Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat

Hej
Fick en exped downmat som present. Tyvärr har jag fått pysspunka som jag inte hittar, två av mina kompisar har försökt utan hitta det.
Blåser upp den för kvällen, på morgonen är det kanske 1/4 luft kvar. Den var köpt från decathlon, har kollat och att skiicka den skulle mycket väl ta veckor eller månader att få den tillbaka igen.
Är det någon som vet om det finns någon som gör reperationer runt Helsingborgs trakten?

mvh

Claes

För att hitta pyspunkan blåser du upp liggunderlaget och doppar det sedan bit för bit i badkar eller balja fylld med vatten. Där det bubblar har du punkan. Alternativt fyller du en sprejflaska med vatten och lite diskmedel. Spreja detta på liggunderlaget så kommer det börja bubbla och skumma vid punkteringen.

När du väl har hittat punkteringen är det väl ganska enkelt att använda medföljande lagningskit? Jag har inte downmat själv, men andra uppblåsbara liggunderlag, och det har alltid följt med ett litet kit.

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
För att hitta pyspunkan blåser du upp liggunderlaget och doppar det sedan bit för bit i badkar eller balja fylld med vatten. Där det bubblar har du punkan. Alternativt fyller du en sprejflaska med vatten och lite diskmedel. Spreja detta på liggunderlaget så kommer det börja bubbla och skumma vid punkteringen.

När du väl har hittat punkteringen är det väl ganska enkelt att använda medföljande lagningskit? Jag har inte downmat själv, men andra uppblåsbara liggunderlag, och det har alltid följt med ett litet kit.

Hittar man hålet är det enkelt att laga. Saknas lapp funkar Rubberfix (det som hette Liquisole förr) och en bit syntettyg bra. Ett lager lim på lappen, ett lager på madrassen. Låt torka först, som vanligt kontaktlim.

Och du, kolla så att ventilen är tät också. Kan ha kommit skräp i packningen tex.

lillspöket: "Och du, kolla så att ventilen är tät också. Kan ha kommit skräp i packningen tex."

Jag tänkte också på det. Mitt underlag, Exped synmat, läckte långsamt ut luft (tog nästan en hel natt för att bli för platt). Jag upptäckte att det var lite ludd/isolering i utloppsventilen. Tog bort det. Men tyvärr har jag inte hunnit/orkat göra en riktig koll på om det var/är det verkliga felet på min madrass, men tycker att det är värt att noga kolla upp den möjligheten!

För att hitta pyspunkan blåser du upp liggunderlaget och doppar det sedan bit för bit i badkar eller balja fylld med vatten.

Jag har försökt den där manövern med ett gammalt självuppblåsande, och det är ju inte helt trivialt att trycka ner ett luftfyllt liggunderlag under vattnet... Jag menar, det är ju inte utan anledning som luftmadrasser flitigt används som badleksak... De flyter!

Jag har ett Synmat som visade precis samma problem någon natt. I det fallet var det troligen något litet skräp eller hårstrå vid ventilens tätning för efter att torkat rent och kollat dessa ytor är liggunderlaget tätt igen.
Jag visste att sist jag använt det liggunderlaget hade det varit helt tätt, och att det sedan plötsligt efter en kortare tids förvaring i sin packpåse skulle börja läcka (dessutom användes det inomhus på ett rent golv den natten det pysläckte) var lite långsökt så mitt första steg var att kolla ventilerna att de var rena och täta vilket uppenbarligen var tillräckligt.
Såpvatten är annars ett utmärkt trick som du fått flera tips om. Börja runt ventilerna och kanterna som är de mest uppenbara punkterna.

Senast ändrad:
Tack för tipsen, ska prova kolla i ventilen, som sagt. Jag, och mina vänner har försökt med badkar, och spray flaska m såpa utan framgång. Har dock inte kollat om det är något i ventilen
Tack igen!

Claes

Ibland hittar man inte orsaken till pyspunka. Funkade alltid att hitta tills jag fick min nya Exped Downmat som hade pyspunka från dag ett. Tyckte det borde gå att fixa som vanligt för att slippa byta den, men jag gick bett på det. Rengöra ventilen , såpavatten, nersänkt i poolen, nada. Den höll luften helt ok obelastad, men om det var vikt på, så behövde den fyllas på minst en gång per natt. XXL byte den "no questions asked".

Om man har nära till någon sjö kan det vara enklare än att trycka ner ett stort föremål i badkaret för att hitta läckan, om man nu ens har ett badkar. Om det inte bubblar kan man behöva höja lufttrycket.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips