Livslängd sovsäck

Insåg just att min fluffiga och nya fina WM Antelope SDL faktiskt är snart 12 år gammal...försökte räkna nätter, tappade räkningen efter 250.

Förvaras i flyttkartong, packas upp först och ner sist på tur. Påslakan, har aldrig tvättats. Lär nog hålla minst 12 år till...

...har några riktigt gamla dunsäckar i bomull också från 60-talet. Används ibland på sommaren, klarar fortfarande nollan. Samtidigt har två syntetsäckar packats upp nya, sett sin bästa tid och sedermera blivit minnen blott...

Dun, alla gånger...

//J

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Sovsäcksålder...

Mina egna säckar och ålder enligt följande (lakan används generellt):

Caravan Squader: Inköpt 1983 och mina scoutande söners favorit (camofärgad...). Funkar 3 säsonger av 4 - dock inte gärna mycket under 0 grader numera....

Alungjak (ommärkt): Inköpt av min far på 70 talet och väldigt varm men skrymmande enligt mina söner. Dock bara halvlång dragkedja.

Caravan Carry Combi: Inköpt 1986: Fungerar klockrent. Dock trasig dragkedja på dunsäcken... som jag löst genom att jag sytt ihop den...

Väntar fortsatt på att den första säcken skall ge upp...

Vänligen//Dag

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips