Skydd under luftmadrass mot kyla

Att du inte frusit betyder väl främst att du inte hade behövt cellplasten som isolering (för om den ligger under luftmadrassen så kommer den inte hindra den kalla luften i madrassen från att kyla ner kroppen).

Som jag nämnde tidigare, det är precis samma fysik som gör att man behöver en underquilt eller liggunderlag i en hängmatta. Jag tror inte nån som ligger i hängmatta skulle få för sig att lägga cellplast på marken under hängmattan och tro att det isolerar.
 
Gjut isolering från bygghandeln över luftmadrassen funkar jättebra 3-4 mm tjock och mest luft, finns som metervara.
 
Samma fysik tilläpar vi när vi kläder oss i lager principen. Du hänger inte tröjan på utsidan av tältet om det kyler på till aftonen.
 
Att du inte frusit betyder väl främst att du inte hade behövt cellplasten som isolering (för om den ligger under luftmadrassen så kommer den inte hindra den kalla luften i madrassen från att kyla ner kroppen).

Som jag nämnde tidigare, det är precis samma fysik som gör att man behöver en underquilt eller liggunderlag i en hängmatta. Jag tror inte nån som ligger i hängmatta skulle få för sig att lägga cellplast på marken under hängmattan och tro att det isolerar.
När du hammockar så blåser värmen från kroppen bort och ersätts av ny kall och därav UQ. I ett tält blåser det normalt inte, så jag upplever inte alls samma värmeförluster. Och varför skulle luften i luftmadrassen va kallare än luften i tältet?
 
Det finns inget att argumentera. Cellplast ovanpå kall/ej isolerad luftmadrass är bästa lösningen.

Att folk som har isolerade luftmadrasser försöker ge tips om cellplast under är helt orelevant.
 
När du hammockar så blåser värmen från kroppen bort och ersätts av ny kall och därav UQ. I ett tält blåser det normalt inte, så jag upplever inte alls samma värmeförluster. Och varför skulle luften i luftmadrassen va kallare än luften i tältet?
Nej, luften i luftmadrassen är inte kallare än luften i tältet, lika lite som luften under en hängmatta är kallare än luften utanför hängmattan.

Men luften i luftmadrassen blir lika kall som luften i tältet. Ovanpå och på sidorna isolerar sovsäcken bra, men under dig trycks fyllningen ihop och du ligger i princip rakt på den kalla luften om du inte har ett liggunderlag mellan.

Att lägga ett liggunderlag under luftmadrassen kommer inte minska avkylningen av luften i den, eftersom den avkylningen snarare sker från sidorna än underifrån.
 
Nej, luften i luftmadrassen är inte kallare än luften i tältet, lika lite som luften under en hängmatta är kallare än luften utanför hängmattan.

Men luften i luftmadrassen blir lika kall som luften i tältet. Ovanpå och på sidorna isolerar sovsäcken bra, men under dig trycks fyllningen ihop och du ligger i princip rakt på den kalla luften om du inte har ett liggunderlag mellan.

Att lägga ett liggunderlag under luftmadrassen kommer inte minska avkylningen av luften i den, eftersom den avkylningen snarare sker från sidorna än underifrån.
Det kan säkert va en faktor att ta hänsyn till under kalla förhållanden när man är på gränsen mellan skön sömn och oskön sömn, men själv har jag inte upplevt nån skillnad under mina turer, och pga jag jag packar rätt lätt, så är det ett lätt beslut att exkludera footprint och ist ha evazote för två funktioner. Jag skyddar hellre utrustningen lite extra än att få mer okännbar värme under. Det är ju inga stora mängder luft i madrassen heller det handlar om. Kör 1,20 m sommarmadrass och sen ryggsäck och kläder för vader och fötter plus då 2 m evazote under tältet. Fullt tillräckligt på kajaktrippen och Sarekvandringen
 
Att du inte frusit betyder väl främst att du inte hade behövt cellplasten som isolering (för om den ligger under luftmadrassen så kommer den inte hindra den kalla luften i madrassen från att kyla ner kroppen).

Som jag nämnde tidigare, det är precis samma fysik som gör att man behöver en underquilt eller liggunderlag i en hängmatta. Jag tror inte nån som ligger i hängmatta skulle få för sig att lägga cellplast på marken under hängmattan och tro att det isolerar.

Men så här då.. en luftmadrass som ligger direkt emot kalla marken eller en luftmadrass som ligger på ett cellplastunderlag.. är det verkligen ingen skillnad alls menar du?

Jag vill till och med hävda att skillnaden mellan inget cellplast och cellplast under, är större än skillnaden mellan cellplast över och cellplast under.
Men till och med du håller väl med om att det gör mer skillnad under en luftmadrass än på marken under en hängmatta?

Kanske vore det dock varmare att ha bara cellplast än cellplast under en vanlig luftmadrass, men luftmadrassen är väl för att det ska bli mjukt så man kanske ändå vill ha den.

Men, cellplast över är ändå varmast. :)
 
Men så här då.. en luftmadrass som ligger direkt emot kalla marken eller en luftmadrass som ligger på ett cellplastunderlag.. är det verkligen ingen skillnad alls menar du?
I bägge fallen så kommer luften i madrassen att få samma temperatur som den omgivande luften.

För varför skulle den inte få det? I ett hus räcker det inte med att man man isolerar hälften av väggarna, man måste isolera alla väggar och taket för att isoleringen ska fungera. Golvet är oftast det som behöver minst isolering.

Men till och med du håller väl med om att det gör mer skillnad under en luftmadrass än på marken under en hängmatta?
Nej, det håller jag inte med om. Det är kallare att ligga direkt på en luftmadrass än att ligga på marken. Det har jag själv upplevt.
 
I bägge fallen så kommer luften i madrassen att få samma temperatur som den omgivande luften.

För varför skulle den inte få det? I ett hus räcker det inte med att man man isolerar hälften av väggarna, man måste isolera alla väggar och taket för att isoleringen ska fungera. Golvet är oftast det som behöver minst isolering.


Nej, det håller jag inte med om. Det är kallare att ligga direkt på en luftmadrass än att ligga på marken. Det har jag själv upplevt.

Tack för svar. Ursäkta om jag verkar vara lite trög på att fatta vad du säger men ville bara kolla exakt vad du menar.
Menar du förresten luftmadrasser med enbart luft i eller såna där billiga självuppblåsande luftmadrasser för camping som man köper på typ Biltema? Eller bägge sorterna?
 
I find it curious there are so many comments about the air temperature . It seems to me the heat is more important. Heat and temperature are not the same, but they are related to each other by heat capacity (the amount of heat needed to raise the temperature of a given amount of a substance). There are two heat sinks to be concerned about when camping - air and earth. Most of the discussion here has focused on the air. While the air may be colder (lower temperature), the earth has a volumetric heat capacity that is about 1700 times greater than the air. (https://www.sciencedirect.com/topics/engineering/volumetric-heat-capacity). The problem with air is that you can lose heat by convection (unlike the earth it is fluid and moves around). But if you prevent this (by trapping it in your air pad and sleeping bag), then the amount of heat lost to the air will be trivial compared to the amount of heat lost to the earth. One way to demonstrate this is to put a rock and a sock in a freezer overnight. In the morning, grab one in each hand and squeeze. The rock will feel very cold and the sock will not even though they are in fact the exact same temperature. I can not use this principle to prove which method (foam above or below the air pad) is better. But as a chemistry professor, I feel the science suggests that focusing on air temperature is misguided. I have seen this question discussed often in several trekking fora, but I have not seen scientifically valid testing that demonstrates the effectiveness of one method over the other.

Personally, I use an automobile sunscreen under my pad. It is very lightweight and only costs a few USD ($). I put it under my pad as it is more comfortable and provides some protection for the air pad. It is only a supplement when needed as the air pad provides most of the insulation and comfort. It has a thin foam core with silver Mylar coatings on both sides. The Mylar blocks heat loss by radiation (reflection) and the foam blocks heat loss by conduction and convection. I find it a good multi-use item. I also use it as a floor for my tent vestibule, a water proof sit pad during the day, extra back padding in my pack, and could be used as a large shiny silver surface to signal rescue teams in an emergency.

sun.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Crimper Olika generationer skydd Bo och sova 0
mattias_altin Skydd for kamin i Tentipi? Bo och sova 1
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
Vind skydd Bo och sova 5
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Stryc9 Enmansboende under vinterhalvåret? Bo och sova 23
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
EcoWarrior Tält under 1k? Bo och sova 7
mler Tält under 2 kg Bo och sova 37
kongratul Tillfällig bostad under jakt? Bo och sova 1
mo9jan Dunsoväck under 1kg Bo och sova 14
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
lilla_my Under bar himmel & mygg - hur gör ni? Bo och sova 19
sunderlux Tips på tält under 1000 kr Bo och sova 9
gslott Tält under 1000kr Bo och sova 1
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
UnderEnTarp STOR och BRED luftmadrass Bo och sova 11
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
badpitt Luftmadrass och kall mark? Bo och sova 17
La Fleur Handpump till luftmadrass? Bo och sova 3
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
dabac Thermarest eller luftmadrass? Bo och sova 21

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.