Hjälp mig köpa mitt första tält.

Det ska användas till fjällvandring, vandring på andra leder runt om i Sverige. Troligtvis främst sommartid men vill även att det ska vara bra nog för vår och höst, tveksamt om jag kommer använda det vintertid dock.

Jag värderar tålighet, hållbarhet och motstånd mot regn/väta högt. Smidigt att sätta upp och lågt vikt är ju stora bonusar men jag vill helst inte tumma på de föregående för mycket (om man måste det).

Jag är 187 cm och väger ca 90 kg, jag skulle säga att jag är för varm oftare än jag fryser så ett tält som blir väldigt varmt varma sommarnätter kanske är negativt men jag vet inte riktigt.

Det är som sagt mitt första egna tält och jag har inte mycket erfarenhet av vandring/tältning men det är något jag kommer fortsätta med, det vet jag. Jag har lyckats hitta sovsäck och liggunderlag genom att läsa på forumet men blir inte riktigt klok på tältfronten. Det är ju lite mer pengar också än sovsäck/liggunderlag så jag vill göra så rätt som möjligt från början.

Går främst ensam så storlek för 1-2 pers är väl det jag söker. Har en tanke om att det vore bekvämt med plats för även ryggsäcken i tältet.

Prisnivå har jag ingen direkt men jag vill gärna ha så mycket tält som möjligt för pengarna så är det dyra grejjer vill jag känna mig säker på att jag blir nöjd.

Modeller som jag spanat in lite är vaude hogan UL, hilleberg akto och bergans comact.

Alla tips mottages med glädje, fråga gärna mer om mina krav om det behövs.
 
Jag köpte ett Bergans Compact Light 2 som första tält. Motsvarande modell idag är Trollhetta 2. Jag var mycket nöjd med det (äger det fortfarande även om jag har ett annat tält). Jag tycker att det är ett bra instegstält, mycket tält för pengarna men ingen jätteinvestering innan du vet vad du vill ha ut av tältet. Jag insåg efter ett par år med mitt Bergans vad jag ville ha annorlunda och köpte en dyrare modell då.

Bergans tvåmanna funkar bra både för soloboende och två personer. Har stått emot alla väder jag utsatt det för.

Skickat från min D6603 via Tapatalk
 
Första tält

Jag har ju skrivit resention om Helsport Reinsfjell. Där står det mesta om vad jag tycker om det tältet. Tilläggas att det ständigt är "bäst i test" 😀.
MEN, jag tycker du skall titta på Helsport Fonnfjell http://www.helsport.no/fonnfjell-superlight innan du köper något annat tvåmannstält.
Det har det jag saknat på mitt Reinsfjell, att jag kan ligga och se ut, utan att mygg och knott äter upp mig. Om priset är rätt det vet bara du.
Lycka till i jakten 😀
 
Jag köpte ett Bergans Compact Light 2.......

Bergans tvåmanna funkar bra både för soloboende och två personer. Har stått emot alla väder jag utsatt det för.

Skickat från min D6603 via Tapatalk

Vad för väder har det utsatts för? Har ingången till innertältet ett myggnät?
 
Hilleberg Unna har varit kanon

Har haft Hilleberg Unna under 10 år ca. någon vecka per år i snitt. Mycket nöjd.

Är man själv är det gott om plats för ryggsäck, laga mat etc.
Två vuxna karlar, drygt 180 cm / 80-90kg sover gott om skavfötters men då blir det trängre med stora ryggsäckar (går vid fötterna men inte optimalt).
Det kanske bästa enligt mig är den självbärande modellen som kan ställas på klippor och hård mark där det kan vara svårt att säkra upp tältet, men det kan även säkras i marken/träd.

http://se.hilleberg.com/SV/tält/red-label-tält/unna/

lycka till
 
Mitt första tält egna tält var ett HB Nallo2 det hade jag mellan 1997-2008 då det såldes. Sedan 2008 har jag haft två skilda spår "Stort" och "litet"

Dvs ett tält med större absid,, då jag är ute med hundarna

Och ett mindre tält för solotripper

Idag har jag 2,5 tält

Jag har ett HB Nallo 2GT...men, iom att jag gillar den tält modellen så har jag även ett yttertlält för ett "vanligt" Nallo2...jag kan mao välja om jag vill ha stort eller litet. Det är inga problem att få med sig hund även i ett Nallo2

Jag har också ett HB Soulo som jag anväder när jag är ute solo och på kanske lite längre tripper. Haken är att det kanske är lite tungt, men bekvämligthet/säkerhet kostar.

Skulle någon "twista min arm" och jag bara skulle få behålla ett av mina tält skulle jag tveklöst välja mitt Nallo2 med det "lilla" yttertältet. Mer allround tält är nog svårt att hitta...


...my 10 cents...


// P ..
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...