Dun eller syntet????????

mmmmmmm

Om det är som du säger cecilia så rimmar det ju illa att ha en dunsäck för friluftsliv i naturen...
Borde man inte bolla frågan vidare till Haglöfs och fjällräven etc och höra var de får dunet ifrån?? Det är ju trots allt vi konsumenter som styr...Ngn som kan höra med ansvariga på respektive företag?? ...så ska jag nypa dem i örat här i kina där jag befinner mig!!
 
Re: Varifrån kommer dunet?

cec; sa:
Tyvärr ligger en ganska läskig djuhantering bakom dunindustrin. Det mesta dunet kommer från Kina där gäss och andra fåglar plockas levande (smärtsamt!) på ackord flera gånger under sin livstid.
Många tillverkare av kvalitetssovsäckar får sitt dun från Europa, vanligtvis Polen och andra länder i Östeuropa. En viktig anledning till detta är att de europeiska gässen och änderna anses ge bättre dun

Exempel:

- Rab - Östeuropa
- Marmot - Östeuropa
- PH Designs - Europa
- Mountain Hardwear - 775-dunet kommer bara från Europa
- Valandré - Frankrike
 
dela med mig !!!

Hej!

Skidade i vinter från Grøvelsjøn till treriksrøset, en resa som gav mig en del tankar kring detta område. Tænkte jag kunde dela med mig om tankarna !!

Vi sov i dunsæckar jag och min væn. Tanken var att vintern bjuder på klimat av den torrare typen så att fukten inte skulle vara problem. Den fukt det var tal om var den som kom innifrån kroppen ikke den som kom utifrån...

innan turen sov jag i dunsæcken i 9 dagar med en tunn syntet sæck som tæcke. Denna før att førflytta kondens punkten ytterligare utåt och få den mesta av fuktigheten i syntesæcken. det fungerade bra!

Under turen fungerade det realtivt o.k. - men med tanke på att man rør sig en del nær man ær på fjellet så arbetade kroppen mycket under natten før att återhæmta sig, vilket också gjorde att vætske utsøndringen var mycket høgre.

Under en period av ca 1 månad hade vi væder som ca -5 till +5 grader, mycket nederbørd. Detta medførde ganska stora problem med dunet om vi inte hade møjlighet att torka upp sæckarna under ca en vecka. Antingen med hjælp av sol eller i en stuga.

Det jag førsøker sæga ær att dunet har absolut sina begænsningar och tappar mycket "loft" redan vid små mængder fukt. syntet gør det ikke !!

Det ær mer fukt på sommaren !!!


Dun ægnar sig mycket gott vintertid - men inte i skandinaviska fjellen - tyværr - Det ær ikke ett konstant torrt klimat hær !

Skall du någon gång ha dun på vintern menar jag att man borde ha två tunnare sæckar istællet før en tjock.
En tunn dun innerst till ca -10-15 grader och en syntet før ungefær samma....

Hoppas jag kunde hjælpa - och ær det något som jag tjorvade till och du inte førstod - skriv tillbaka...

mæstring øver tid - ær mærkligt !

Mikael
 
Volymjämförelse!

brynäs; sa:
Men om man jämför tex. Mountain Equipments säckar Dreamcatcher 500(dun), vikt:1290gr., packvolym:27*17cm och Sleepwalker II(syntet) vikt:1400gr., packvolym:35*20cm och båda med en komforttemp på +20 till -5. Skillnaden i vikt är futtiga 110gr. och packvolym 7*3cm, till dunsäckens fördel.

Nja, packvolymskillnad 7*3 cm ger väl inte riktigt rätt uppfattning:

Dreamcatcher 500: 8,5*8,5*3.14*27 = 6125 cm3 ~ 6 liter
Sleepwalker II: 10*10*3.14*35 = 10990 cm3 ~ 11 liter

Nästan dubbla volymen alltså!

Jag har sett Dreamcatchern packad och den är verkligen kompakt. Vill du dessutom spara vikt väljer du modellen Classic Dragon 500 (+20 till -5) som bara väger 1050 gram.
 
Jag hade visst uppfattat det galet det där med att man måste ta ut säcken och torka den, om det räcker att bara öppna upp den och låta den ligga i tältet så är det ju inga problem.

Packvolymen på säckarna fick jag från ME katalog, där står packvolymen på alla deras säckar, jag antog att detta stämde...

Anledningen till att jag jämförde Dreamcather och Sleepwalker var för att dessa verkar vara rätt lika förutom fyllningsmatrialet.
 
Re: mmmmmmm

Borde man inte bolla frågan vidare till Haglöfs och fjällräven etc och höra var de får dunet ifrån??
Jo, jag frågade Haglöfs förra året. De sa

Vi använder franskt processat dun och eftersom gåsdun är en biprodukt till "helstekt gås" används enbart slaktade gäss.
 
NU ramlade poletten ner. Du (Mattias) har ju också använt måtten som jag angav (+ PI ) och sen använt hjärnan lite grann.....
Som sagt nu var ju skillnaden i packvolym rätt påtaglig.

Det här var inte alls bra, hade ju nästan bestämt mig för en syntetsäck.... Nu börjar jag vela igen, tänk om man var lite impulsiv ibland och bara slog till på det första man såg, så att man slapp få detta huvudbry hela tiden. Men förhoppningsvis är detta i längden den bästa och billigste vägen:)
 
Mer om dunet

Kul (eller vad man ska säga) att många reagerade på mitt inlägg om dun och fåglarnas situation! En jättebra idé som någon förde fram är att gå på tillverkare av sovsäckar etc och fråga varifrån dunet kommer och hur fåglarna behandlas.

I de friluftsbutiker där jag frågat verkar dock personalen aldrig ha tänkt på eller hört talas om att det kan vara ett etiskt problem med dun; och inga tillverkare nämner något på sina hemsidor (undantaget Ajungilak; som enbart har europeiskt dun men även kostar därefter...).


Man kan läsa mer på Djurens rätts hemsida:

http://www.djurensratt.se/dyntext/xlink.asp?id=412

/Cecilia
 
ursäkta?

kan du läsa? anledningen till att folk reagerade var ju att du hade totalt fel.. läs bla redogörelsen för var tillverkare får sitt dun och "intervjun" med haglöfs som får sitt dun från frankrike, dessutom från slaktade gäss som en biprodukt...
 
Jag har en Marmot dunsovsäck som jag använder i fjällen när jag fiskar och dylikt. Jag har inte upplevt att man måste torka den men den är i och för sig vattentät med ett goretexmenbran "lite" tror jag.
Jag brukar lufta den några gånger om tillfälle ges.

Det viktiga är att köra en innersäck så att man får en längre livslängd och inte behöver tvätta säcken.

Säcken är dock svindyr.
 
crazy; sa:
Jag har en Marmot dunsovsäck som jag använder i fjällen när jag fiskar och dylikt. Jag har inte upplevt att man måste torka den men den är i och för

Hur "upplever" du om fuktigheten i dunet är så pass hög att det riskerar att mögla?

Det är ju inte det att en dunsäck suger åt sig mer fukt än en syntetsäck som är problemet utan detta i kombination med att dun möglar lättare.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
eastman Sovsäck, syntet eller dun Bo och sova 8
Perfections Syntet eller Dun? Bo och sova 12
Dun eller syntet i kanoten Bo och sova 7
Sovsäck, dun eller syntet? Bo och sova 6
iwalkalonelyroad Exped, lång eller medium? Dun eller Syn? Bo och sova 7
sts Dun eller syntetsäck? Bo och sova 13
UBBE_A Dun eller? Bo och sova 16
tottsis Dun- eller syntetsovsäck? Bo och sova 49
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Rasku89 Tips på bra dun-underquilt till hennesey hammock! Bo och sova 16
Andrej Varmaste säcken syntet, dun, bomull. Bo och sova 47
fridaeus omfördela dun i sovsäck? Bo och sova 16
DoktorGlas Dun vs syntet Bo och sova 44
andy69 Marmot Syntet samt Dun "Downdefender"? Bo och sova 5
Ringh Skillnad dun- mot syntetsovsäck Bo och sova 29
Viktorious Vilken sovsäck med hydrofobt dun? Bo och sova 15
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
nicko_ Kan dun i sovsäck skadas av komprimeringspåse Bo och sova 7
Brännan ska en ny sovsäck tappa dun? Bo och sova 5
Underlig Hök Svensk/nordisk firma som fyller på dun i sovsäck? Bo och sova 2
sibbe67 Innersäck dun med yttersäck av syntet! Bo och sova 4
joanna Dunsovsäckar - etiska frågor Bo och sova 31
Kledzik Möglar dun? Bo och sova 2
xtrem Byta dun i sovsäck? Bo och sova 6
pelka dun sovsäck i liten påse? Bo och sova 6
Elessario allergisk mot dun, sovsäck med dun? Bo och sova 21
Kerenskij Är sovsäckarna från Arctic Alpine något att ha? Bo och sova 9
md7dani Fyllnadsmaterial i syntet el dun? Bo och sova 2
harmikke Laring av dun-liggeunderlag Bo och sova 2
Otto Støver Dunsovepose, skifte av dun? Bo och sova 2
blomberger Hur fuktkänsligt är dun? Bo och sova 17
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
alven Mängden dun i sovsäck Bo och sova 11
yakman Dun kvallite? Bo och sova 3
haiwa dun kontra syntetsäck Bo och sova 3
magnusdanielsson liggunderlag, dun Bo och sova 12
Atle Dun el. synt? Bo och sova 18
Grundström Erfarenhet av RP´s (dun)sovsäckar? Bo och sova 0
joanna Att välja tältspik till olika underlag: efterlysning av ett test (eller andra bra råd) Bo och sova 27
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
Wolfred Nordisk telemark 2 LW: Köpa ny tältstång eller behålla den gamla? Bo och sova 7
dibblah Tunneltält, öppningen mot eller från vinden - Ny Hillebergfilm Bo och sova 38
Joones Marmot Helium eller Sea to summit Trek II Bo och sova 4
Kaffekopp Sovsäckslakan - Silke eller ull? eller annat? Bo och sova 13
komfortPerZonen Kudden på plats - eller? Bo och sova 10
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
Askel Synpunkter på HB Helags 3 eller Helsport Reinsfjell 3 Superlight Bo och sova 11
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.