Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade?

Hej!
Letar efter ett 1.5-personers lättviktstält.

Det är till cykelbruk, så vikt är inte så farligt men gärna liten packvolym. Jag prioriterar hellre ett tält med genomtänkta konstruktioner, UV-tålig väv och lagom pris än att komma under 1 kg.

Finns det något av alla dessa lättviktstält som går att vika upp relativt snabbt - helst båda tälten på en gång men i alla fall yttertält först? Är så nöjd med mitt Hilleberg Nallo GT där det bara är att stoppa i bågar i kanalerna och spänna ett par punkter så är allt uppe redo ...

Finns det något sådant tält?

Mitt nuvarande "lättviktstält" är ett gammalt Compass 3-personers ryggåstält från 1970-talet. Väger faktiskt bara 1.9 kg, men det är svårt att få vattentätt och tar rätt mycket volym. Så letar helst något under 1.5 kg för att få ett något lättare tält i alla fall :)

Finns många, se t ex. här eller här, om du vill ha ett fullfjädrat fjälltält, eller kanske här om du letar efter lite mer okonventionella lätta lösningar och/eller budgetalternativ (troligen fullt OK för dina syften). Northstar har en del mindre vanliga märken, som fått bra recensioner av Utsidans användare. Finns fler, det är bara att söka på nätet :).

Finns en hel del färska forumtrådar om för- och nackdelar med diverse tält, använd sökfuktionen!

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Hej och tack!

Jag har gått tillbaka i forumet ett år ungefär och hittat lite trådar om enskilda 1p-tält, men ingen som frågat just "vad är det lämpligaste på marknaden just nu?".

Och jo, jag är intresserad av ett "vanligt" tält, inte tarp (bättre komfort och myggskydd uppskattas). Funderar till exempel på vade Hogan Argon för 1.4 kg, verkar gå att få tag på till bra pris numera.

Jag kom på att det finns ju såna Quechuatält, bl a, som är lätta och du bara lägger dom på marken så plopp, vecklas de ut av sig själva. Kan inte bli smidigare. Sen viker du bara ihop det o lägger i den skivformade packpåsen.
Vet ej vikt eller pris, men vet att de är relativt lätta. Dock är de nog bara enväggstält, men om man är själv så är det ju inte så besvärligt.

Jag kom på att det finns ju såna Quechuatält, bl a, som är lätta och du bara lägger dom på marken så plopp, vecklas de ut av sig själva. Kan inte bli smidigare. Sen viker du bara ihop det o lägger i den skivformade packpåsen.
Vet ej vikt eller pris, men vet att de är relativt lätta. Dock är de nog bara enväggstält, men om man är själv så är det ju inte så besvärligt.

Lite väl sent.... De är långt till 1a april igen..

Lite väl sent.... De är långt till 1a april igen..

Underskatta inte "pop-up-tälten". Kompisen köpte ett på Decatlon i södra Frankrike, tror det var 2008 då vi roadtrippade och klättrade kalksten. Han har nu bland annat haft det på Grönland som base-camp tält i skyddad terräng. Vid blåst kunde de vika sig men bågarna är ju mer eller mindre oknäckbara så det gick fint det :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips