Dun- eller syntetsovsäck?

tottsis; sa:
Hmmm, om jag har förstått någorlunda rätt så är alltså problem med fukt i dunsäckar ganska liten om man använder sig av ett sovsäcksöverdrag...?
Stämmer det?
Jag har aldrig haft problem med fukt i någon dunsovsäck, oavsett årstid och oberoende av om jag haft sovsäcksöverdrag eller ej. Vidare känner jag ingen som haft fuktproblem med dunsovsäck heller. Däremot så har jag själv haft vissa problem med en syntetsäck pga. att den hade dåligt yttertyg.
Nuförtiden så är yttertygerna mycket bättre på bra sovsäckar så med ett modernt yttertyg så skulle fukten aldrig blivit störande.
 
tottsis; sa:
Hmmm, om jag har förstått någorlunda rätt så är alltså problem med fukt i dunsäckar ganska liten om man använder sig av ett sovsäcksöverdrag...?
Stämmer det?
/Elin
Se det som en gardering. Som haskell är inne på; med de bra yttertyger som finns på säckar idag behövs det inte för tält. Blir lite "byxor och hängslen" för tält. Sover man t.ex under tarp där regn möjligen kan stänka in, tycker jag däremot att ett sovsäcksskydd är lämpligt, oavsett dun eller syntet. Det skyddar också säcken från smuts och fuktig mark. Men andra tycker inte det behövs då heller.

Raskesven
 
Dun är bra

Dun är oslagbart när det gäller packvolym och vikt precis som Raskeven skriver, men fuktkänsligheten kan vara ett problem om man inte är försiktig. En blöt dunsäck isolerar knappt något alls medan man kan vrida ur en syntetsäck och hålla värmen hyfsat. Spiller man frukosten i säcken tar det betydligt längre innan dunsäcken torkar. Om man inte skyddar den väl mot regn (eller fall vid vad) när den ligger i ryggsäcken riskerar man att den blir blöt. Att komma åt yttertyget med fotändan och därmed få säcken fuktig har jag råkat ut för. Jag har en Marmot Sawtooth utan speciell behandling på yttertyget. Det löser jag genom att trä på jackan över fotändan, då får man lite extra värme också. Jag har inget behov av ett helt överdrag, men det är säker bra för att sova under tarp.

En dunsovsäck kräver lite mer skötsel, men om man vädrar den då och då under turen, packar den tätt och ev. skyddar den mot kontakt med tältets ytterryg finns det ingen anledning att inte rekommendera.
 
Dun, dun, dun

Jag använder alltid dun, sommar som vinter, paddling, vandring, vintertältning, you name it. Jag har ytterst sällan några problem med att sovsäcken blir blöt, och aldrig någonsin har någon av mina sovsäckar möglat. Visst, man ska vädra dem så ofta man kan, och man ska vara försiktig med fukt. Men å andra sidan, hur rolig är en fuktig syntetsäck?

zeromaker; sa:
Att hitta en syntetsovsäck som slår ut de flesta dunsäckar är längre inget problem, i fibrernas värld läggs det ner massor med forskning. Medans dun är dun och utvecklas inte särskilt mycket, förutom hur man syr in den och använder sig av material runt omkring.

Detta håller jag definitivt inte med om! En dunsovsäck av bra kvalitet har betydligt bättre värme/viktförhållande än alla syntetsäckar. Syntetfyllningarna blir bättre och bättre, men det blir även dunet. För 10 år sedan var 700 det bästa dun som fanns att få tag i, nuför tiden finns säckar med 900-dun.

Dun är dyrt, men det håller länge. Jag har en dunsovsäck som är över 40 år gammal, och den fungerar fortfarande. Dun har känsla. För oss "frälsta" är känslan i en bra dunsovsäck något av det bästa som finns.

Peter
 
[/QUOTE]

Under vilka former använder du dunsvosäcken, dagar ute utan torkmöjligheter e.t.c?
Jag är nyfiken på vilka erfarenheter du grundar slutsatsen på.

/Hasse [/QUOTE]

Jag använder den i fjällen (oftast Sarek i mars/april) boendes i tält 6-10 dagar.

/Pottan
 
Saltvatten?

Jag är nyfiken om ni har någon erfarenhet när det gäller dun/syntet i samband med paddling i saltvatten. Alla som har paddlat på västkusten t ex vet ju att efter ett par dagar är allting lätt fuktigt av saltvattnet. Ingenting går att torka riktigt och att sköja ur kläderna i saltvattnet gör ju bara det hela marginellt bättre..
Jag har hitintills haft en gammal syntetsovsäck men den börjar bli lite väl luggsliten nu, så jag är tacksam för synpunkter.
/Ulf
[Ändrat av UlfJohansson 2004-10-07 kl 16:42]
 
tottsis; sa:
Tack för alla inlägg.

Är väl fortfarande inte säker.
Enligt många så är ju fördelarna med dun fler än fördelarna med syntet men det verkar ju lite jobbigt om säcken helt plötsligt börjar mögla... /Elin


Jag har använt dun under slutet av 70-talet och gick över till syntet när dessa säckar började bli populära på 80-talet. Sedan körde jag syntet (Haglöfs, Ajungilakk och Carinthia i nämnd ordning) tills år 2000 då jag gick tillbaka till dun.

Det är lite av en myt att dun skulle ta upp mer fukt än syntet, snarare upplever jag det som tvärtom - dunsäckar blir inte alls lika fuktiga som syntetsäckar och skillnaden märks tydligt på långturer.

Har använt både Caravans gamla klassiska modeller (1000 och Skvader och Wings :) ) och sliter nu flitigt på min Antelope SDL från Westernmountaineering och på min ME Dewline. Antelopen väger 1300 gr inklusive packpåse och är komfortabel (för mig) ner till ca minus 16-18 grader. Båda mina säckar har ett skalskydd av droppsäker men andande väv och jag har använt dem flitigt på turer upp till 23 dagar med både regn och snöblask och sträng kyla utan några problem alls.

Syntet använder jag numera bara som extraförstärkning till antelopen i sträng kyla och när jag seglar.

Förvara dunsäcken luftigt och löst upphängd i en garderob och den håller i 20 år.

GetOut har WM-säckar...:)

//J
 
tottsis; sa:
Hmmm, om jag har förstått någorlunda rätt så är alltså problem med fukt i dunsäckar ganska liten om man använder sig av ett sovsäcksöverdrag...?
Stämmer det?
/Elin

Nej, med ett sovsäcksöverdrag stannar fukten kvar i säcken. Kör utan istället och glöm detta med att dunsäckar skulle vara svåra att använda i vårt klimat, för det stämmer inte.

Och det stämde inte förr heller, dunsäck var det vanligaste när jag började frilufta på 70-talet. Sedan kom syntetsäcken och en massa myter om dun började florera.

IMO, of course.

Mvh,

//J
 
tottsis; sa:
Oj, vad ni är duktiga på att skriva... Alltså dunsovsäck, utan överdrag...?
/Elin
Inget överdrag om du vill minimera fukt inifrån. Överdrag om du vill minimera fukt utifrån. Många nya säckar har ju ett vattenavvisande tyg ytterst, så lite dropp inte gör något. Det beror på under vilka omständigheter du använder säcken. Tält med golv-inget överdrag. Tarp utan golv-överdrag. Min åsikt.

Raskesven
 
[/QUOTE]
Okej.
Får se om jag köper en dunsäck längre fram, så kan jag själv kanske bli övertygad efter "fälttest".

/Hasse
[/QUOTE]
Själv är jag övertygad, använder också en WM-säck liksom tidigare skribent vintertid. Min heter Northlite Super och har inte något av dessa vattenavstötande material som yttertyg, men jag klarar mig riktigt bra ändå. Kanhända att min "andas" bättre och på så sätt får jag lite problem med kondens. Sommartid använder jag en ME Dreamcatcher 300. Helt okej, me inte i närheten av samma kvalitet och prestanda som min WM. När jag sprungit F.E.M har jag använt en ME Skyline, också dunsovsäck, helt perfetkt för detta ändamål. Min slutsats "Go for down"!

För bekvämlighetens och hygienens skull kör jag ofta ett silkeslakan inuti. Skönt och lätt att tvätta.

/Pottan
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
Tomas J Dun eller syntet???????? Bo och sova 28
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.