Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!?

Hej, hoppas folk med lite erfarenhet här kan hjälpa mig ta rätt beslut. Jag har tänkt mig skaffa bo ute några nätter åt gången, dvs. inga längre perioder. Och det ska palla "tre och en halv" säsong. dvs några minusgrader och snö. Tänker inte hika om det är under -10.

Jag har redan lätt liggunderlag och sovsäck som funkar bra till det men jag behöver någon form av skydd. Just nu har jag ett bra tremanstält som jag är mycket nöjd med, som vi använder när hela familjen går. Men jag behöver något mindre och lättare för mina solo äventyr.

Alternativ 1:
Ett litet enmans tält ca. 1.5Kg, 700:-

Alternativ 2:
En Tarp och en hooped bivy bag ca. 1.8Kg, 1600:-

Alternativ 3:
En Tarp och en vanlig bivy bag ca. 1.6Kg, 1400:-

Jag ser inte vad som är så lockande med tarps? Det blir dyrare och tyngre, eller är jag helt fel ute?
Man måste väl ha något under sig så inte sovsäcken drar åt sig fukt från marken även om man har skydd ovanför av tarpen antar jag? Man kan flytta sig i sömnen så delar av sovsäcken hamnar utanför liggunderlaget. Speciellt om man som jag har ett litet lättviktsunderlag.

Någon som använder tarps, hur lägger ni upp sovandet? Vilken utrustning kör ni med?
 
Min fråga var VILKEN av dem. en tarp och en Snugpak Stratossphere (dyrare och tyngre) ELLER ett enmans tält. Jag har kikat på Highlander Blackthorn 1 som är både lättare och billigare än Jack Wolfskin Gossamer, och som dessutom har vestubul yta.

För om jag skaffar en Snugpak Stratosphere eller liknande hooped bivy så vill jag även ha en tarp att sätta upp ovanför, så att man har en regnfri yta att sitta och laga mat/äta/annat på.
 
Jag kör sovsäcksöverdrag ifrån amerikansk överskott Gtex.
Liggunderlag inuti och en liten pressening under bara för inte dra in så mycket skit. Går ju att ha ell tunt liggunderlag i cell.....
På vintern lite granris framför så att det inte kommer in så mycket snö.
Tarpen väger 460 gr och är 3x2,9 överdraget vet jag inte, men 1 kg kanske...... rätt lätt ändå.
 

Bilagor

  • IMG_1126.jpg
    IMG_1126.jpg
    93 KB · Visningar: 2,027
  • IMG_0750.jpg
    IMG_0750.jpg
    57.1 KB · Visningar: 2,163
Är du säker på att ditt enmans tält ca. 1.5Kg för 700 kr kommer fungera? När de väger lite så brukar de kosta mera?
 
vid övernattning under tarp vinter tid ,,kika på att komplettera din sovsäck med en lättfodrad fjällduk de är vattentäta och även vindtäta passar till tarp sommartid vinter tid sovsäcksöverdrag -förstärkning .xxl säljer Helsports variant ,Tindebergs har Jervens varianter som bla används av NATO
 
Fördelen med en Jackwolfskin Gossamer eller en Snugpak Stratospehere är ju att man lite skydd mot snö,regn och mygg och lite levnadsrum där inne.Man kan faktiskt ta på sig kläder ,laga mat och så i dom om man är vig och inte 2m lång.Toppat med en tarp eller pressening så är det en bra lösning.
Dessa kan man även använda med tältväven upprullad och bara sova i myggnätet - häftigt under bar himmel på sommaren.

Snugpak har även modellen Ionosphere som är snäppet mindre än Stratosphere varianten - ja typ sovsäcksöverdrag.
Detta är bättre än ett Goretexöverdrag - blir distans mot säcken så man slipper en del kondens.
 
Jättetack för alla bra svar!
Jag köpte denna goretex väldigt billig och i bra skick (som nytt)
och fungerar riktigt bra, samt väldigt rymligt ....

http://www.ebay.com/itm/US-Military-Weatherproof-Gore-Tex-Camo-Bivy-Cover-Used-/121595150185
Kan du lägga detta direkt på marken (eller på granris el. dyl) utan att den kryper in fukt underifrån?

Låg vikt och inte bara tak utan även väggar. http://se.hilleberg.com/SV/shelters/rajd/

go tur
Extremt dyrt dock, tre gånger priset på alla andra lösningar. Den som ändå vore miljardär :p

Är du säker på att ditt enmans tält ca. 1.5Kg för 700 kr kommer fungera? När de väger lite så brukar de kosta mera?
Det jag kikat på är ett Highlander Blackthorn 1, och ja det funkar. Har haft möjligheten att kika och känna på ett, det verkar riktigt bra, finns flera positiva reviews online och på youtube om det.
 
Jättetack för alla bra svar!
Kan du lägga detta direkt på marken (eller på granris el. dyl) utan att den kryper in fukt underifrån

Vet ej säkert då jag alltid har något under, men det brukar ju vara så att med Gore-tex så kan det komma igenom vatten vid tryck.
Men nöjd med det till det priset. Får inte alls den kondensen som jag hade i ett annat överdrag.
 
Vad är det för miljöer du tänkt dig? Själv har jag aldrig upplevt att man behövt något sovsäcksöverdrag under en tarp under årets kalla period, förutsatt att man har en tillräckligt stor tarp för att säkerställa att det inte regnar in. När jag varit ute i skapligt dåligt väder har jag alltid kunnat rigga tarpen som ett vindskydd så att den går ner till marken på tre sidor om mig. Det enda jag känner att jag saknar under en tarp i skogsmiljö är skydd för bitande insekter, myror och mygg tar ju bort trivseln direkt. Det kan man för all del lösa med en bivvy, men är det mycket mygg eller myror blir det ju rätt klaustrofobiskt när ens enda fredade plats är liggandes. Det upplever jag är en påtaglig komfortförlust.

Å andra sidan verkar tältet du funderar på vara riktigt lågt i takhöjd. 75 cm (tror jag att det stod?) är ingen större skillnad jämfört med att ligga i ett sovsäcksöverdrag, man kan ju inte sitta upp.

Fukt och kyla underifrån tycker jag att liggunderlag i cellplast löser ganska bra, men vintertid är det ju lite pyssel med att hålla snön borta från kanterna.

För att summera så tror jag att du får bäst funktion till lägst vikt och ungefär samma om du satsar på en tarp och lägger till någon form av myggnät när det är säsong för det och kanske en markpress när det är säsong för det. Jag har svårt att se att det inte skulle bli lättare än 1,5 kg. Detta är baserat på att du kommer ha samma krav på tillvaron som jag, att kunna byta om sittande utan att oroa dig för mygg eller väta, men de är ju inte nödvändigtvis så.

Till högre pris kan man hitta enmanstält som har högre komfort vid samma vikt, men ska man sikta in sig på strax under tusenlappen tror jag att det är svårt att hitta.

Skickat från min E5823 via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7
Trottoarbonn Tältval. hjälp!! Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.