Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp?

Har ett lavvu tält som jag köpte med en polare, så vi har en poncho var. Det blir ingen botten med den konfigurationen så jag undrar över om man stör sig på småkryp(markgående) om man kan hålla dem borta? Djur skyr ju brandrök så bygger man läger med naturliga material kan man röka in dem. Kan man sprida aska runt tältet för att slippa spindlar i ansiktet eller radiotjänst(sniglar) i ögat? :)
Hur sover ni utan tält med botten och hur slipper ni diverse kryp, förutom myggnät?
 
Ja jag har aldrig haft problem med kryp, och jag har sovit på det mesta... Myrorna håller sig inne i stacken under natten. Det är väl mest fukten och barren och annat som kan vara lite besvär.
 
Frånsett pissmyror (de där små genomskinligt röda) så har kryp inte stört mig heller. Ska mycket otur till att hamna på ett av deras bon. Deras bett gör oväntat ont och kliar.

Klart det kan vandra in några övriga besökare men inga som bits.

Kan vara värt att tänka lite extra på maförvaringen bara. Just aska funkar nog, den torkar ut krypen så de håller sig undan. Men jag skulle inte sprida ut det ändå.

/G
 
Jag sov med bivy i början eftersom jag har insektsfobi, men nu behöver jag inte nåt sånt om det inte är supermyggigt. Man vänjer sig och insekterna stör en knappt. Skulle vara om man slår upp tältet jämte en myrstack då (har gjort det misstaget)


Skickat från min iPhone med Tapatalk
 
Myror finns ju nästan överallt så de är ett problem ibland trots att vi kör med lös botten noggrant inpassad i vår bomull/polyester tältkåta. Mygg och knott kan också ta sig in ibland men det är sällan dessa ställer till det med dålig nattsömn för oss.

Thure
 
En hel del kryp får man nog räkna med. Dom tillhör naturen och verkligheten. Dom flesta är snälla, mycket snälla!
Allt under vildsvinsstorlek kan väl vara rätt ok. Och tycker man småkryp är besvärliga så finns både mygg- och myrmedel att ta till.
God tur!
 
Tack för alla svar :) Ja, jag hängde i hängmatta en gång och hade ett myggnät som en strut över. Hade en massa långbenspindlar i nätet samt små sniglar lite här och var, så det är väl mest de djur jag tänker på. Enklast kanske är att köpa Sea To Summit's nät-tält. Väger ju ingenting direkt. Vore bara skönt att slippa snigelspår på sovsäcken och kinden haha
 
Äsch då, snigelsekret är utmärkt att tillfälligt laga småhål i tältduken med. Tillräckligt med övriga kryp så sparar man in några gram på maten.

/G
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Stryc9 Enmansboende under vinterhalvåret? Bo och sova 23
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.