Bivack- enkelt boende

Underbart :)

Helt enkelt underbara bilder på "enkelt" friluftsliv. Det är såhär man själv är van vid att sova ute i skog o mark! Sitter med världens leende på läpparna nu :) Trevlig tråd start.

Ha det gott därute!

/Nicklas

Pressening är ju givet, nu har jag desutom en ny som är lättare än biltemas!

Annars blir det mest Minimuddus för mig just nu, det är lagom för en omen går med två om man bara ska sova, sen har skyddet i praktiken fyra dörrar och ALLA sidorna kan rullas bort när man väl fått upp det så det går att ha det "redo" om vädret är osäkert.

66e4f5fb867321163fc8fcf342d9.jpg

Ensamma vargen och föregångaren trekanten har man ju använt en del.

Mysigast på nått sätt är ju ändå granen om vintern.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Kan bara instämma med NL, härliga bilder.

Duken från ett gammalt Tarfala eller dylikt är gjutet att använda som typ tarp. Men öringens från HB går ju den med;-)

Gran ja, det var länge sedan jag sov under en gran. Får bli det någon kommande helg (nästa blir det dock kåtan).

sajberjohan, aluduken, är det verkligt märkbart med värmereflexionen, blir det någon egentlig kännbar stor skillnad jämfört med vanlig duk? Fallskärmen ser ut som en stor flugsvamp:)

joru är tuffast;-)

estetdrägg, funkade din ventilation bra, det var väl den du sydde till själv?

Inspirerande svar:)

Raskesven

Spartanskt boende

Har en likadan basha som Raskesven - perfekt om man är ensam. Brukar köra med ett sovsäcksöverdrag då jag sover under bashan, det ger lite extra vindskydd för säcken när det blåser.

För två-tre personer så har jag yttertältet till ett gammalt Tarfala-tält. Det är oerhört praktiskt och mycket vindstabilt.

Inga bilder tyvärr.

Pressening är ju givet, nu har jag desutom en ny som är lättare än biltemas!

Annars blir det mest Minimuddus för mig just nu, det är lagom för en omen går med två om man bara ska sova, sen har skyddet i praktiken fyra dörrar och ALLA sidorna kan rullas bort när man väl fått upp det så det går att ha det "redo" om vädret är osäkert.

66e4f5fb867321163fc8fcf342d9.jpg

Ensamma vargen och föregångaren trekanten har man ju använt en del.

Mysigast på nått sätt är ju ändå granen om vintern.

Ventilen ser funkis ut :), hur har du gjort den?

//J

Kan bara instämma med NL, härliga bilder.

sajberjohan, aluduken, är det verkligt märkbart med värmereflexionen, blir det någon egentlig kännbar stor skillnad jämfört med vanlig duk? Fallskärmen ser ut som en stor flugsvamp:)

Raskesven

Det blir en viss skilland men presenningen med alu på insidan är väldigt klumpig och otymplig att packa ihop. Så numera kör jag med med vanlig presenning.
Var i kontakt med företaget som tillverkar de finska vindskydden med alu på insidan, över 1000:- för en ett litet vindskydd avskräckte mig med en gång. Bättre att spara pengarna till en kåta istället.

Har för mig att det finns ett norskt företag som gör en bivack. https://jerven.secure.flexiweb.no/?mid=94801
Den utvecklades tydligen som en ersättning för sovsäcken under vintern. Man blir ju sugen på att testa. Frågan är hur det är med kondens i den bara. Tycker det låter lite för bra för att vara sant.
Problemet är att den är alldeles för dyr.

/Filip

Har för mig att det finns ett norskt företag som gör en bivack. https://jerven.secure.flexiweb.no/?mid=94801
Den utvecklades tydligen som en ersättning för sovsäcken under vintern. Man blir ju sugen på att testa. Frågan är hur det är med kondens i den bara. Tycker det låter lite för bra för att vara sant.
Problemet är att den är alldeles för dyr.

/Filip

Har använt en Jerven thermoextrem. Den funkar, man kan sova i den en natt utan att "känna" kondens...men...kondensen finns där och den bör vädras noga varje morgon helst. Varför de har valt att göra den i helt ogenomsläppligt tyg är mig en gåta.

En smartare kombo är nog en Nanok Endurance och ett lätt sovsäcksöverdrag typ HBs variant med huva och armar. Då kan man sitta och göra saker varm och helt vindskyddad men utan att det byggs upp kondens. Vikten blir densamma (om man jämför med thermoextreme).

//J

Senast ändrad:
min förstanatt underbarhimmel förraåret i ullådalen med skolan :p ..... kantilllägga att det var snöstorm och ca 10 grader kallt ute då ... men tur man e envis
märkte faktiskt inte av att det var "storm " ute i min grop

granris och 2 liggunderlag milletärens vinntersovsäck och fullt påklädd

sov kanske inte så mycket men skönt var det

DSC00240.jpg

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips