Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!?

Liten lätt billig

Min fråga var VILKEN av dem. en tarp och en Snugpak Stratossphere (dyrare och tyngre) ELLER ett enmans tält. Jag har kikat på Highlander Blackthorn 1 som är både lättare och billigare än Jack Wolfskin Gossamer, och som dessutom har vestubul yta.

För om jag skaffar en Snugpak Stratosphere eller liknande hooped bivy så vill jag även ha en tarp att sätta upp ovanför, så att man har en regnfri yta att sitta och laga mat/äta/annat på.

Kanske denna? Vet inget om den men den är liten lätt och billig.
https://www.friluftsvaror.se/talt/vindskydd-och-tarp/fjallmark-tarp-240x-lite
 
Pris och vikt var ju helt rätt!
Det som talar emot den skulle möjligen vara att den är rombformad och inte verkar ha så många fästpunkter.
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Pris och vikt var ju helt rätt!
Det som talar emot den skulle möjligen vara att den är rombformad och inte verkar ha så många fästpunkter.

Det är sant om fästpunkterna. Men om man läser om den så ska den vara kvadratisk utformad.(en romb är ju iofs en fyrhörning) 😃 Gissar att det är uppsättningen som gör att man uppfattar den som en romb. Men jag beställde en och om den är hemma innan helgen så kan jag berätta mer om den. Tyckte den va värd en chansning då en hillebergstarp kostar 2000kr. Man kanske kan modifiera lite med infästningar. :)
 
Diagonalerna anges ju till 285 respektive 366 cm, så kvadratisk är den inte.

fj%C3%A4llmark-tarp-240x-lite-ritning-v2.jpg
 
Diagonalerna anges ju till 285 respektive 366 cm, så kvadratisk är den inte.

Det är ju väldigt sant nu när jag räknat på det. Blev lite lurad av bilden när man inte kollade så noga.
Men förhoppningsvis så kommer den fylla mitt behov. (Liten, lätt, billig) :)
Inte konstigt att den är lätt då för den blir ju helt plötsligt liten. Och så blir den ju endast ca 5m2.
Fint att se att andra hittar det man missar. :)
 
Vad har du mer för utrustning för att komplettera tarpen? Det var mycket det som var min fråga när jag startade tråden, och det som fick mig att köpa mitt lilla enmans tält i stället. Man vill ju inte lägga liggunderlag/sovsäck direkt på marken, eller? Hur tänker du lösa det med din nya tarp?

Skulle vara jätte kul att testa, hör av dig om du ska gå någon av bergslagsleden etapperna så hänger jag med kan vi jämföra gear :)
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Vad har du mer för utrustning för att komplettera tarpen? Det var mycket det som var min fråga när jag startade tråden, och det som fick mig att köpa mitt lilla enmans tält i stället. Man vill ju inte lägga liggunderlag/sovsäck direkt på marken, eller? Hur tänker du lösa det med din nya tarp?

Skulle vara jätte kul att testa, hör av dig om du ska gå någon av bergslagsleden etapperna så hänger jag med kan vi jämföra gear :)

Hamnade tyvärr lite offtopic men beroende på hur nu tarpen kommer se ut när den dyker upp så kan det bli ett komplement till mitt akto. Det mest troliga är att den hamnar i ett BOB kit. Har inte använt endast tarp någon gång men det måste testas så nån etapp på bergslagsleden är nog lämplig då man kan ha vindskydden som backup om det blir trassel med prylarna. :) Jämföra prylar är ju alltid trevligt/roligt. :)
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.