
/ Pottan
 
Syntet, alltid bäst i vårat klimat

I Sverige är syntet mycket bättre än dun med tanke på fuktabsorbering. Dessutom är fibrerna i dagens syntetsäckar så välutvecklade att de inte skiljer sig så mycket rent isoleringsmässigt ifrån dun.

Ta t.ex. Mountain Equipments nya sovsäckar där isoleringen, kallad polarloft, är impregnerad. Fibrerna är alltså separat behandlade med impregnering för att stöta bort fukt. Dessutom har de säckar med material som transporterar bort fukten. De är även billigare än dunsäckar trots hög kapacitet.

Nanok har även de extremt bra sovsäckar. Kolla på: http://www.nanok.no så får du se deras revolutionerade säckar.

Att hitta en syntetsovsäck som slår ut de flesta dunsäckar är längre inget problem, i fibrernas värld läggs det ner massor med forskning. Medans dun är dun och utvecklas inte särskilt mycket, förutom hur man syr in den och använder sig av material runt omkring.

Satsa på en syntetsäck, då slipper du att tänka på att vädra den hela tiden och behöver inte vara rädd att din dyra säck ska gå sönder.

Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen.

Mvh, Pelle.
 
pottan; sa:
Raskesven; sa:
För rena vinterturer känner jag dock fortfarande tveksamhet inför dunsäckar. Om fukt från kroppen kondenserar, och fryser, ev. inuti dunsäcken, tappar den ju all värmande förmåga. För vintern håller jag nog fast vid syntetsäcken, men för vår-sommar-höst är dunsäckar numera bra.

Raskesven


[Ändrat av Raskesven 2004-10-06 kl 22:36]

Jag använder oftast sovsåck på vintern och då dun. Tycker det är överlägset i vikt, prestanda och packvolym. Har ägt min vintersäck sedan 6 år tillbaka och inte haft några som helst problem med mögel.
Kör på dun och ta väl hand om den, förvara den inte på vinden eller i källaren.
/ Pottan

Under vilka former använder du dunsvosäcken, dagar ute utan torkmöjligheter e.t.c?
Jag är nyfiken på vilka erfarenheter du grundar slutsatsen på.

/Hasse
 
Re: Syntet, alltid bäst i vårat klimat

zeromaker; sa:
I Sverige är syntet mycket bättre än dun med tanke på fuktabsorbering. Dessutom är fibrerna i dagens syntetsäckar så välutvecklade att de inte skiljer sig så mycket rent isoleringsmässigt ifrån dun.

Ta t.ex. Mountain Equipments nya sovsäckar där isoleringen, kallad polarloft, är impregnerad. Fibrerna är alltså separat behandlade med impregnering för att stöta bort fukt. Dessutom har de säckar med material som transporterar bort fukten. De är även billigare än dunsäckar trots hög kapacitet.

Nanok har även de extremt bra sovsäckar. Kolla på: http://www.nanok.no så får du se deras revolutionerade säckar.

Att hitta en syntetsovsäck som slår ut de flesta dunsäckar är längre inget problem, i fibrernas värld läggs det ner massor med forskning. Medans dun är dun och utvecklas inte särskilt mycket, förutom hur man syr in den och använder sig av material runt omkring.

Satsa på en syntetsäck, då slipper du att tänka på att vädra den hela tiden och behöver inte vara rädd att din dyra säck ska gå sönder.

Hoppas detta kan hjälpa dig på vägen.

Mvh, Pelle.
Svaret har jag delvis kopierat rakt av från tråden: http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=28407&pagenumber=2

En spade är möjligen en spade, men dun är inte dun. En dunsäck med 600 i fillpower kan slås värme/vikt-koefficientmässigt av en syntetsäck med det bästa syntetmaterialet. Men jämför med det bästa dunet, 900 i fillpower, så blir viktfördelningen den gamla vanliga, dvs. till dunets fördel. T.ex Marmot Helium har -9 grader i komforttemperetur, och väger 822 gram. Vad väger den lättaste syntetsäcken med den komforttemperaturen?

http://www.marmot.com/products/product.php?cat=bags&subcat=33&style_id=D2004

Finns ett gäng dunsäckar med bättre värme/vikt koefficient än vad säckar med Polarguard Delta har, vilket anses vara ett av de bästa syntetmaterialen. 800 i fillpower slår nog Delta.

Som jag skrev ovan finns numera tyger som Pertex (funnits länge) som ger bra fuktskydd under den varma årstiden. Jag har alltid själv varit skeptisk mot dunsäckar just av fuktskäl, och använt ett sovsäcksskydd till tidigare dunisar. Men nu har jag ju själv testat en dunsäck med Pertexskal, i allt från fuktig granskog till regniga fjäll, under vandringar som varat mellan 9 och 17 dygn vår, sommar och höst. Behövs inget sovsäcksskydd till säcken. Med tarp kommer jag att komplettera säcken med ett sovsäcksskydd, men det behövs inte med tält. Till kåtan används ett sovsäcksskydd, dock inte för att rädda säcken från fukt utan från glödsprätt. Nackdelen med Pertex och liknande material är deras känslighet mot värme. Men numera finns bra dunsäckar, bättre än syntetsäckar, som fungerar i fuktigt klimat.

Raskesven
 
Hmmm, om jag har förstått någorlunda rätt så är alltså problem med fukt i dunsäckar ganska liten om man använder sig av ett sovsäcksöverdrag...?
Stämmer det?
/Elin
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
DoktorGlas Tips om billig underquilt - eller har jag gjort bort mig nu igen? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.