Hjälp mig köpa mitt första tält.

Jag köpte i vår ett Force Ten Helium 2 UL-tält som jag är väldigt nöjd med. Vägde in mitt på 1,3 kg och tycker att det är ganska rymligt för vikten. Ungefär samma invändiga mått som Bergans Trollhättan till en klart lägre vikt. Går ibland att hitta för runt 2500 kr i England med frakt. Nackdelen är att absiden är ganska liten, men med två utgångar så funkar det ändå. Det går också att hänga undan en del av innertältet vid t ex matlagning.

Kopierar ett inlägg jag skrev i en annan tråd, passar bra in i den här tråden också :)

Jag slår ett slag för Fjällräven Abisko Lite 2 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3555332) En absid som man utan problem får plats med prylarna för två personer och ett innertält som ger lite mer utrymme än för två personer, om man inte vill ligga att för tight i tältet skulle jag kolla på Abisko lite 3 istället, då blir både absid och insida större. Lätt är det också 2.07 kg för tvåan och 2.22 kg för trean. Gott om ventilationsalternativ för god luftgenomströmmning eller mer slutet beroende på klimat. Ytterligare en funktion som jag uppskattade väldigt mycket var att man kan vika undan hela absiddelen av tältet och få en helt obehindrad panoramautsikt från tältet och väldigt hög lufgenomströmmning. Lätt att sätta upp för en person ännu lättare om man är två.

Kort och gott så är det ett riktigt genomtänkt, lätt och stabilt tält som kommer hänga med på många olika äventyr i framtiden.

Bjuder på en liten presentation av tälten från fjällräven också. (Avhandlar först enmannatältet sen kommer tältet jag skriver om)

https://www.youtube.com/watch?v=qgQe4jUXTtg

En liten bild från förra årets vandring i bunnerfjällen i Jämtland :)

Bilagor

• 9k=.jpg
    9k=.jpg
    71.6 KB · Visningar: 437

Aktuellt

På två hjul genom Karelen: Grusvägar, bastur och möten för livet

Två irländska cyklister reser till finska Karelen för att utforska områdets “grå guld” – alla övergivna, slingrande grusvägar.

Upplev Halmstads kust: Vandra Prins Bertils stig

Leden som på 18 kilometer förenar stadspuls, rogivande natur och slående vyer över havet.

Månadens fråga: Hösten är här – vad lockar mest?

Är hösten en tid för svampplockning runt knuten – eller lockar äventyren? Vi tar pulsen på Friluftssverige hösten 2025.

Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips