Hjälp med att hitta sovsäck!

Jag behöver hjälp med vilken sovsäck jag ska välja, kommer spendera kanske 2-3nätter åt gången ute på fjällen i allt från 0 till -20. Kommer sova under bar himmel/i vindskydd. Kanske en bivacksäck att sova i är bra också?

Men nu behöver jag tips på sovsäck, budget kan vi säga är 10 000 men jag lägger ju hellre så lite som möjligt. Helst vill jag att ryggsäck ska få plats nere vid fötterna.

Mammut Denali EXP 5-Season har jag kollat lite på, tankar om den?

Komfortspann 0 till -20 låter som två sovsäckar.

Antingen så satsar du på en -5 och en -20 säck som du använder separat eller så kombinerar du en -5 och en -10 sovsäck, dvs använder dubbla sovsäckar när det är riktigt kallt.

Denali är väldigt robust och tillförlitlig men också onödigt tung enligt mig, jag skulle bara använda den om någon annan bar min packning.

Hur är du storleks och köldmässigt? Lång, kort, smal, frusen, varmblodig...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Håller helt med joask202, två så kan du köra höst och vår själv hemom oxså. Se bara till att de passar i varandra så att loftet inte klämms ihop på grund av att det är för trångt.

Att bära på vintersovsäck kräver oftast större packpåse och fel modell blir lätt för tung, dyr och varm.

go tur

Har själv en kombination av två bergans-säckar. En Senja ice (som är gjord för att kunna stoppa i en innersovsäck) och en Senja zero. Fungerar i alla temperaturer, i alla fall för nordiskt klimat.
Kom hem i går från en fyra dagars tur i Nikkaluokta-området och lyckades med detta pricka in årets kallaste dagar med nattemperaturer mellan -37--42 grader, så ner till dessa gradtal fungerar nämnda kombination, med visst tillägg av kläder i sovsäcken.

Är 185cm lång, och inte tjock nånstans. Sålänge jag är varm om fötterna så brukar jag aldrig frysa.

Ska kolla upp de ni nämner!

Har kört två säckar som vinterkombination men tyckte att det blev för krångligt med alla snoddar och dragkedjor. Lätt att de hamnar lite oordning med följd att man får ena säcken över ansiktet. Tanken är dock god, det blir en väldigt flexibel lösning som klarar ett stort temperaturspann. Hittar man en bra kombo så är det en ba lösning. Köpte nyligen en Montane Deep Heat (-20 komforttemp) som vintersäck, men den kommer bli väldigt varm i 0 gradigt väder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips