Innersäck dun med yttersäck av syntet!

Hej!
Efter 4v på fjället i vintras i -20 i snitt så har jag hittat mina svaga punkter som jag vill åtgärda till vinterns långtur! Jag hade försvarets dubbelsäck (Är man 20 så fryser man inte i den men jag är 45...) och säcken är minst 12 år gammal=tveksam isolering....Nu hade vi det kallt men soligt så varje morgon kunde vi torka säckarna i solen (Gick väldigt snabbt)och om jag har analyserat rätt så fukten på yttersäcken kommer från min nattliga avdunstning och kondensen på innertältduken som man kommer åt när man snurrar runt i sömnen! ( Inner säcken var torr förutom runt öppningen )
Dom flesta proffs jag pratar med säger att om man ska vara ute länge så är det bara syntet som gäller men eftersom jag fryser lätt så skulle jag vilja ha en dunsäck (fick prova en natt och sov som en gud :) )och en yttersäck av syntet som tar hand om fukten!
Som info så har jag även en Denali 5-säsongs men den dragkedjan gillar jag inte!
Så är det någon som vet var jag kan hitta en dubbelsovsäck som har dun som innersäck och syntet som yttersäck! Och finns det någon nackdel med Dun/syntetsäck?

/Kenneth med ett gäng hundar

Jag har en Marmot-säck (Wind river dry). En dunsäck med ett skal som står emot väta och slitage bättre än vanliga säckar. Dock finns den ej kvar att köpa.
Hittade denna: http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=MARMOT20140. Dyr men har det som du letar efter.
Du kan även kolla runt på andra sidor som säljer Marmot-säckar. Sök då efter "MemBrain" vilket är deras skydd mot väta.

/Anders

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.
Metoden är beprövad och verkar fungera.
Nackdelen är väll tyngden.

Carinthia som designat försvarets sovsäck hade tidigare liknande kombinationer med dun innerst och syntet ytterst, precis som du efterfrågar. Vet dock inte om de fortfarande gör dessa eller vad säckarna heter. Fråga Carinthia.

Helsport Tempelfjorden och Helsport Kongsfjorden har denna typ av dubbel konstruktion.

Ett tredje alternativ är att du skaffar en stor syntetsäck som du är nöjd med och sedan måttbeställer en innersäck i dun från polska Roberts. Beskriv vad det är du vill göra, ta bilder på syntetsäcken, alla mått osv. Roberts syr i stort sett vad du vill bara du kan ge en tillräckligt detaljerad beskrivning.

Metoden är beprövad och verkar fungera.
Nackdelen är väll tyngden.

Carinthia som designat försvarets sovsäck hade tidigare liknande kombinationer med dun innerst och syntet ytterst, precis som du efterfrågar. Vet dock inte om de fortfarande gör dessa eller vad säckarna heter. Fråga Carinthia.

Helsport Tempelfjorden och Helsport Kongsfjorden har denna typ av dubbel konstruktion.

Ett tredje alternativ är att du skaffar en stor syntetsäck som du är nöjd med och sedan måttbeställer en innersäck i dun från polska Roberts. Beskriv vad det är du vill göra, ta bilder på syntetsäcken, alla mått osv. Roberts syr i stort sett vad du vill bara du kan ge en tillräckligt detaljerad beskrivning.

Tack!!! Precis vad jag letar efter! Tyngden är inga problem då jag kör hundspann! (fattar dock inte hur jag kunde missa dom när jag har kollat på Helsport...)
Jag har ju som sagt försvarets säck och skulle kunna använda den yttersäcken och köpa dun från Roberts

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips