STOR och BRED luftmadrass

Hej alla,

jag söker efter en luftmadrass som är både lång och bred, men även tjock och inte väger ett halvt ton :)

Jag har idag Exped Synmat UL som har storlek: 183L x 50B x 0,7H och jag sover inte gott på den luftmadrassen, den är för smal...

Jag har sett att det finns 77 cm breda luftmadrasser som är ca 200 cm långa och ca 10 cm tjocka och klassade ned till (i alla fall) vinterförhållanden i södra Sverige, typ 10-20 minusgrader. Bland annat Exped och Big Agnes.

Men jag har bara hittat en som säljs i Sverige. Exped Megamat 10 LXW på Outnorth.

Är det någon som har pejling på andra märken och modeller som uppfyller mina önskemål?

/Andreas
 
Jag har en Exped Megamat 12 LXW
Jag sover bättre på den än i sängen hemma! Starkt köpråd om du vill ha en bred madrass med fantastisk komfort! Givetvis tyngre än en smal tunn variant, men för att hålla min rygg i ordning är det guld värt.
 
Tack örnmalm för att du vet bättre än oss andra. Skönt att inte ha handikappet att behöva ta hänsyn till något annat än Exped och Jetboil. Jag kommer se till att jag undviker dina inlägg framöver, jag är allergisk mot sådana köpta personer som dig. Önskar dig ett bra liv för övrigt.
 
Tack örnmalm för att du vet bättre än oss andra. Skönt att inte ha handikappet att behöva ta hänsyn till något annat än Exped och Jetboil. Jag kommer se till att jag undviker dina inlägg framöver, jag är allergisk mot sådana köpta personer som dig. Önskar dig ett bra liv för övrigt.
Tjenare Erik!👋 Hahaha!😁✌ Nope, inte sponsrad av något av de företagen!👍 Och skulle jag en dag bli det så måste det stå klart och tydligt "Innehåller betald marknadsföring" i både videon och artikeln för att marknadsföringslagen kräver det! Go' tur på dig! //ÖrnMalm
 
Hej alla,

jag söker efter en luftmadrass som är både lång och bred, men även tjock och inte väger ett halvt ton :)

Jag har idag Exped Synmat UL som har storlek: 183L x 50B x 0,7H och jag sover inte gott på den luftmadrassen, den är för smal...

Jag har sett att det finns 77 cm breda luftmadrasser som är ca 200 cm långa och ca 10 cm tjocka och klassade ned till (i alla fall) vinterförhållanden i södra Sverige, typ 10-20 minusgrader. Bland annat Exped och Big Agnes.

Men jag har bara hittat en som säljs i Sverige. Exped Megamat 10 LXW på Outnorth.

Är det någon som har pejling på andra märken och modeller som uppfyller mina önskemål?

/Andreas


Befinner mig själv i ungefär samma läge.
Har idag ett Sea to Summit Etherlight XT Insulated Air Mat Regular som jag upplever bekvämt med alltför smalt.
Vaknar mao varje gång jag behöver vända mig, och jag är en "snurr-sovare".

Har därför börjat titta på bla Thermarest neoair topo luxe som i sitt XL utförande är 76cm bred, regular wide och large är båda 64cm breda.
 
Som jag skrivit i flera ndra trådar sover jag gott ute och inne på hårt golv på Expeed downmat 9 LW XP : longWide och blås upp med packpåse och inte tröttnade inbyggd pump, dunisolerat = varmt. 9cm räcker gott för mina 90kg/186cm för att undvika mark-känning. 197*65cm - är det nog för dina behov?
reklamen säger -38, så kallt har jag inte provat men känns varmt för mig.
Har dessutom "rem-stolen" permament monterad som skydd och sover med den utvecklad så man ligger platt. Snabbt på morgonen att spänna remmarna då man vill äta frukost i skogsfotöljen.
Ingen billig kombo men undvika ont i ryggen och sova gott på tur får kosta för mig:

Liggelaget:

Remstolen:

/Patrik
 
Som jag skrivit i flera ndra trådar sover jag gott ute och inne på hårt golv på Expeed downmat 9 LW XP : longWide och blås upp med packpåse och inte tröttnade inbyggd pump, dunisolerat = varmt. 9cm räcker gott för mina 90kg/186cm för att undvika mark-känning. 197*65cm - är det nog för dina behov?
reklamen säger -38, så kallt har jag inte provat men känns varmt för mig.
Har dessutom "rem-stolen" permament monterad som skydd och sover med den utvecklad så man ligger platt. Snabbt på morgonen att spänna remmarna då man vill äta frukost i skogsfotöljen.
Ingen billig kombo men undvika ont i ryggen och sova gott på tur får kosta för mig:

Liggelaget:

Remstolen:

/Patrik
Hej,

har just likadan lösning, fast den smalare varianten, vilket är för smal för mig att sova på. Vet egentligen inte varför jag köpte den från början. Kanske var det just det jag hade råd med, eller så tänkte jag ett steg för långt i att spara vikt med den smalare. Men hursomhelst vill jag nu uppgradera till ett bredare sovalternativ :)
 
Befinner mig själv i ungefär samma läge.
Har idag ett Sea to Summit Etherlight XT Insulated Air Mat Regular som jag upplever bekvämt med alltför smalt.
Vaknar mao varje gång jag behöver vända mig, och jag är en "snurr-sovare".

Har därför börjat titta på bla Thermarest neoair topo luxe som i sitt XL utförande är 76cm bred, regular wide och large är båda 64cm breda.
Hej,

Har du hunnit testa Thermarest Neoair topo luxe? Hur känns denna luftmadrass mot eventuell nattkyla? Jag menar då jag läser att det inte är isolerat men ändå håller till mellan 5 plus och 10 minus enligt specifikation?

/Andreas
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
vandrafjäll Galet loppisfynd av min fru 🙂 Stor vintersovsäck med dunfyllning Bo och sova 20
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
peter.carlberg Stor sovsäck Bo och sova 6
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
G.Kraft Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg Bo och sova 13
Atomdraget Sovsäck. Fjällen. "I-vändare" (stor). Bo och sova 9
K9FORCE Hur stor är egentligen risken för punktering ? Bo och sova 31
Psykonaut Stor skillnad på "amerikanska" tält? Bo och sova 21
tjoohoo Tält med stor absid. Bo och sova 12
femtroll Stort tält för stor familj Bo och sova 5
stoppenbach Hur stor tarp? Bo och sova 1
wal Stor prisskillnad mellan (kvalitets)sovsäckar?!? Bo och sova 3
bilprovningen Stor sovsäck Bo och sova 8
TÄLT MED STOR ABSID FÖR LÅNG MÄNNISKA Bo och sova 4
statemachine Bred sovsäck eller quilt Bo och sova 34
plutosmoon Extra bred sovsäck? Bo och sova 6
statemachine extra bred cellplast liggunderlag Bo och sova 15
Utåke Bred sovsäck Bo och sova 2
torpartanten Sovsäck som är bred nertill? Bo och sova 2
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
Gettan Cellplast liggunderlag ovanpå luftmadrass? Bo och sova 12
Silver Fang Tips på liggunderlag/luftmadrass Bo och sova 12
DoktorGlas Oisolerad, lätt luftmadrass Bo och sova 9
fsundin Isolerande luftmadrass eller luftmadrass + underlag? Bo och sova 6
anatomi Luftmadrass till den storväxte Bo och sova 2
badpitt Luftmadrass och kall mark? Bo och sova 17
La Fleur Handpump till luftmadrass? Bo och sova 3
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
dabac Thermarest eller luftmadrass? Bo och sova 21
jamo Punkaspray i luftmadrass? Bo och sova 8
lojsan05 Exped dun luftmadrass.. Bo och sova 7
Jocka Liggunderlag eller luftmadrass mot backen? Bo och sova 19
greendanger Hal luftmadrass Bo och sova 8
...Uffe... Luftmadrass ? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.