Sovsäckarnas livslängd

Jag hörde en gång en försäljare som sade att en syntet säck nöts ut med tiden. De isolerar sämre, oberoende av om man använder den eller inte. Darför bör man inte ha en sovsäck i mer än tio år. Nu tror jag inte att så värst många kasserar sina säckar med tioårsintervaller, men det vore intressant att höra om någon vet om det finns något bakom påståendet eller om det bara var försäljningsknep. Är en del syntet fibrer bättre än andra?
 
Riktigt bra syntetsäckar har väl börjat göras först de senaste åren. Kanske kan det vara så att de syntetsäckar som gjordes för 10år sedan börjar ha gjort sitt. Dagens säckar borde ju vara bättre och borde väl därför också hålla längre.

Sover själv i en över 30år gammal dunsäck och den är fortfarande som ny.
 
Caravan Camp

Min Caravan Camp sovsäck från 1985? är inte alls lika varm nu som när jag köpte den. I början kunde jag inte sova inomhus i säcken utan att bli dyblöt av svett. Nuförtiden är den skön (tom lite kall) att ha när jag sover inomhus, men jag skulle frysa sönder om jag testade att sova i ett tält. Om försämringen beror på att jag använt säcken 50+ nätter eller inte vet jag ej, men visst är den inte lika varm nu.

Jag tycker man märker när det är dax för en ny sovsäck, det behöver inte någon försäljare berätta för mig.
 
En sovsäck är väll inte "död" förän du själv dödförklarar den. När den inte längre håller värmen som önskat så är det väll dags att pensionera den. Generelt kan man säga att det som förstör en sovsäck mest är att tvätta den. Därför är det klart lämpligt att använda ett sovsäckslakan i sovsäcken. Att sova slut på en sovsäck tar nog åtskilliga år även för en
"röd" användare vare sig det gäller en syntetsäck eller en dunsäck.
 
Gammal sovsäck

Har själv en Caravan "North Pole 12-" från 1986.Denna säck har varit med på många turer,sommar som vinter.
Fortfarande mycket nöjd med den,knappt något slitage alls.Den får hänga med ett antal år till.Kvalite i mina ögon.



Nicklas
 
phorsell; sa:
En sovsäck är väll inte "död" förän du själv dödförklarar den. När den inte längre håller värmen som önskat så är det väll dags att pensionera den.

Precis så är det ju.
Jag har en Caravansäck som jag fick julen 1978, och som jag fortfarande använder som reservsäck.
När jag är ute med sambon får hon min nyare säck (bara 10 år) och jag tar den gamla.
När jag tänker tillbaka på alla de gånger jag sovit i min Caravansäck under de senaste 20 åren så har den nog alltid varit ungefär lika varm (eller kall).

Den har alltså stått sig oerhört bra, även om en modern säck skulle vara betydligt lättare.
 
MTB; sa:
Jag hörde en gång en försäljare som sade att en syntet säck nöts ut med tiden. De isolerar sämre, oberoende av om man använder den eller inte. Darför bör man inte ha en sovsäck i mer än tio år. Nu tror jag inte att så värst många kasserar sina säckar med tioårsintervaller, men det vore intressant att höra om någon vet om det finns något bakom påståendet eller om det bara var försäljningsknep. Är en del syntet fibrer bättre än andra?


Bör ha å bör ha... Det är väl något felformulerat.
Men precis som en del sagt innan. När du märker att den inte håller för det du utsätter den för. Då är det dags å byta oavsett vad "komforttemperaturen" säger.
Sen kan man också säga att generellt gäller att en dunsäck har längre livslängd än en syntetsäck FÖRUTSATT att man tar hand om dunsäcken på det sätt som den behöver. Den bör förvaras luftigt & torrt. Gärna upphängd på något vis för att bibehålla sin kvalitet så länge som möjligt. Sen är det också skillnad på dun & dun. En dunsäck som är dyrare och således (förhoppningsvis & troligtvis?) är av bättre kvalitet "lever" längre. De små dunklustrena och den låga andelen stora fjädrar i en riktigt bra sovsäck gör att det finns väldigt få "delar" som kan gå sönder/brytas av med tiden. Ungefär.
 
phorsell; sa:
Generelt kan man säga att det som förstör en sovsäck mest är att tvätta den.

Jag misstänker att detta är en myt - så länge man följer tvättråden, dvs rätt sorts och mängd tvättmedel, och en vettig tumling så att fyllningen fortsätter vara fluffig. Isoleringsförmågan och därmed kanske också livslängden kan nog förbättras om man håller säcken ren. Har tidigare försökt få klarhet i detta http://www.utsidan.se/vb_forum/showthread.php?threadid=12191 .
 
Sovsäckar mår bara bra av att tvättas. Om man gör det rätt dvs. Lite tvättmedel (ej flytande eller mjukmedel gärna upplöst i ett glas med vatten), tennisbollar, stor tvättmaskin (ej toppmatad), lång torktumling. Sidenlakan är också bra, gör att man inte sliter lika mycket på sovsäcken och att man inte behöver tvätta bort svettlukt varje gång man varit ute på långtur.

Det stämmer att syntet åldras fortare än dun. Syntetisk fyllning utvecklas dock och blir dock bättre hela tiden. Det som skiljer mellan bra och dålig syntet är väl främst dess förmåga att "binda luft". Syntet tappar denna förmåga snabbare än dun. Bra syntet=varmare per viktenhet. Ända fördelarna (vilka iofs kan vara stora för vissa) är väl att syntet inte är lika underhållskrävande, mindre känsligt för fukt (dun tappar mycket av sin isolationsförmåga när det blir fuktigt) och att allergiker kan använda det.

David
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.