Bivack- enkelt boende

Med anledning av vad chinerunner och Rungá tog upp om enkla bivacker i tältkåtatråden ( http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=28644&page=35 ) tänkte jag det vore trevligt och intressant med en tråd om bivack- enkelt boende. Här platsar alltså inga tält, tarptält eller hela tältkåtor. Skydd mot nederbörd och vind i skog ska gå att fixa.

Här är en basha (tarp, dvs. “finare” pressening):

8f1401f6dbd3d5808ac2213bc578d265.jpg


Pressening som vindskydd, två personers:

c97bff1fb7b50c5301d807bb575cb538.jpg


och tarp som vindskydd:

9bb5589783b0688c721eff7e6f5139f3.jpg


Vad kör ni för enkla bivacker?

Raskesven
 
En Fj poncho/gömsle mest, yttertältet till ett Tarfala 3 rätt mycket och en(flera) plastpresenning(ar) från Rusta mellan 2,5x3,5 och större. Bäst solo tycker jag Fj är.
Eldar man bara minst 1,5 m från nylonduken brukar det gå bra....
//J
 
Naturliga skydd...

Först fuskkollar jag smhi.se, sen åker jag ofta ut med bara sovsäcken och en regnjacka som kan rädda mig en extra morgontimme om det duggar lite. Annars sover jag en del under granar, och vintertid förstås i snödike (täcker m skidor eller ris), vilket är så spartanskt att jag räknar det som ett enkelt boende...

Tack för påminnelsen, ska just upp till stugan där jag brukar passa på att få några extra utenätter. Ska klämma in några utan skydd. Varför? Jo för att jag inte orkat köpa nån presenning... Årstiden är ju annars tacksam eftersom myggen gått i ide.
 
Har provat följande modeller, ska försöka lägga upp lite bilder senare ikväll.

Poncho:
Lätt och smidigt och har multifunktion då det även kan användas regnkläder under marsch och nödbivack (bara sätta sig ned med ponchon över sig) och bivybag. Den är väldigt lätt och kan fås väldigt billig och kan lätt kopplas samman med andra iaf amerikanska armemodellen som jag använt. Dock så tycker jag den är lite för liten och fötterna tenderar att sticka ut.

Ensamma vargen:
Tungt och otympligt men kan å andra sidan bygags till större bivacker med grupp och även användas som poncho, bivybag och bår. Bra design men materialet är onödigt tungt.

Basha/Hootchie:
Lite av en glorifierad presenning finns i alla möjliga storlekar och tjockare/tunnare material. Funkar mest som ett tak. Kan dock knäppas samman med andra bashas/hootchies för en större bivack. Är ofta onödigt dyr.

Loue:
Aldrig provat men ser väldigt intressant ut. http://www.saunaeverywhere.se/images/products/SAVOTTA ESITE 06 4 010 Medium Web view.jpg
Presenning:
Detta känns lite som kungen när det gäller bivacker. Billig och enkel med massor av möjligheter där bara din fantasi sätter gränser. Finns lite hemsidor och ävenn artiklar med tips på hur man kan göra ett enkelt vindskydd till kåta.Finns även med insida av aluminium som är trevligt på vinterna då den reflekterar värmen och kan användas till nödsignal.
 
Jag kör oftast ensamma vargen. Hösten, vintern och våren dvs inga oknytt ska flyga :).
På vintern gärna också snögrop, det var faktiskt den första "bivacken" jag använde, första gången jag sov ute över huvudtaget.

Det var i Sala Södra (som det hette då) och jag låg där i februarinatten, fullt påklädd i två sovsäckar från Hobbex, på ett dubbelvikt liggunderlag från Tarfala (ca 5 mm tjockt) och granris, och frös och njöt, för stjärnorna gnistrade och en slaguggla hördes några hundra meter bort :). Det var året jag fyllde fjorton.

Ska se om jag har några bilder på ensamma vargen..:)...

//J
 
Olika typer

Rotade fram några bilder på lite olika bivacker, både för en person men även för grupper.

Enkel presenning

a3d9f35d6f21744164ce874cbd24e868.jpg


Ensamma vargen, 2 st ihopsatta

f2fe8297f3237dad680fdcaf6bc7253c.jpg


Fallskärm, bra för grupp, går att ha en liten eld inne

b9787d20196dc9f875bb4e1902223a17.jpg


Flertal Ensamma vargen ihopsatta för att ge skydd åt större grupp

21c55711b5116883b1ab81cd5215b4ee.jpg


Presenning som hålls uppe av slanor

23058daf8d68c3ee236123eb31cb1039.jpg


Snögrop/liggrop

dc76078ee320ddbb532b69d5b61bbcbc.jpg


Presenning och pinne

e41d2854eb9dd632a218c962419008b8.jpg


2 presennningar uppsända mot varandra, både har alu insida vilket reflekterar värmen bra

a176c4c85b796f803a8a1d4d8f5f6629.jpg
 
Jag har inga bilder, men presseningen på slanor (ibland med sidoväggar) var standardbivacken på den tiden jag var scoutaktiv. Ensamma vargen har man ju sovit under också, om än inte frivilligt...

I tonåren hände det att jag och några till stack ut och sov i skogen nånstans med bara sovsäck och liggunderlag eller hängmatta. Vi räknade kallt med att det inte skulle regna just den natten.
 
Nu blir jag lite nyfiken, nermander.

Har någonting hänt på utrustningsfronten bland scouterna de senaste 15-20 åren eller är det t-spritstrangia, birkerödstält och tunga press-vindskydd som dominerar fortfarande?

Jag lärde mig en massa grundläggande friluftsliv där på åttiotalet, samtidigt som jag efteråt kännt att det var väldigt begränsat till att göra allt på "scoutvis" med surrningar, militärliknande lägerplatser etc.

Vindskyddet var ju standard, men det kändes inte som om någon tänkte tanken på att prova andra "vildmarksbivacker"

(Utan att spåra ur tråden för mycket)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
lion_86 bivack Bo och sova 2
Olaa Haglöfs bivack sovsäcksöverdrag Bo och sova 0
greenjuice Bivack (bivy) eller Tarp? Bo och sova 22
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
andersmossing Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk Bo och sova 15
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
hakan_l_borg Regnskydd ... hur fixar man det enkelt? Bo och sova 15
KalleSkog Tipitält för året runt boende Bo och sova 20
majjen Boende i Hemavan och Ammarnäs Bo och sova 4
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
gladapatrik Boende vid Kebnekaise Bo och sova 8
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Letar boende för en person Bo och sova 8
Christian1 Billigt boende i Oslo mitten på Juli? Bo och sova 7
Grillo Boende? - Praktik i Hemavan v8-13 Bo och sova 6
Johanna L Boende Svalbard Bo och sova 3
alphumlan Enmannatält, tvåmannatält? Bo och sova 11
MangeK Intresse för boende i Stugun? Bo och sova 1
Spinspider "Medeltida" ekologiskt boende Bo och sova 2
supinum Paris - billigt boende Bo och sova 2
ulltand Boende i Mikkeli, Finland, 18-19/7 -03? Bo och sova 3
mansjungner Boende i Chamonix.. Bo och sova 1
axang tillfälligt boende i Oslo Bo och sova 1
mirrre boende i kranska gora (slovenien) -02 Bo och sova 0
cjonsson Boende i stuga, 1st dum fråga Bo och sova 6
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.