Tipitält för året runt boende

Hej, jag hade tänkt att jag skulle ge mig ut och bo i en tipi ett helt år. Men jag undrar vilken tipi ni skulle rekommendera. Tanken är då att vi kommer att bygga ett trä golv som tipin kommer att stå på. Tar även tacksamt emot andra tips på vilken utrustning jag kan komma att behöva. Mvh Kalle
 
Halvinnertält att sova i föbättrar nattsömnen rejält, torkställning kring kaminröret och grov friskluftslang till kaminen. Att sova över golvet underlättar oxså.
 
Senast ändrad:
Samerna har ju bott i sina kåtor i 100-tals år och likheten med en tipi är ju ganska stor, så visst ska du kunna bo i en sån.

Renfällar på golvet underlättar enormt när det är kallt. Finns nog inget bättre naturligt isolerande material.
Om du ska ha ett plant trägolv och inte är en purist så klär du golvet med xps-cellplast. superbra isolering

Tänk bara på att den är extremt brandfarlig och brinner nästan som magnesium och brandröken är giftig.

"Cellplast som EPS, XPS, PIR, PUR och PF används idag i stor omfattning som isoleringsmaterial i olika typer av byggnader såsom bostäder, kontor, sjukhus m.fl. Plaster är brännbara material och den EPS och XPS som idag används på den svenska marknaden saknar i de flesta fall flamskyddsmedel, vilket gör materialet lättantändligt och brandreaktivt då det utsätts för strålningsvärme och/eller gnistor"

Ett urklipp från utförda brandtester i Skanska Sverige AB regi.
 
Tentipi kanske. Isolering under brädgolvet är nog funktionellt. Dubbel tältduk ovanför sovplatsen likaså för att minska kondensansamlingen innerst.



Thure
 
Samerna har ju bott i sina kåtor i 100-tals år och likheten med en tipi är ju ganska stor, så visst ska du kunna bo i en sån.

Renfällar på golvet underlättar enormt när det är kallt. Finns nog inget bättre naturligt isolerande material.
Om du ska ha ett plant trägolv och inte är en purist så klär du golvet med xps-cellplast. superbra isolering

Tänk bara på att den är extremt brandfarlig och brinner nästan som magnesium och brandröken är giftig.

"Cellplast som EPS, XPS, PIR, PUR och PF används idag i stor omfattning som isoleringsmaterial i olika typer av byggnader såsom bostäder, kontor, sjukhus m.fl. Plaster är brännbara material och den EPS och XPS som idag används på den svenska marknaden saknar i de flesta fall flamskyddsmedel, vilket gör materialet lättantändligt och brandreaktivt då det utsätts för strålningsvärme och/eller gnistor"

Ett urklipp från utförda brandtester i Skanska Sverige AB regi.
Använd inte plast isolering på golvet ev under trä ha tex klinker runt kaminen och ha en 6 kg pulver släckare och CO varnare iaf brandvarnar;
 
Även sovsäckar, fleecejackor och syntetkläder är väldigt brandfarliga.
När jag gjorde lumpen så hade vi ett tjockt lager halm på marken i militärtältet och det eldades för fullt i kaminen.

Superbrandfarligt men det var så det funkade och det var inga problem. Man måste bara veta om faran så anpassar man sej.
 
Jag börjar med att rekommendera att fråga markägaren om lov om du ska bo på samma ställe ett år, men det vet du säkert redan.

Jag har sovit i Lavu några gånger och gillar det starkt. Och skulle jag bli stationär på ett ställe så skulle jag bygga ett trädäck att ha lavun på, en kamin med bra luftintag skulle jag fixa. Det skulle nog även bli en bra tältsäng att sova i, jag vill lyxa till det om jag kan.

Och jag skulle nog försöka få en stor lavu så jag får plats med mina grejer utan att behöva stuva hela tiden.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.