Livslängd sovsäck

Har lite snabbt skummat igenom ett par diskussioner om sovsäckar och har inte hittat nagot diskussion med livslängd som tema.

Jag är själv pa jakt efter en passande sovsäck. Hade först tänkt att köpa nagot relativt billigt men efter att jagat runt genom halva stan sa visar det sig att bara tva säckar verkar passa min längd (2 m).

Bada är fran ME. Bada modellerna är närmast identiska förutom fyllningen (dun/syntet). ok, dunsäcken har ju mindre packvolym och är ngt lättare, men det är inte sa jätteviktigt för mig.

Enligt försäljaren skall dunsäcken nästan ha dubbel sa lang livslängd jämfört med syntetsäcken. Är det generellt sa?

En fraga i anslutning till detta; en syntetsäck (ME Sleepwalker) för 165 euro, är inte det i högsta laget för en syntetsäck? Dunsäcken (ME Dreamcatcher) kostar 220 euro. Vilken säck är det bättre köpet? Hade fran början inte tänkt lägga ut mer än max 100 euro och därför är min första tanke att köpa den billigare syntetsäcken, men om dunsäcken haller dubbelt sa länge sa blir ju valet enkelt.

/stefan
 
Det brukar vara så att en bra dunsäck håller ca 20 år och en bra syntetdito håller kanske max 10 år. Sen finns det en massa argument och åsikter om vad som är bäst, men det lämnar jag där hän.

Mvh Tomas
 
Håller med Thomas..

Bara man är rädd om sin sovsäck och vårdar den enligt tillverkarnas rekomendationer. Min dunsäck är 15år och den håller nog i många år till. Men som sagt jag vet folk som slitit ut dunsäckar på 5år när dom skitit i att sköta dom.. Vet man med sig att man inte tänker sköta sin sovsäck så e det nog bättre med en i syntet.
 
Har en syntetsäck som sedan länge passerat 10 år....Änd still gåing strång !

/P.D
 
FJS90/91; sa:
Håller med Thomas..

Bara man är rädd om sin sovsäck och vårdar den enligt tillverkarnas rekomendationer. Min dunsäck är 15år och den håller nog i många år till. Men som sagt jag vet folk som slitit ut dunsäckar på 5år när dom skitit i att sköta dom.. Vet man med sig att man inte tänker sköta sin sovsäck så e det nog bättre med en i syntet.

Och skötsel av dunsovsäck innebär att man skall lata den torka ett tag innan man stoppar in den i fodralet igen.... eller finns det nagot mer att beakta? Förvaring till exempel? Nagon skillnad där mellan syntet och dun?

/stefan
 
livslängd på sovsäck

Generellt gäller att dunsäckar är bättre på allt utom fukt jämfört med syntet. Det problemet är dock inte så svårt att komma ifrån om man handhar säcken rätt, värst när man behöver tvätta.
Så om du inte är dunallergiker välj en dunsäck!
 
skötsel av dunsovsäck:

När du tvättar dun så blir den lite sämre varje gång eftersom det naturliga fettet i dunet tvättas bort. Så undvik att skita ner sovsäcken genom att använda sovsäckslakan eller som jag gör ett tunt superunderställ.. MAO tväta bara om det verkligen behövs, satsa på bra vädring så mycket det går. Skall du tvunget tvätta den vilket man förr eller senare måste annars så blir sovsäcken sämre för att den är skitig så e det väl lämpligt att tvätta den för hand i ca.40grader, använd det tvättmedel som tillverkaren föreskriver. Torka säcken i tumlare med tennisbollar för att få tillbaka fluffigheten, vissa säger att det räcker med att den hänger luftigt. VId förvaring så skall den torkas och vädras samt förvaras upphängd inte nerstoppad i packpåsen, aldrig i packpåsen.. När du e ute med din sovsäck så rulla inte den utan strula ner den i packpåsen så blir allt bra! Har säkert glömt skitmykke...
 
Man skall inte käka räkor liggandes i sovsäcken heller. Saften från räkorna luktar konstigt när man vaknar upp bakis dagen efter........Dåliga minnen.....
/P.D
 
Och vad händer med en syntetsäck efter 10-15 år? Jag antar att materialet i stoppningen inte "bryts ner" nämvärt. Har haft min Ajungilack i tolv år och den ser fortfarande ut som om den är ny. Sov senast i vinter i den i vindskydd. det var -17 och inga problem.

Fredrik
 
Royal Thai

Reals Royal Thai är inte heller jättenajs att ha i sovsäcken.......... luktar fisk, kort och gott, ät inte i den!
 
Lätt dunsäck som sköts rätt varar mycket länge. Fritt hängande när de förvaras. Med lakan när de brukas.
Äter man påklädd utanför bivacken spiller man inte där heller. Inte bara dofter undviks.
Nivån du skall lägga dig på för olika komponenter i utrustningen bör sättas efter inventering. Annars är lätt hänt att du hamnar i kiloträsket. Llättast väger VISAkortet men ger inte många nätters sömn för en sovsäck.
go tur
 
Jag använder fortfarande samma dunsäck som när jag tältade med mamma och pappa i slutet av 70-talet, och den värmer gott. Å andra sidan var det nog nästan ingen som rörde den under 80- och 90-talen, så frågan är om det är antal tältnätter eller antal år som är mest relevant när det gäller livslängden?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
niklas-73- Livslängd Bo och sova 5
mattiasland Livslängd PU-belagd väv och dukkvaliteter. Bo och sova 0
mickesommar Livslängd på ett nallo 2 GT Bo och sova 11
MTB Sovsäckarnas livslängd Bo och sova 8
Maxplosive Reinventing the sovsäck... Bo och sova 1
Vandringsstav Järnnätter och sovsäck Bo och sova 46
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Mike92 Söker ny sovsäck efter Haglöfs Spacelite -1. Bo och sova 5
s4ph1r3 Förvara sovsäck i källaren Bo och sova 13
paddlaruppåner Sovsäck Sydvang erfarenheter sökes Bo och sova 3
såg Sovsäck minus 5 comfort. september ocktober Bo och sova 4
vandrariskogen Sovsäck som kan användas för +10 grader och -5 grader? Budget ca 800kr. Bo och sova 13
fredrik.lillbacka Undvika att få blöt sovsäck Bo och sova 3
Wasa01 Erfarenhet av Urbergs 2 season sovsäck Bo och sova 2
HanSolo Sovsäck - vilka kan komprimeras mest? Bo och sova 16
jonash75 Vilken sovsäck behövs för vårvintertältning i tipi med kamin Bo och sova 6
Tomppen Ny sovsäck, svårt att bestämma temperatur Bo och sova 6
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
chala Sovsäck för -30ºC och lägre! Bo och sova 14
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
petersundqvist Sovsäck Denver Redstar Bo och sova 3
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
Rådfrågar Mått? Bo och sova 3
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
kmsellin Vilken temp tror ni denna kombo av sovsäck klarar? Bo och sova 14
bluePeter18 Tips för hopkopplingsbar sovsäck/quilt Bo och sova 0
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
MaSt Sovsäck och liggunderlag för optimal komfort Bo och sova 5
carfly Prisvärd sovsäck för +10 grader? Finns dun, eller bara syntet? Bo och sova 17
imman Hydrogen vs Lite Line 400 Bo och sova 3
Bearik Sovsäck i bomull? Bo och sova 8
Nito Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla? Bo och sova 22
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
jonash75 Tips på sovsäck Bo och sova 10
k.a.ll.e Möjligt att rengöra ytmögel sovsäck? Bo och sova 8
simonh Mammut Nordic Down Bo och sova 24
behedwin Packa Sovsäck och UQ - komprissionspåse men vilken och hur? platt packet Bo och sova 1
utsidannor Tips på sovsäck, cirka 800 kr och lätt om möjligt Bo och sova 7
Sannapaulinus fukt i sovsäck vinterturer Bo och sova 77
buffy2 Marmot Trestles Elite 20 på vintern? Bo och sova 5
Mr7932 Sovsäck råd Bo och sova 7
tango Sovsäck tresäsongers tips? Bo och sova 10
vandrafjäll Någon som vet vilken sovsäck min fru fyndade på loppis Bo och sova 17
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Silkofskin Marmot Angel fire eller Teton? Sovsäck för damer Bo och sova 8
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.