Max 3000 kr, Runt 1500 gr, Komfort till c:a -10 ????

Ärligt talat......nu behöver jag hjälp av er. Jag letar efter en sovsäck som passar min kroppshydda (191 cm 95kg) och stämmer någorlunda överens med rubriken. jag har kollat runt på olika hemsidor och läst trådar här på forumet, men jag är fortfarande vilse i djungeln av sovsäckar. jag vet inte om ekvationen går ihop, men jag jag vill hitta en sovsäck som är rymlig (snurrar en del), väger förhållandevis lite och håller god sovtemp till c:a -10. Jag är också förvirrad angående om det ska vara dun eller syntet. Är mest ute under vår sommar höst och har hört att dunsäckarna är besvärliga om det blir fuktigt. Jag vet inte......ge synpunkter på detta. Priset på säcken är inte det viktiga bara det funkar. Jag ska rymmas i den och den ska fungera i praktiken, inga strulande blixtlås osv. Kan givetvis tänka mig att komplettera en mindre varm säck med en innersäck så fina säckar med komforttemp till c:a -5 är också av intresse.

//stefan
 
Jag vill rekommendera polska Robert's, om man vill ha bästa prestanda och valfrihet för minsta peng.
Du bestämmer storlek, dunkvalitet och tyg, och betalar ändå under vad till exempel en Haglöfssäck skulle kosta (och nån tusing under vad en Marmotsäck skulle kosta).

Exempel Voyager Light 500 Long: 990 g, komfort -10, 199 euro.
http://www.roberts.pl/
(Priserna hittar du i Zloty på de polska sidorna)

Vill man ha lite lägre pris är som sagt Mountain Equipment väldigt prisvärda.

Dun eller syntet är en avvägningsfråga. Är pris och plurrningsmotstånd viktigast, välj syntet. Är lättvikt komfort viktigast, välj dun.

Men varför vill du ha en säck som du kan sova i -10 om du är inte är ute på vintern? Det kan bli väldigt varmt, och då kan du ju inte krypa ner i säcken under barmarkssäsongen.
 
Jag har planer på att börja vintercampa så det är därför jag är ute efter en säck som "tål lite mer". Det optimala vore att köpa två säckar men jag tror att jag fixar att sova en -10 säck även under de varmare turerna. Om inte annat så kan man ju öppna den och använda som täcke. Jag har också tillgång till en sommarsäck som jag kan använda om -10:an skulle bli för varm. Men den säcken väger typ 2.5 kilo. tack för tippset om dom polska säckarna, ska kolla upp det OMG.

Några förslag på syntetsäckar???????

//Stefan
[Ändrat av Psycoboy 2005-08-25 kl 14:11]
 
Robert's i Polen är riktigt bra, inte bara prismässigt. De håller hög kvalitet och har bra kundkontakt. Ställer alla ens fördomar om obskyra internetföretag på ända.
 
Men nog är det irriterande att dom inte kan sätta ut priser i Euro eller USD på på den engelska sidan. Vad kan man räkna med att frakten från Polen till Luleå Kostar?
 
De ger dig priserna om du mailar dem, tror att de inte gärna sätter ut med tanke på de fluktuerande växelkurserna.

Tror inte att frakten blir så farlig, be dem sätta ut vad det kostar, inklusive frakt och eventuell moms, minns inte om det tillkom något sånt.
 
Jag ska maila dom och kolla. Det här med syntetsäckar....hade nån nått bra förslag på en säck som uppfyller de ovan nämnda kraven (inte slaviskt men ungefär). Tar tacksamt emot förslag.
 
Psycoboy; sa:
Men nog är det irriterande att dom inte kan sätta ut priser i Euro eller USD på på den engelska sidan. Vad kan man räkna med att frakten från Polen till Luleå Kostar?

Jag betalade 40 euro för frakten, vilket ju kanske är en del. Totalt 258 Euro för en extralång Voyager Light 300 med bästa möjliga dun (800 cuin) och Pertex Microlight.
Även med frakten inräknad är till exempel en Mountain Equipment Dewline avgjort dyrare.
 
När de anger 700 cuin/oz handlar det om trycket de har "pumpat" in dunet med va? Det där 90/10....är det den finaste kvaliteten av dun eller är jag helt fel ute?
 
Psycoboy; sa:
Jag har planer på att börja vintercampa så det är därför jag är ute efter en säck som "tål lite mer". Det optimala vore att köpa två säckar men jag tror att jag fixar att sova en -10 säck även under de varmare turerna. Om inte annat så kan man ju öppna den och använda som täcke. Jag har också tillgång till en sommarsäck som jag kan använda om -10:an skulle bli för varm. Men den säcken väger typ 2.5 kilo. tack för tippset om dom polska säckarna, ska kolla upp det OMG.

Några förslag på syntetsäckar???????

//Stefan
[Ändrat av Psycoboy 2005-08-25 kl 14:11]

För syntetalternativ så kolla Österrikiska Carinthia på t.ex. Recon.se! Vettiga säckar med skalmöjlighet (Försvarets sovsäck 2000). Har själv en Tropen med myggnät som jag är mkt nöjd med. Jag är kort så jag har en 185-modell men det finns en längre också (obs rejält tilltagna storlekar)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Villmarking Syntetisk 3 säsongs sovsäck (max 1500kr) Bo och sova 12
hansthomas "Tyst" tält på max 3kg Bo och sova 11
Valpish Liggunderlag max 1000kr. Bo och sova 1
G.Kraft Tältval - 2 personer stor abside max 2.5kg Bo och sova 13
sofus81 Tält för max 1500kr Bo och sova 68
Gunnar81 Tält för max 2 pers, max 2 kg Bo och sova 18
Patrik_L Sovsäck kring nollan och max 500g Bo och sova 6
avslutad130206 Tält för max 2000:- Bo och sova 23
Daddy Självstagande tält 3 personer, max 4,5 kg Bo och sova 9
lagerstrom Sovsäck max 1000:- Bo och sova 41
BKD Max temp på Ajungilak Polaris Bo och sova 5
bredviken Bästa sovsäcken under max 1000 kr Bo och sova 13
Erik Sandblom tält packmått max 40cm Bo och sova 15
carled 2-manna tält (2-3000 kr) North Face Triarch? Bo och sova 12
plaskdaja Tält i 2000-3000 kr klassen lite snabbt Bo och sova 23
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
KalleSkog Tipitält för året runt boende Bo och sova 20
hsp Tvätta sovsäck runt huvudet Bo och sova 16
Scoutmamman Tips på sovsäck, runt 1000 kr och liten packvolym Bo och sova 21
Vintervilan Tält för en person, året runt i skogsmiljö? Bo och sova 29
Askel Tält runt 2000 SEK Bo och sova 25
greendanger Tältplats runt Hornborgasjön? Bo och sova 9
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
Ällen Vindskydd runt Karlstad? Bo och sova 3
kajan Bornholm runt Bo och sova 1

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.