Skydd under luftmadrass mot kyla

Hej!

Gjorde ifjol på fisketuren nybörjarfelet att ligga endast på luftmadrass.
Jag vintercampar ej men söker ett liggunderlag som håller lite "normal" kyla borta.
Jag har en dubbel samt en enkel luftmadrass så min tanke var att köpa 3st liggunderlag för att täcka hela ytan.
Jag vandrar ej så vikten är oväsentlig.

Jag kikar på Biltemas modeller. Skulle någon av dessa motverka att luftmadrassen blir kall?



Jag är att anses som helt nybörjare.

Tack för svar
 
Senast ändrad:
Problemet är inte med skydd mot kyla under luftmadrassen, utan att luften i en vanlig "bad-luftmadrass" kan röra/snurra runt inuti madrassen. Där av att uppblåsbara liggunderlag är fyllda med något som håller stil luften.
Den självuppblåsande varianten du länkar till är i sig ett liggunderlag som inte bör behöva något mer.
Den är tunnare än din madrass, men mot ett vanligt cellgummi liggunderlag så är det en stor förbättring.
Att många (bl a. jag själv) använder ett cellgummi under våra uppblåsbara liggunderlag är för att skydda dessa mot punktering.
Så svart på din fråga är faktiskt att lägga ett cellgummiunderlag ovanpå din luftmadrass.
 
Problemet är inte med skydd mot kyla under luftmadrassen, utan att luften i en vanlig "bad-luftmadrass" kan röra/snurra runt inuti madrassen. Där av att uppblåsbara liggunderlag är fyllda med något som håller stil luften.
Den självuppblåsande varianten du länkar till är i sig ett liggunderlag som inte bör behöva något mer.
Den är tunnare än din madrass, men mot ett vanligt cellgummi liggunderlag så är det en stor förbättring.
Att många (bl a. jag själv) använder ett cellgummi under våra uppblåsbara liggunderlag är för att skydda dessa mot punktering.
Så svart på din fråga är faktiskt att lägga ett cellgummiunderlag ovanpå din luftmadrass.
Om marken är kall måste ju ett cellplats skydda bra om man lägger de underst. Skönare att ligga på de man blåser upp än cellplast laget.
För att svara på din fråga så kommer allt som har isolerande effekt att hjälpa. Hade tagit de man inte blåser upp.
 
Hej!

Gjorde ifjol på fisketuren nybörjarfelet att ligga endast på luftmadrass.
Jag vintercampar ej men söker ett liggunderlag som håller lite "normal" kyla borta.
Jag har en dubbel samt en enkel luftmadrass så min tanke var att köpa 3st liggunderlag för att täcka hela ytan.
Jag vandrar ej så vikten är oväsentlig.

Jag kikar på Biltemas modeller. Skulle någon av dessa motverka att luftmadrassen blir kall?



Jag är att anses som helt nybörjare.

Tack för svar

Hej, Christian. Jag skulle tro att vad du än köper som är av vanlig cellplast (med slutna celler) är bra. Uppblåsbart liggunderlag under en luftmadrass skulle _jag_ inte använda för att isolera mot kylan. Kalluften kommer att komprimeras i detta (över tiden) och du lägger dig på ett "flatare" liggunderlag vareftersom tiden gått eftersom kall luft blir tätare.

_Jag_ skulle i stället köpa ett lätt, gärna formpressat liggunderlag - med räfflor eller "bubblor" typ "ridge rest" eller robens "zig-zag slumber" eller liknande för att få "luftfickor" mellan själva liggunderlaget och din luftmadrass - dels för att göra det "mjukare" men också som bättre isolering för värmen i luften inuti luftmadrassen.

Biltemas (och Julas, och andra liknande) billigaste liggunderlag är billig och bra lösning, om du inte tänker vara ute jättemycket på vintern - de kostar ju några tior styck, snarare än några hundralappar - och du _klarar_ dig förmodligen med det - även om det är _skönare_ med ett cellplastunderlag som har lite "bubblor" eller "veck".

Men många av biltemas och liknande enklaste liggunderlag är lite tunna. Det finns billiga enkla liggunderlag med något slags aluminiumfolie på (på ovan) att använda som värme/köldreflektor (jag har t.ex. sett billiga sådana på Decathlon - under namnet "Alpenaz") som kan vara värda ett försök?

Lycka till i dina eftersökningar!
 
Cellplast ovanpå luftmadrassen ger mindre kall sömn enligt tidigare diskussioner här på Utsidan. Jag tror det stämmer men har inte testat själv..

Thure
 
Om marken är kall måste ju ett cellplats skydda bra om man lägger de underst. Skönare att ligga på de man blåser upp än cellplast laget.
Men det är inte marken som är kall, det är luften som är kall. Det är precis som när man sover i hängmatta, man har den kalla luften direkt mot kroppen om man inte har nåt extra isolering.

Om det inte är vinter eller tidigt på våren så marken oftast varmare än luften (på natten).
 
Fysikens lagar gäller här på Utsidan. Värmekällan är du, det kyligaste är lufthavet. Du behöver isolera mot lufthavet, det gör du enklast med en slutnaceller plastduk ovanpå madrassen. Sök av och städa tältplatsen innan du reser tältet då behöver du inte oroa dig för din madrass. Sov gott!

go tur
 
För att täcka hela tältgolvet kan du kolla på evazote doublemat. Finns billigt på extremtextil eller dyrare med expedlogga på. 1x2m och kan vikas dubbel för att få ett tjockare 1x2m.
Väljer du den tjockare (minns ej om det är 8mm eller 10mm) till hela tältgolvet blir det riktigt varmt och bekvämt!
Två tunna (4mm) är kanske enklare att packa och ger fler möjligheter till variation.
Kan skäras för att passa tältet.

Kan du tänka dig att sova lite hårdare kan du kolla på Ridgerest, de är lite mjukare i förhållande till vikten än slät cellplast tack vare formen och håller värmen bra.

Finns även de som använder bubbelplast eller något isolerande från byggvaruhus.

Själv kör jag en uppblåsbart vintervariant. 510g men jag tror jag kan spara in extravikten mot ridgerest i lättare sovsäck samtidigt som det blir väldigt bekvämt. Det är varmt nog att användas ensamt i alla fall 3 säsonger. Samma resonemang gäller förövrigt priset. Alltså jag investerade mindre pengar i förhållande till värmeökningen än om jag investerat i ny sovsäck. Men du verkar ju redan ha koll på att underlaget är viktigt.

Fryser man om ryggen spelar det nästan ingen roll hur varm säcken är.
 
I see! Cellplasr under borde väl också hjälpa eller är jg ute och cyklar?

Jag tror säkert att det stämmer att det är effektivare att ha cellplast över. Men det är bättre att ha cellplast under än att ha luftmadrassen på kalla marken!

Speciellt hjälper det ifall luften kyls under natten så luftmadrassen blir tunnare. Där den är som mest ohoptryckt leds värme lätt bort om man inte har cellplast under.
Sover jag med andra har jag ibland cellplast under för att vara säker påbatt inte behöva störa alla med att pumpa madrassen mitt i natten. Tar annars nästan ingen tid eller ansträngning så det är inte ett problem när jag är själv i tältet.
 
Andra material man man lägga på det uppblåsbara med samma eller lägre vikt än ett cellplast underlag, ett tunt underlag för laminatgolv, en fleecefilt (jag har sytt en sovsäckpåse), en vanlig jacka/tröja som du ändå har med dig i packningen.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Crimper Olika generationer skydd Bo och sova 0
mattias_altin Skydd for kamin i Tentipi? Bo och sova 1
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
Vind skydd Bo och sova 5
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Stryc9 Enmansboende under vinterhalvåret? Bo och sova 23
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
mler Tält under 2 kg Bo och sova 37
kongratul Tillfällig bostad under jakt? Bo och sova 1
mo9jan Dunsoväck under 1kg Bo och sova 14
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
UnderEnTarp STOR och BRED luftmadrass Bo och sova 11
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
badpitt Luftmadrass och kall mark? Bo och sova 17
La Fleur Handpump till luftmadrass? Bo och sova 3
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
dabac Thermarest eller luftmadrass? Bo och sova 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.