Sova mjukt och varmt

Hej
Har insett att jag inte är tonåring längre och känner mig ledbruten efter en natt på ett 3 cm tjockt liggunderlag. Har tittat efter en tjockare variant men det enda som verkar diskuteras här är thermarest och Exped vilket är väldigt dyrt i mitt tycke.

Jag hittade detta, billigare, alternativet från JR Gear... Någon som känner till det? Jag kommer inte använda det på vintern....

http://www.outdoorexperten.se/p-20857-jr-gear-traverse-core-primaloft.aspx
 
Har inte testat den men 8,9cm tjock låter som en bra variant och det lär nog vara bekväm kan jag tror.
Expeds Basic variant är en hundring billigare om jag tänker rätt? Har själv använd den ned till 5-6grader då den fungerade men mindre än så vart för kalt. För de varma tider på året alltså helt okej.
Skulle tror att den du länkar till är väldigt likt där.

Ngr vänner använder en liknande variant av Everest köpta på Stadium och är nöjda med de. Tror de kosta kring 3-400 om jag mins rätt.
Verkar vara ett snäpp tunnare men fortfarande bekväm. Kompisen konstaterade att "tyget" på min Exped Basic UL kändes skönare mot huden än Everest varianten men den är ju även lite dyrare (och dessutom inte lika varmt och mera känslig)
 
Everests variant och Expeds billigaste är väl helt oisolerade?
Den jag länkade till har ju primaloftfyllning och ett r-värde på 5. Jag vill kunna använda underlaget till 0 grader iaf.
Har inte hittat någon info på nätet om Jr Gear-underlaget och det verkar inte finnas någon fysisk butik som har den...
 
Vid val av liggunderlag och dess isolering är det inte bara lufttemperaturen man bör titta på, speciellt inte om man tänker tälta i fjällen. Många områden på lite högre höjd kan ha permafrost och tjäle i marken (även om ytskitet är tinat) även på sommaren, varför markkylan kan vara mer påverkande än lufttemperaturen;)
 
Hej
Har insett att jag inte är tonåring längre och känner mig ledbruten efter en natt på ett 3 cm tjockt liggunderlag. Har tittat efter en tjockare variant men det enda som verkar diskuteras här är thermarest och Exped vilket är väldigt dyrt i mitt tycke.

Jag hittade detta, billigare, alternativet från JR Gear... Någon som känner till det? Jag kommer inte använda det på vintern....

http://www.outdoorexperten.se/p-20857-jr-gear-traverse-core-primaloft.aspx

Hej! lägg på 250kr så har du en Exped synmat hem till dörren för under 1000:- går ner till -17.
http://www.ebay.co.uk/itm/Exped-Syn...epingMats_Airbeds_CA&var=&hash=item35c96213e8
 
Det är konstigt att dessa liggunderlag ska vara så sjukt dyra! Man kan köpa en badmadrass med nästan samma komfort för 50-100:-

Men så fort det är ett liggunderlag så går det inte komma under 1000:- för att hitta något.
 
Jag lade mina pengar på just liggunderlaget. Ett Exped Synmat, 7cm tjock och den bredaste/längsta modellen.

Jag har ett tält från classe för 199 kr och en mycket lätt/tunn sovsäck också från classe för 139 kr. För det mesta tältar jag i Backpacker 1, ett vindskydd från XXL för 299 kr.

Det blev liksom pengar över till ett dyrt liggunderlag. Jag vet inte om jag prioriterat rätt men jag använder grejorna på sommaren och i skärgården, inte på kalfjället.

Tack vare liggunderlaget räcker sovsäcken bra för att hålla värmen och jag ligger mycket bekvämt.
Jag har också satsat på en bra kudde, dvs jag tar med favoriten direkt från sängen och komprimerar den till minsta möjliga volym.

Jag sover som en kung. Jag tror liggunderlaget inte är rätt pryl att spara pengar på.

mvh thomas
 
Det är väl mycket man inte "ska" spara pengar på :)
Kängor, ryggsäck, tält, sovsäck och liggunderlag... Jag försöker lägga mig i ett mellanprisläge men det blir mycket pengar ändå.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
Nordiska Motorcyklister Billigt & Varmt - Vintercampa // liggunderlag+sovsäck SMALL budget; förslag?! Bo och sova 10
greendanger Kyla ner inne i tält i varmt väder Bo och sova 9
Vtvdjgsaga90 Mitt sovsystem är varmt, men inte fötterna! Bo och sova 25
Redlinefoto Blir detta tillräckligt varmt? Bo och sova 5
camoscio Har varmt är ett tält? Bo och sova 40
lottizen Torrt och varmt tält? - Hur slippa fukt o kyla? Bo och sova 64
Anders Sahlstrand För varmt i Marmot Hydrogen Bo och sova 11
AJä Bättre för varmt än för kallt? Bo och sova 11
manke För varmt ??? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.