Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bivack- enkelt boende
- Trådstartare Raskesven
- Start datum
Pressening är ju givet, nu har jag desutom en ny som är lättare än biltemas!
Annars blir det mest Minimuddus för mig just nu, det är lagom för en omen går med två om man bara ska sova, sen har skyddet i praktiken fyra dörrar och ALLA sidorna kan rullas bort när man väl fått upp det så det går att ha det "redo" om vädret är osäkert.
Ensamma vargen och föregångaren trekanten har man ju använt en del.
Mysigast på nått sätt är ju ändå granen om vintern.
Annars blir det mest Minimuddus för mig just nu, det är lagom för en omen går med två om man bara ska sova, sen har skyddet i praktiken fyra dörrar och ALLA sidorna kan rullas bort när man väl fått upp det så det går att ha det "redo" om vädret är osäkert.

Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Kan bara instämma med NL, härliga bilder.
Duken från ett gammalt Tarfala eller dylikt är gjutet att använda som typ tarp. Men öringens från HB går ju den med;-)
Gran ja, det var länge sedan jag sov under en gran. Får bli det någon kommande helg (nästa blir det dock kåtan).
sajberjohan, aluduken, är det verkligt märkbart med värmereflexionen, blir det någon egentlig kännbar stor skillnad jämfört med vanlig duk? Fallskärmen ser ut som en stor flugsvamp
joru är tuffast;-)
estetdrägg, funkade din ventilation bra, det var väl den du sydde till själv?
Inspirerande svar
Raskesven
Duken från ett gammalt Tarfala eller dylikt är gjutet att använda som typ tarp. Men öringens från HB går ju den med;-)
Gran ja, det var länge sedan jag sov under en gran. Får bli det någon kommande helg (nästa blir det dock kåtan).
sajberjohan, aluduken, är det verkligt märkbart med värmereflexionen, blir det någon egentlig kännbar stor skillnad jämfört med vanlig duk? Fallskärmen ser ut som en stor flugsvamp
joru är tuffast;-)
estetdrägg, funkade din ventilation bra, det var väl den du sydde till själv?
Inspirerande svar
Raskesven
Spartanskt boende
Har en likadan basha som Raskesven - perfekt om man är ensam. Brukar köra med ett sovsäcksöverdrag då jag sover under bashan, det ger lite extra vindskydd för säcken när det blåser.
För två-tre personer så har jag yttertältet till ett gammalt Tarfala-tält. Det är oerhört praktiskt och mycket vindstabilt.
Inga bilder tyvärr.
Har en likadan basha som Raskesven - perfekt om man är ensam. Brukar köra med ett sovsäcksöverdrag då jag sover under bashan, det ger lite extra vindskydd för säcken när det blåser.
För två-tre personer så har jag yttertältet till ett gammalt Tarfala-tält. Det är oerhört praktiskt och mycket vindstabilt.
Inga bilder tyvärr.
Pressening är ju givet, nu har jag desutom en ny som är lättare än biltemas!
![]()
Ventilen ser funkis ut
//J
Kan bara instämma med NL, härliga bilder.
Raskesven
Det blir en viss skilland men presenningen med alu på insidan är väldigt klumpig och otymplig att packa ihop. Så numera kör jag med med vanlig presenning.
Var i kontakt med företaget som tillverkar de finska vindskydden med alu på insidan, över 1000:- för en ett litet vindskydd avskräckte mig med en gång. Bättre att spara pengarna till en kåta istället.
Har för mig att det finns ett norskt företag som gör en bivack. https://jerven.secure.flexiweb.no/?mid=94801
Den utvecklades tydligen som en ersättning för sovsäcken under vintern. Man blir ju sugen på att testa. Frågan är hur det är med kondens i den bara. Tycker det låter lite för bra för att vara sant.
Problemet är att den är alldeles för dyr.
/Filip
Den utvecklades tydligen som en ersättning för sovsäcken under vintern. Man blir ju sugen på att testa. Frågan är hur det är med kondens i den bara. Tycker det låter lite för bra för att vara sant.
/Filip
Ventilen ser funkis ut, hur har du gjort den?
//J
Svarar i tråden där min tilläggsventilation redan varit uppe på tapeten.
Här!
Har för mig att det finns ett norskt företag som gör en bivack. https://jerven.secure.flexiweb.no/?mid=94801
/Filip
Har använt en Jerven thermoextrem. Den funkar, man kan sova i den en natt utan att "känna" kondens...men...kondensen finns där och den bör vädras noga varje morgon helst. Varför de har valt att göra den i helt ogenomsläppligt tyg är mig en gåta.
En smartare kombo är nog en Nanok Endurance och ett lätt sovsäcksöverdrag typ HBs variant med huva och armar. Då kan man sitta och göra saker varm och helt vindskyddad men utan att det byggs upp kondens. Vikten blir densamma (om man jämför med thermoextreme).
//J
Senast ändrad:
min förstanatt underbarhimmel förraåret i ullådalen med skolan
..... kantilllägga att det var snöstorm och ca 10 grader kallt ute då ... men tur man e envis
märkte faktiskt inte av att det var "storm " ute i min grop
granris och 2 liggunderlag milletärens vinntersovsäck och fullt påklädd
sov kanske inte så mycket men skönt var det
märkte faktiskt inte av att det var "storm " ute i min grop
granris och 2 liggunderlag milletärens vinntersovsäck och fullt påklädd
sov kanske inte så mycket men skönt var det

Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg