Skånevintersovsäck

Funderar på en sovsäck att komplettera min sommarsäck (Marmot Atom) med. Jag tänker mig att den dels ska gå att ha som vintersovsäck här nere i syd plus under den tidiga hösten i fjällen. Gällande komforttemp kan jag tänka mig att ca -5 är rimligt (eller?).

Frågan är också om jag ska satsa på dun eller syntet. Skånevintertältning har vid några tillfällen visat sig vara rejält kondensgenererande, bl a beroende på obefintlig vind = taskig cirkulation i tältet... Vikt är förstås en viktig parameter...
 
Vilket gensvar ;)

Efter att ha konsulterat omgivningen och kalendern och nyfikenheten kommer nog fjällbesöket bli i början av oktober, troligen den nordliga delen av fjällkedjan. Vad bör man då sikta på i komforttemperatur? -5 känns plötsligt som en smula optimistiskt, eller?
 
Jag hade satsat på en syntet -10-12. Hade -9 en oktobernatt i skarvheimen för nåt år sen. Syntet därför att det är stor chans att det blir fuktigt, typ regn eller blötsnö. eller en dun plus bivvybag. Har länge funderat på att köpa från www.alpkit.com, deras bivvy är lätt och billig, och säckarna ligger nästan på samma prisnivå som roberts.
 
MInus 10 ca. Dun.

Vilket gensvar ;)

Efter att ha konsulterat omgivningen och kalendern och nyfikenheten kommer nog fjällbesöket bli i början av oktober, troligen den nordliga delen av fjällkedjan. Vad bör man då sikta på i komforttemperatur? -5 känns plötsligt som en smula optimistiskt, eller?

Minus 10-12 ca funkar nog bra, har haft minus 8 i Nikkaluokta runt den 20 september med min Dewline och det var inte kul ;)...

Dun. Använder bara syntet om jag seglar. Har funkat bra sedan min första dunsäck 1977 :). I riktigt kondensväder, lägg något klädesplagg över fotänden så du inte ligger och trycker sovsäcken direkt mot tältet (bra även med syntetsäck).

Om du vill vara försiktig så satsa på en dunis med ngt förstärkt fuktskydd typ dryloft. Bivibag blir väldigt fuktigt...

Har själv en WM Antelop med dryloft som jag framgångsrikt använt de senaste 8 åren som höst- och vårvintersäck i fjällen :) (å lite annat oxå).

//J
 
Jag har kollat på Alpkits Pipedream-säckar. 600-modellen har en angiven temperaturgräns på -7, men av mängden dun att döma (600 g, fillpower 750 (europeisk)) så bör de klara ytterligare några grader tror jag. Nån som har en åsikt eller rent av har testat säckarna?
 
Mössa, såklart, och dessutom brukar jag sova i hyfsat fräscht underställ eller med liner för att hålla tillbaks tvättbehovet. Och mätt såklart. Men helst vill jag slippa att ligga och köra fällkniven för att hålla värmen...

Aplkitsäcken har Pertex Quantum som ytterväv, DWR. Klarar den fukten, eller bör man satsa på en säck med Endurance?
 
Skum tråd detta, har skrivit mer än hälften av inläggen själv ;)

Det lutar åt en Alpkit. Alternativet är ffa Roberts, men de tycks dra iväg i vikt några hundra gram jämfört med Alpkit.

Nån som hört något negativt om dem så att jag bör akta mig? (Eller sitter alla och hoppas på en recension ;)) Frågan om DWR är fortfarande aktuell, bör man satsa på mer vattenskyddat än så?
 
Det enda negativa jag hört om alpkit är att de gör små serier så de brukar få slut ganska snabbt på sina säckar.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.