Bivack- enkelt boende

Underbart :)

Helt enkelt underbara bilder på "enkelt" friluftsliv. Det är såhär man själv är van vid att sova ute i skog o mark! Sitter med världens leende på läpparna nu :) Trevlig tråd start.

Ha det gott därute!

/Nicklas

Pressening är ju givet, nu har jag desutom en ny som är lättare än biltemas!

Annars blir det mest Minimuddus för mig just nu, det är lagom för en omen går med två om man bara ska sova, sen har skyddet i praktiken fyra dörrar och ALLA sidorna kan rullas bort när man väl fått upp det så det går att ha det "redo" om vädret är osäkert.

66e4f5fb867321163fc8fcf342d9.jpg

Ensamma vargen och föregångaren trekanten har man ju använt en del.

Mysigast på nått sätt är ju ändå granen om vintern.

Kan bara instämma med NL, härliga bilder.

Duken från ett gammalt Tarfala eller dylikt är gjutet att använda som typ tarp. Men öringens från HB går ju den med;-)

Gran ja, det var länge sedan jag sov under en gran. Får bli det någon kommande helg (nästa blir det dock kåtan).

sajberjohan, aluduken, är det verkligt märkbart med värmereflexionen, blir det någon egentlig kännbar stor skillnad jämfört med vanlig duk? Fallskärmen ser ut som en stor flugsvamp:)

joru är tuffast;-)

estetdrägg, funkade din ventilation bra, det var väl den du sydde till själv?

Inspirerande svar:)

Raskesven

Spartanskt boende

Har en likadan basha som Raskesven - perfekt om man är ensam. Brukar köra med ett sovsäcksöverdrag då jag sover under bashan, det ger lite extra vindskydd för säcken när det blåser.

För två-tre personer så har jag yttertältet till ett gammalt Tarfala-tält. Det är oerhört praktiskt och mycket vindstabilt.

Inga bilder tyvärr.

Pressening är ju givet, nu har jag desutom en ny som är lättare än biltemas!

Annars blir det mest Minimuddus för mig just nu, det är lagom för en omen går med två om man bara ska sova, sen har skyddet i praktiken fyra dörrar och ALLA sidorna kan rullas bort när man väl fått upp det så det går att ha det "redo" om vädret är osäkert.

66e4f5fb867321163fc8fcf342d9.jpg

Ensamma vargen och föregångaren trekanten har man ju använt en del.

Mysigast på nått sätt är ju ändå granen om vintern.

Ventilen ser funkis ut :), hur har du gjort den?

//J

Kan bara instämma med NL, härliga bilder.

sajberjohan, aluduken, är det verkligt märkbart med värmereflexionen, blir det någon egentlig kännbar stor skillnad jämfört med vanlig duk? Fallskärmen ser ut som en stor flugsvamp:)

Raskesven

Det blir en viss skilland men presenningen med alu på insidan är väldigt klumpig och otymplig att packa ihop. Så numera kör jag med med vanlig presenning.
Var i kontakt med företaget som tillverkar de finska vindskydden med alu på insidan, över 1000:- för en ett litet vindskydd avskräckte mig med en gång. Bättre att spara pengarna till en kåta istället.

Har för mig att det finns ett norskt företag som gör en bivack. https://jerven.secure.flexiweb.no/?mid=94801
Den utvecklades tydligen som en ersättning för sovsäcken under vintern. Man blir ju sugen på att testa. Frågan är hur det är med kondens i den bara. Tycker det låter lite för bra för att vara sant.
Problemet är att den är alldeles för dyr.

/Filip

Har för mig att det finns ett norskt företag som gör en bivack. https://jerven.secure.flexiweb.no/?mid=94801
Den utvecklades tydligen som en ersättning för sovsäcken under vintern. Man blir ju sugen på att testa. Frågan är hur det är med kondens i den bara. Tycker det låter lite för bra för att vara sant.
Problemet är att den är alldeles för dyr.

/Filip

Har använt en Jerven thermoextrem. Den funkar, man kan sova i den en natt utan att "känna" kondens...men...kondensen finns där och den bör vädras noga varje morgon helst. Varför de har valt att göra den i helt ogenomsläppligt tyg är mig en gåta.

En smartare kombo är nog en Nanok Endurance och ett lätt sovsäcksöverdrag typ HBs variant med huva och armar. Då kan man sitta och göra saker varm och helt vindskyddad men utan att det byggs upp kondens. Vikten blir densamma (om man jämför med thermoextreme).

//J

Senast ändrad:
min förstanatt underbarhimmel förraåret i ullådalen med skolan :p ..... kantilllägga att det var snöstorm och ca 10 grader kallt ute då ... men tur man e envis
märkte faktiskt inte av att det var "storm " ute i min grop

granris och 2 liggunderlag milletärens vinntersovsäck och fullt påklädd

sov kanske inte så mycket men skönt var det

DSC00240.jpg

Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
lion_86 bivack Bo och sova 2
Olaa Haglöfs bivack sovsäcksöverdrag Bo och sova 0
greenjuice Bivack (bivy) eller Tarp? Bo och sova 22
Ruben Al-Suedi Hål/Revor i tältgolvet - hur laga effektivt/enkelt? Bo och sova 26
Johan123 Enkelt självstagande en- eller tvåmanstält Bo och sova 13
andersmossing Hängmatta: enkelt undertäcke för sommarbruk Bo och sova 15
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
hakan_l_borg Regnskydd ... hur fixar man det enkelt? Bo och sova 15
KalleSkog Tipitält för året runt boende Bo och sova 20
majjen Boende i Hemavan och Ammarnäs Bo och sova 4
Gregorius Lätt boende för två? Bo och sova 12
gladapatrik Boende vid Kebnekaise Bo och sova 8
Valpish Boende någonstans mellan Mora och Leksand? Bo och sova 5
såg Letar boende för en person Bo och sova 8
Christian1 Billigt boende i Oslo mitten på Juli? Bo och sova 7
Grillo Boende? - Praktik i Hemavan v8-13 Bo och sova 6
Johanna L Boende Svalbard Bo och sova 3
alphumlan Enmannatält, tvåmannatält? Bo och sova 11
MangeK Intresse för boende i Stugun? Bo och sova 1
Spinspider "Medeltida" ekologiskt boende Bo och sova 2
supinum Paris - billigt boende Bo och sova 2
ulltand Boende i Mikkeli, Finland, 18-19/7 -03? Bo och sova 3
mansjungner Boende i Chamonix.. Bo och sova 1
axang tillfälligt boende i Oslo Bo och sova 1
mirrre boende i kranska gora (slovenien) -02 Bo och sova 0
cjonsson Boende i stuga, 1st dum fråga Bo och sova 6
Pixel Boende under långfärdscykling Bo och sova 4

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg