Sova i bivack - Skydd för sovsäck

Ska ut nästa vecka och bo i bivack i jämtland. Förväntas vara minus på nätterna (kanske inte spelar så stor roll för temperaturen i bivacken ?).

Utrustningen som jag planerar använda är ett vanligt skumliggunderlag följt av ett uppblåsbart mammuth underlag. På detta sedan en fjällräver skule 3 säsongs.

Jag undrar nu var ni har för erfarenheter av att liggunderlag/sovsäck blir blött i bevacken? Sovsäcken är ju ej speciellt vattenavvisande och det uppblåsbara liggunderlagen tål nog inte heller tokmycket väta, sen har jag ju ett annat underst, men jag förväntar mig att man kan flytta sig i sömnen och när man kommer till natt två och tre så vore det tråkigt att behöva packa upp blöt sovsäck. Vad finns för utrustning för att förhindra detta, eller upplevs det ej som ett problem?

Tacksam för input.
 
Jag sover väldigt ofta i en bivysäck och gillar det mkt.
Det positva med bivyn är
• att det bli vindtät (okej behövs inte i en snöbivack)
• att det isolera och med det bli det varmare i säcken (man kan på visa turer ta med en kallare sovsäck)
• vattentät/avvisande
• sovsäcken bli inte smutsig/geggig

Hur det funkar beror väldigt mkt på vilken bivy man har. Vissa har tendensen till att samla kondensen av kroppen medan andra funkar jätte bra.
Jag gillar tex inte att stänga in hela mig och även har huvudet i en liten trång påse. Har själv en MAC PAC bivy utan extra huvuduppbyggnad, den har bara en luva där man kan köra helt öppen, med myggnät eller helt stängd när det regnar. Jag stänger dock i princip aldrig utan letar då skydd under tarp eller något och har nog stängd bara typ 2 gånger utav några hundra nätter i den.

Jag själv är inte den smalaste och ska jag ligger i min bivy inklusive vintersovsäck och en tex 7cm tjock liggunderlägg så bli det trångt och då kan det uppstå köldspotts då jag komprimera sovsäcken på sina ställen. Jag brukar har en skumgummi underlägg i bivyn och exped madrassen utanför.
Kan vara bra att kolla så alla dina saker inklusive du få plats i bivyn.

Att sova utan skydd kan funkar men som du säger så bli det snabbt fuktig på alla grejer om det hamnar mot snön. Vill du inte skaffa en bivy så kanske en pressening, tarp eller liknande kan vara bra att ha under. Eller ett skönt renskinn
 
Bädda rejält under dig och se till att ha svängrum om du snurrar mycket när du sover, så att du inte ligger direkt mot väggen eller hamnar utanför liggunderlaget. Jag är lite skeptisk till bivybags men som tidigare skribent påpekat, så handlar det om det släpper igenom kondensfukt eller inte. Det är viktigt att det släpper igenom kondensfukten annars kan det bli rejält blött. Fast om du hamnar utan för liggunderlaget så blir sovsäcken blöt utan överdrag också, så fucs idé om en tarp el. liknande borde bli perfekt. Har själv aldrig tänkt på det förut! Fördelen med detta forum är att man alltid får bra ideér av andras erfarenheter, -så tack för tipset! :)I övrigt så verkar du ha bra grejer för en skön sömn i snöka.

Vart i Jämtland ska du vandra?
 
Det är just i en snöbivack ett sovsäcksöverdrag kan fungera bra gällande att man inte får fukt/frost mellan den och säcken.

Ofta lyckas man ju hålla ganska hög temp i snöbivack så ventileringen fungerar.
Oavsett om det är -40 ,20 eller - 5 så brukar det gå att hålla det på några minus(högsta taktemp)
I extremfall med ett värmeljus.
 
Skönt av sova i snöka.

Då du ska övernatta i snöka räcker det gott med ett enkelt liggunderlag då temperaturen inne i snökan ligger på ca +- 1-2 grader. Var noga när du gräver ut valvet i taket så att du undviker dropp därifrån. Bädden du ska ligga på ska vara så bred att du inte ligger mot väggen.
De gånger jag övernattat i snöka har problemet ofta varit att hålla temperaturen under 0.
ventilera snökan med t.ex. en skidstav instucken från utsidan. Då kan du rensa ventilationen inifrån om det driver igen. Jag har aldrig haft problem med blöt sovsäck.
Du kan även lägga ut ditt skalplagg utmed säcken för att förhindra att den ligger mot snön.
Ta med en sond och känn efter hur mycket snö det finns, så slipper du få överraskningar efter ett par timmars grävning.
Lycka till :)

/ Magnus
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
Raskesven Bivack- enkelt boende Bo och sova 21
lion_86 bivack Bo och sova 2
Olaa Haglöfs bivack sovsäcksöverdrag Bo och sova 0
greenjuice Bivack (bivy) eller Tarp? Bo och sova 22
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
sebkar Skydd till synmat? Vilken modell? På vinter? Bo och sova 7
Crimper Olika generationer skydd Bo och sova 0
mattias_altin Skydd for kamin i Tentipi? Bo och sova 1
såg vilka skydd är lättas att med sig på en ensam tur på fyra dagar. Bo och sova 1
Vind skydd Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.