hjälp en nybörjare sova gott

Jag och min flickvän står inför en sommar där vi ska ta nästa steg i vårt uteliv. Vi har fjällvandrat tidigare men då har vi bott i stugor. Till nästa vandring vi ska ge oss ut på har vi dock tänkt oss införskaffa ett tält och behöver hjälp med tips och idéer.

Vi kommer nog att gå kring kungsleden eller liknande och kommer som längst vara ute i fem sex dagar till sensommaren eller hösten. Vad ska vi tänka på tycker ni, hur ska vi tänka när det gäller kupoltält kontra tunnel?

Vi vet ju inte riktigt hur vi kommer att uppleva att bo i tält så att investera i ett väldigt dyrt tält första gången känns lite jobbigt, finns det några billiga alternativ som skulle fungera bra för två nybörjare på sommar/höst-vandringar i svenska fjäll?

tacksam för råd /// Tobbe
 
För att prova så kanske ni kan låna av någon vänlig själ? Klart att föredra innan man investerar dyra pengar...

Jag har en blandning mellan kupol och tunneltält från Hilleberg (Niak som tyvärr utgått ur deras sortiment) som jag är helnöjd med. Har varit med om "sommarstormar" med snöfall och minusgrader så jag föredrar ett stabilt tält. Dvs jag skulle satsa på ett tunneltält om jag inte absolut behöver ett självstadgande tält.

Det finns massor av trådar här på forumet med smarta tips och trix. Några från mig:
-Hur stor absid behöver jag? Ryggsäckar och matlagning och hund och klätterutrustning och...
-Hur mycket är jag villig att bära?
-Ska jag kunna dela bördan på två (tex tält i en ryggsäck, tältpinnar mm i en annan)?
-Kostnad (märke, plånbok) <=> användning (frekvens, klimat)?

Du får gärna maila mig om du har fler funderingar.

/Karolina
 
Var i ungefär samma sits i höstas och kollade upp en del tält då. Det första som ni bör bestämma er för är nog om ni vill ha ett två- eller trepersonerstält. En del föredrar ett trepersonerstält för två vandrare då man trivs med det extra utrymmet, men nackdelen är förstås vikten. Är man ett par som är ute och vandrar kan man kanske dessutom lättare stå ut med att knôs. ;)

Själv snöade jag rätt snabbt in på tvåpersonerstält, där några alternativ under 2000 kr från relativt kända tillverkare kan vara:

Marmot Earlylight 2P (2,4 kg) ca 1.300 kr
TNF Rock 22 (3,2 kg) ca 1.800 kr
Bergans Kompakt 2 (2,7 kg) ca 2.000 kr

En annan möjlighet är att leta efter mer välkända/dyrare/kapablare tält än ovanstående t.ex. på begagnatmarknaden, outlets osv. Man ska heller inte förakta Everest och McKinley, känner flera människor som faktiskt gått på sommarfjället, bott i Everesttält och kommit hem levande. ;) Men jag vill minnas att deras modeller inte var speciellt mycket billigare än ovanstående exempel.
 
ToLi2007; sa:
Jag och min flickvän står inför en sommar där vi ska ta nästa steg i vårt uteliv. Vi har fjällvandrat tidigare men då har vi bott i stugor. Till nästa vandring vi ska ge oss ut på har vi dock tänkt oss införskaffa ett tält och behöver hjälp med tips och idéer.

Vi kommer nog att gå kring kungsleden eller liknande och kommer som längst vara ute i fem sex dagar till sensommaren eller hösten. Vad ska vi tänka på tycker ni, hur ska vi tänka när det gäller kupoltält kontra tunnel?

Vi vet ju inte riktigt hur vi kommer att uppleva att bo i tält så att investera i ett väldigt dyrt tält första gången känns lite jobbigt, finns det några billiga alternativ som skulle fungera bra för två nybörjare på sommar/höst-vandringar i svenska fjäll?

tacksam för råd /// Tobbe

Jag skulle råda er att backa ett par steg i tanken, ni vill frigöra er från att vandra via stugor med allt vad det innebär (stämmer det? andra anledningar?)

Bara för att tunnel och kupoltält är det som de flesta använder utanför stogorna innebär det inte att det är det enda alternativ ni ska börja rota i.

För att dra upp en grov skissning av vilka tälttyper det finns att vraka bland så har ni (utöver tunnel och kupol som ni kommer att få höra till leda om):

Kåtan, den i fjällen äldsta och mest beprövade boendeformen som också tillåter eldande inuti.

Pyramidtältet, som en enklare variant av kåtan kan man få ståhöjd till en lätt vikt och ofta mycket billigt pris.

Ryggåstältet, en mycket beprövad variant som har god vikt/golvyta relation. (antagligen varför den är så svår att konkurera ur helt)

Det är grundtyperna av regelrätta tält som brukar användas på fjället, sen finns det ju en massa tarps/presseningar i olika storlekar och former som kan användas på olika sätt och diverse olika "halvtält"/"supertarps"/"tarptents" osv...

Själv har jag införskaffat mig ett ryggåstält, det är nog så rymligt volymmässigt för mig och skulle jag behöva husa fler än mig själv får jag med lite kärlek in tre personer i innertältet, skulle jag köra med bara yttertältet och lägga folk där skulle jag nog få in ca 8 personer med mindre packningar. Allt utan att jag behöver oroa mig över att jag iinte ska orka bära det själv då det går att använda det i olika delar så jag kan springa runt med bara ett litet solotält på knappa kilot eller ett riktigt lyxigt semesterboende med nästan ca 12m2 golvyta.

Andra gillar kåtan där man ifs får bära lite mer men kan mysa till det rejält när man är framme istället, själv skulle jag gärna ha även en bra kåta men det är en kostnadsak om jag kan köpa en eller tidsak om jag kan sy en.

Tarps av olika slag kan vara ett mycket fördelaktigt boende då man kommer så mycket närmare naturen vilket när man vnat sig blir smått beroendeframkallande (numer sover jag oftast tarp, jag tycker att halva påängen försvinner om jag stänger just det jag kommit dit för att uppleva ute). I fjällen kräver det dock lite mer god vilja, men å andra sidan kan upplevelsen bli så enormt mycket bättre än med tält, ett av mina starkaste minnen är en kort tur upp till trollsjön genom kärkevagge, vi var ett gäng 13-14 åriga (om jag minns rätt) grabbar som hade tältat halvägs från vassijaure mitt bland jokkarna på västra/norra sidan av mynningen till kerkevagge och när jag vaknar på morgonen och trippar ut för att slå en piss så ser jag med förundran hur bara några hundra meter längre fram en vitglödande massa stirrar tillbaka på mig. målnen bildade som ett hav på vilkens strand vi nu hade vårat tält stående. Jag pissade, satte mig ner, och njöt!
Den typen av saker är underbara, blir nästan bara bättre med tarp, ligga i sovsäcken och titta ut när morgonen bryter ny mark över fjället.

Snöa inte in på tunnel eller kupoltält, det är oftast det ända valet om man ska vistas i extrema miljöer osv, men om ni inte har tänkt sätta hastighetsrekordet till nordpolen eller annat skulle jag nog säga att ni gör rätt i att titta över andra alternativ ordentligt då kupol och tunnel har måna fördelar men oftast är sanslöst dyra om man ska ha kvalitet. Och så mycket kan jag lova er, ni är bättre rustade med ett fjällräventält, ryggås från 70talet än med ett halvbra kupoltält (typ earlylight/firstlight, jag har klämt och känt och förvänats över den korkade konstruktionen men framförallt den tvivelaktiga utförandet, inte precis kvalite om jag säger så!).

Jag skulle rekomendera er att känka över saken grundligt, dvs väga alla möjligheter, innan ni införskaffar ett tält eller testa er fram med Hyr/låne tält tills ni vet vad ni vill ha.

Lycka till / F
 
Alla är vi olika...

Kan inte låta bli att reagera över hur olika vi tycker om samma produkt. Själv är jag väldigt nöjd med mitt Marmot Earlylight, och det passar perfekt för mina behov. Konstruktionen är snarare genial, tycker jag, perfekt om man vill ha ett billigt 3-säsongstält (jag köpte mitt för 1200, men ord är 1500 tror jag) som väger lite, är lätt att sätta upp och har god ventilation. Det går att sätta upp ytter- och innertält samtidigt (dock inte enligt instruktionen men jag har prövat), och de två ingångarna är perfekta för att slippa gå över varandra och varandras packning. För att vara extra tydlig ska jag dock nämna att mina behov är ett tält som skulle fungera i skog och skärgård april-oktober, samt vara billigt och praktiskt. För andra behov kanske jag skulle valt annorlunda, men jag skulle inte tveka att ta med tältet till Kungsleden, där det dessutom finns stugor om en orkan skulle blåsa tältet till småsmulor. Minst två personer till verkar gilla tältet, eftersom två positiva recensioner finns här på utsidan. Men, för att återgå till ursprungsfrågan tror jag att det bästa är att försöka låna ett tält för första turen, för att se om ni gillar det. Personligen föredrar jag stugor i fjällen, eftersom fjäll är väldigt obekväma sängplatser, och det inte är så lätt att vistas ute på kvällarna pga myggen. Då är en mysig brasa i en fjällstuga bättre, tycker jag... men alla är vi olika! /Jacob
 
Karolina talar klokt

Jag skulle verkligen rekommendera att ni försöker låna ett tält hellre än att köpa på er ett tält som är "halvbilligt och halvbra", eller ännu värre "dyrt men fel".

Nej det måste verkligen inte stå hilleberg på tältet för att man ska överleva på fjället, men konsten att spara pengar på utrustning och ändå vara nöjd ligger (enligt mig) i att verkligen veta vad man vill ha och vad man klarar sig utan.

På er första tälttur kommer ni garanterat upptäcka detaljer ni inte är nöjda med. (och om ni är lite ärliga, detaljer som ni skulle klarat er utan).
Det är mycket trevligare att upptäcka sånt på ett lånat tält än ett som man lagt dyra pengar på. (Och det är rätt dyra pengar även på "billiga" tält.
 
Jag skulle också vilja slå ett slag för att antingen låna tält om ni har möjlighet eller annars hyra på en fjällstation eller liknande, tror inte det är så dyrt. Då får ni som tidigare sagts möjlighet att se vad ni tycker om/inte tycker om utan att lägga ut massa pengar på ett tält som inte passar er.
 
får verkligen tacka för alla tankar och idéer. Tror dockfortfarande på "vanliga" tält och inte på Tarpar kåtor. Visst är det härligt att sova i varma stugor på fjället men samtidigt så ser vi fram emot att komma ifrån lederna lite grann och hitta våra egna ögonstenar. Men helt klart, om vädret makter är emot oss så finns det alltid möjligheten att smita in i en stuga.

Låter som en klok idé att låna men tyvärr känner jag ingen som har ett schysst tält och vi är dessutom rädda att vi ska lyckas förstöra tältet på något sätt om vi lånar någons ögonsten...

Det lutar nog åt ett 2-mans tunneltält av någon enklare modell, typ TNF Rock22. Det känns som det som är viktigt för oss är att tältet är lätt och smidigt att bära med oss. Så då känns ju tunneltälten som ett bra alternativ.

Men men, beslut beslut, det är inte lätt att veta hur vi tillslut ska göra
 
Det ligger väl en hel del i det folk säger om att låna, men då ska ni se till att låna ett riktigt bra tält!

Du skrev att ni inte vet hur det kommer att kännas.. helt riktigt, för det beror mycket på vad ni sover i för tält. När jag pratar ett tag med folk som hatar att tälta så kryper anledningarna fram en efter en. Tältet i fråga kanske läckte in vatten som ett såll eller nåt annat liknande. Folk kan berätta de dråpligaste sakerna, men gemensamt brukar vara att de fenomenen aldrig inträffar med mitt tält, för jag har ett riktigt bra tält. I sådana situationer som folk beskriver skulle nog jag få samma känslor som de, men sen ett gäng år tillbaka behöver jag inte bekymra mig för sånt längre.

Min egen erfarenhet är att jag samlade till mitt första tält när jag var typ 8 eller 9 år gammal. Ett silverfärgat kupoltält med plats för tre, pris runt 700, sådana som det finns en uppsjö av. Det var underbart då, och fungerade på läger och någon festival osv men sen var det inte mer. När sen en kick i friluftsintresset och muckbidrag sammanföll gjorde jag en rejäl uppgradering till ett Hilleberg Keron 4 GT (i efterhand kanske inte det smartaste valet av modell, men man kan definitivt inte klaga på känslan av att bo i det) och friluftslivet blev direkt mer aktivt. Då började jag leta efter tillfällen att få tälta istället för att som tidigare ha ett tält man kan använda "om det krisar" någon gång. Alla kanske inte är som jag men om jag har bra utrustning blir det roligare att använda den och då använder jag den också mer. Nu har jag bytt modell till ett mer lagom tält :) men fortsätter lika aktivt och älskar det som aldrig förr :)

Det är alltså tältet som avgör hur det är att tälta så att säga. Om ni är friluftsintresserade gillar ni nog med stor sannolikhet att tälta, så sikta på ett bra tält, det är en investering. Har ni inte råd i år så låna hellre tält nu och köp eget riktigt bra nästa år istället. Med ett bra tält så är det underbart att tälta, så se till att ni på något vis tältar i ett riktigt bra tält så att ni inte blir brända på ett ÖB-tält som var lika bra i ruskvädret som en medelgod fiskehåv.

Lycka till!
 
Kupol

Jag lutar åt ett kupoltält med den fördelen som vi pratade om att vi kan sätta upp det lite mer oberoende av underlaget, t ex vid paddling och klättring. Jag tror inte att vikten kan komma att ändras så mycket, eller? Sen är det förstås ur bekvämlighetssynpunkt trevligare om vi känner att vi verkligen får plats om vädret skulle vara dåligt.
Alla synpunkter och tips är jättebra men är det någon som har ett bra tält och vill tipsa om en speciell modell så vore vi tacksamma.
//Linda
 
Klart att ni ska tälta på fjället om ni känner för det, jag inser att mitt inlägg ovan kanske blev för negativt. Det är definitivt en upplevelse värd att pröva. Jag vet inget om TNF Rock 22, men det ser fint ut på bild. Det är dock ett kupoltält, och inte ett tunneltält...:)om jag inte tar fel. Ett litet tips vill jag dock flika in, vill du ha lite mer objektiva tälttips, köp senaste Utemagasinet, där finns ett tälttest. Deras hemsida har dessutom flera äldre tälttest som man kan kolla gratis. Lycka till! / Jacob
 
Kolla med fjällstationer för uthyrning, även tältcentralen i sthlm hyr ut helt ok tält har jag förstått.
En annons här på utsidan om att få hyra tält kommer säkert få många svar, jag skulle kunna tänka mig att hyra er mitt tält bla.

Bra tält är vanligare än man tror hemma i garderober och föråd! (Och dåliga tält är vanligare än man tror ute på fjället!!!)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
Agilis Nybörjare med för stora krav och för liten budget? (Hjälp med tältköp) Bo och sova 12
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.