Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade?

Hej!
Letar efter ett 1.5-personers lättviktstält.

Det är till cykelbruk, så vikt är inte så farligt men gärna liten packvolym. Jag prioriterar hellre ett tält med genomtänkta konstruktioner, UV-tålig väv och lagom pris än att komma under 1 kg.

Finns det något av alla dessa lättviktstält som går att vika upp relativt snabbt - helst båda tälten på en gång men i alla fall yttertält först? Är så nöjd med mitt Hilleberg Nallo GT där det bara är att stoppa i bågar i kanalerna och spänna ett par punkter så är allt uppe redo ...

Finns det något sådant tält?

Mitt nuvarande "lättviktstält" är ett gammalt Compass 3-personers ryggåstält från 1970-talet. Väger faktiskt bara 1.9 kg, men det är svårt att få vattentätt och tar rätt mycket volym. Så letar helst något under 1.5 kg för att få ett något lättare tält i alla fall :)
 
Finns många, se t ex. här eller här, om du vill ha ett fullfjädrat fjälltält, eller kanske här om du letar efter lite mer okonventionella lätta lösningar och/eller budgetalternativ (troligen fullt OK för dina syften). Northstar har en del mindre vanliga märken, som fått bra recensioner av Utsidans användare. Finns fler, det är bara att söka på nätet :).

Finns en hel del färska forumtrådar om för- och nackdelar med diverse tält, använd sökfuktionen!
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Hej och tack!

Jag har gått tillbaka i forumet ett år ungefär och hittat lite trådar om enskilda 1p-tält, men ingen som frågat just "vad är det lämpligaste på marknaden just nu?".

Och jo, jag är intresserad av ett "vanligt" tält, inte tarp (bättre komfort och myggskydd uppskattas). Funderar till exempel på vade Hogan Argon för 1.4 kg, verkar gå att få tag på till bra pris numera.
 
Jag kom på att det finns ju såna Quechuatält, bl a, som är lätta och du bara lägger dom på marken så plopp, vecklas de ut av sig själva. Kan inte bli smidigare. Sen viker du bara ihop det o lägger i den skivformade packpåsen.
Vet ej vikt eller pris, men vet att de är relativt lätta. Dock är de nog bara enväggstält, men om man är själv så är det ju inte så besvärligt.
 
Jag kom på att det finns ju såna Quechuatält, bl a, som är lätta och du bara lägger dom på marken så plopp, vecklas de ut av sig själva. Kan inte bli smidigare. Sen viker du bara ihop det o lägger i den skivformade packpåsen.
Vet ej vikt eller pris, men vet att de är relativt lätta. Dock är de nog bara enväggstält, men om man är själv så är det ju inte så besvärligt.



Lite väl sent.... De är långt till 1a april igen..
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Jag kom på att det finns ju såna Quechuatält, bl a, som är lätta och du bara lägger dom på marken så plopp, vecklas de ut av sig själva. Kan inte bli smidigare. Sen viker du bara ihop det o lägger i den skivformade packpåsen.
Vet ej vikt eller pris, men vet att de är relativt lätta. Dock är de nog bara enväggstält, men om man är själv så är det ju inte så besvärligt.

Lite väl sent.... De är långt till 1a april igen..

Underskatta inte "pop-up-tälten". Kompisen köpte ett på Decatlon i södra Frankrike, tror det var 2008 då vi roadtrippade och klättrade kalksten. Han har nu bland annat haft det på Grönland som base-camp tält i skyddad terräng. Vid blåst kunde de vika sig men bågarna är ju mer eller mindre oknäckbara så det gick fint det :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.