Bästa sovsäcken under max 1000 kr

Hej
Jag är på jakt efter den mest prisvärda sovsäcken under max 1000 kr. Den får gärna vara mycket billigare. Mina småscouter börjar gå i inköpstankar och jag vill kunna tipsa om något bra i lägre prisklass. Det finns ju alltid begagnat men jag vill ha tips på nya.
Krav: 3 säsogssäck(0--5), blixtlås, inte för tung(vad det nu är?) skall gå att bära för barn i 10 års åldern och uppåt.

Idag finns det ju massor av olika billiga säckar, Jysk, coop, stadium etc.
Vad har ni testat eller undersökt som verkar bra.
mvh
ht
 
Jag köpte Biltemas dyraste (199 kr) förra året. Den är lite trång för mig. Väger nästan två kilo. Men jag tycker allt att den fungerar bra när det är några minusgrader. De säger -10. Alla överdriver ju, men -5 tror jag nog på, med kläder på om man är lite mindre. Som sommarsäck är den lite för varm, men fungerar ok som täcke då, om man sticker ut armar och ben.

http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=93181

Kvalitet? Dragkedjan kan fastna. Verkar hålla rätt bra. För det priset behöver man ju inte bli ledsen om man har sönder den och måste köpa en ny.
 
Rusta

Jag har vid några tillfällen köpt sovsäck på Rusta. Ruskigt prisvärda men tyvärr varierar nog kvaliten från årgång till årgång. Senast jag var där blev jag inte imponerad men det kan vara värt att kolla.
 
Tyvärr hade inte northstar någon lätt variant. Husky monti verkar dock prisvärd. Dock skulle jag helst komma ner lite i vikt. Svårigheten med internetköp finns ju dessutom.

Är det ingen som testat stadiums olika säckar?

Själv har jag bara deras tunnaste. Litet felköp eftersom den bara funkar när det inte behövs någon sovsäck.

mvh
ht
 
Fördelen med kända märken

Fördelen med kända märken är att man verkligen kan lita på de nya EN-testet som oftast har gjorts. Givetvis är den individuella variationen mellan människor stor, men testvärdena är goda riktlinjer. Tycker inte att man skall köpa en nonamesäck om man tänker använda säcken under hela året utan yttre värmekälla. Den skillnad som finns mellan märkessäckar och nonamesäckar är ofta större i realiteten då de temperaturvärden som ges på de utan märken ofta är glädjekalkyler. En syntetsäck av känt märke för 7-800 kr är väl investerade pengar enligt mig. Lägg på några hundralappar till och du kan använda den året runt.

mvh

Björn Nilsson
 
Sen är det ju också svårt att hitta en säck som inte är blytung när man väljer från de billigaste.
Särskilt när man är 10 år är 1800 gram mer än 800 gram...

En annan anledning att köpa kvalitet är att säcken då håller tills de blir så vuxna att de har råd att köpa sin "slutgiltiga" säck.
Min första sovsäck fick jag som sexåring julen 1978, och den använde jag som enda säck fram till och med lumpen 1993.
Numera är den utlånings- och reservsäck, men den funkar.

Jag förordar alltså att man köper en säck med kända material från ett känt märke, men man behöver inte välja det dyraste. För en tusing borde man hitta en säck som räcker länge.
 
Jag vet inte om jag kan hålla med dem som tycker att man ska lägga ner mycket pengar på sovsäcken. Okej, om man inte orkar bära 2 kilo sovsäck, eller om den tar för mycket plats i ryggan, det kan jag förstå. Men om dessa saker inte ligger före pris i prioritering så kan man ju fundera lite.

Vi kan ju börja med att en syntetsäck blir tunnare för varje år man använder den. Så en tusenkronorssäck är inte lika bra som en 200 kronors som man byter vartannat eller vart tredje år när man väl kommit till den femte billiga säcken. Det där med att använda en säck i mer än tio år, jovisst går det, men inte till samma sak, inte för en syntet i varje fall.

Det teoretiska straffet i vikt för en billig sovsäck är att 30% av fyllningen inte är hålfiber. Och det är inte någon jättestor skillnad på olika hålfibrer, även om det påstås det.

Och så har det föreslagits att köpa på postorder. Man får se upp för postorderföretag, det finns ett som jag vet ljuger riktigt ordentligt när det gäller sovsäckars prestanda, och det är ett svenskt företag. Nä, då är det bättre att gå till biltema, jysk eller vart man nu går och känna hur tjocka säckarna är. Det är tjockleken okomprimerad som bestämmer hur varma de är. Detta gäller även de fina dunsäckarna för sextusen kronor. - De är väldigt tjocka.

Jag har förresten känt på sovsäckar från jysk en gång. De hade inte fyllt några av dessa ordentligt, så på vissa ställen var ett par lager tyg den enda isoleringen. Det är rätt värdelöst. Där får man se upp.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
samme83 Bästa amerikanska sovsäcken Bo och sova 0
thodan Bästa sovsäcken för barn? Bo och sova 4
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
komfortPerZonen Asymmetrisk eller 'vanlig' hängmatta för bästa komfort och modularitet? Bo och sova 5
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
vandrafjäll Det bästa, säkraste liggunderlaget för hårda långa vinterturer Bo och sova 14
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
pelka Bästa liggunderlaget? Bo och sova 8
mseeri1 Bästa singeltält - tips!! Bo och sova 39
erikh1 Bästa tältkaminen? Bo och sova 13
Staffan Sandberg Ditt bästa och ovanligaste tälttips Bo och sova 7
saraabeiramar Bästa tält lösning för en månad? Bo och sova 9
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
karinsun Bästa liggunderlaget? (Mammut Softskin CFT eller Trengoworld Air? (Eller nåt annat)) Bo och sova 3
Skipper_ Vilka är de bästa tältpinnarna? Bo och sova 14
Knoparn Bästa sovsäck sommarhalvåret? Bo och sova 15
skral Bästa tältet för 2000 Bo och sova 15
zzeezz Bästa tält för 3 Bo och sova 15
Suedish Bästa tältet för 2 pers + hund? Bo och sova 9
dknoo Bästa tältet kring 2500? Bo och sova 2
Zar Vilken tillverkare gör det bästa syntetsäckarna? Bo och sova 39
Mezzner Hur laga Hillebergstält på bästa sätt? Bo och sova 37
Läraren Bästa dunsovsäcken Bo och sova 25
_Erik_ Bästa liggunderlagskombination? Bo och sova 6
Mr R6 Bästa tältet för mc-semester ? Bo och sova 4
sweboss Bästa pris på Genius 23 Bo och sova 1
jonash75 Underställ i sovsäcken Bo och sova 26
Kråkesson Kan sovsäcken återhämta sig eller är den förstörd? Bo och sova 20
Antilop Vilken temp på sovsäcken rekommenderar ni för Kungsleden augusti/tidigt september? Bo och sova 5
Huml3 Hydrofobt/impregnerat dun i sovsäcken? Bo och sova 15
Skogskungen Liggunderlag i sovsäcken? Bo och sova 20
Johan.H Är sovsäcken nått att ha? Bo och sova 8
Mullemek Hur mäter man längden på sovsäcken? Bo och sova 4
_DanneW Frusen i sovsäcken - varför? Bo och sova 7
Elvah Vikt-värme-pris: den optimala sovsäcken Bo och sova 17
Davva2 Hur minska ispansaret på sovsäcken pga utandningen? Bo och sova 9
n1ghtcrawler Hur mycket kläder i sovsäcken för att angiven temperatur skall stämma? Bo och sova 17
Arctic Fox Blöt i fotändan sovsäcken. Bo och sova 5
mickesommar Tror ni den här sovsäcken klarat -10 ? Bo och sova 3
sagoskog Problem med fukt ovanpå sovsäcken Bo och sova 24
Abrams_a1 Tvätta sovsäcken? Bo och sova 3
Cremytos Påse för kängor i sovsäcken Bo och sova 13
Fritzmeister Överdrag till sovsäcken Bo och sova 3
Impa Gnistor på sovsäcken. Bo och sova 15
Skipper_ Minsta sovsäcken? Bo och sova 3
andy69 Trimma sovsäcken, går det? Bo och sova 11
broccolinn Storlek på sovsäcken.. Bo och sova 13
joask202 Minimera kondensen i sovsäcken vintertid? Bo och sova 12
4623 Stryps av sovsäcken! Bo och sova 17
Lischke Få ner sovsäcken i påsen. Bo och sova 16

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.