Hjälp mig köpa mitt första tält.

Jag köpte i vår ett Force Ten Helium 2 UL-tält som jag är väldigt nöjd med. Vägde in mitt på 1,3 kg och tycker att det är ganska rymligt för vikten. Ungefär samma invändiga mått som Bergans Trollhättan till en klart lägre vikt. Går ibland att hitta för runt 2500 kr i England med frakt. Nackdelen är att absiden är ganska liten, men med två utgångar så funkar det ändå. Det går också att hänga undan en del av innertältet vid t ex matlagning.

Kopierar ett inlägg jag skrev i en annan tråd, passar bra in i den här tråden också :)

Jag slår ett slag för Fjällräven Abisko Lite 2 (https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=3555332) En absid som man utan problem får plats med prylarna för två personer och ett innertält som ger lite mer utrymme än för två personer, om man inte vill ligga att för tight i tältet skulle jag kolla på Abisko lite 3 istället, då blir både absid och insida större. Lätt är det också 2.07 kg för tvåan och 2.22 kg för trean. Gott om ventilationsalternativ för god luftgenomströmmning eller mer slutet beroende på klimat. Ytterligare en funktion som jag uppskattade väldigt mycket var att man kan vika undan hela absiddelen av tältet och få en helt obehindrad panoramautsikt från tältet och väldigt hög lufgenomströmmning. Lätt att sätta upp för en person ännu lättare om man är två.

Kort och gott så är det ett riktigt genomtänkt, lätt och stabilt tält som kommer hänga med på många olika äventyr i framtiden.

Bjuder på en liten presentation av tälten från fjällräven också. (Avhandlar först enmannatältet sen kommer tältet jag skriver om)

https://www.youtube.com/watch?v=qgQe4jUXTtg

En liten bild från förra årets vandring i bunnerfjällen i Jämtland :)

Bilagor

• 9k=.jpg
    9k=.jpg
    71.6 KB · Visningar: 431

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Aircontact Pro – designad för de stora äventyren

Vandra med kvalitet! När packningen är tung och terrängen krävande gäller det att ha riktigt bra utrustning. Med Aircontact Pro har deuter skapat en ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips