Hjälp mig välja liggunderlag

Hej!

Jag är ny på det här med friluftsliv och vandring och ska i sommar bege mig ut på ett par kortare turer med min nya utrustning. Nu är jag i färd med att köpa liggunderlag och har sån beslutsångest. Jag tänker främst gå kortare turer och främst på sommaren, men vill ändå ha ett hyfsat liggunderlag så att jag slipper köpa nytt om jag skulle få blodad tand och vilja ge mig ut vår eller höst. Jag har nu dessa två jag väljer mellan, och priset samt R-värdet är nästan detsamma så det är inte till någon hjälp:

*Sea to Summit UltraLight selt inflating mat regular
https://www.addnature.com/sea-to-summit-ultralight-self-inflating-mat-regular-orange-637671.html

*Exped SynMat Lite 5 M
https://www.addnature.com/exped-synmat-lite-5-m-458146.html

Det som skiljer en del är bl.a. vikten, 550 respektive 655 g. Det gör mig nog i och för sig inte heller så mycket till eller från. Det jag främst tänker på är tjockleken. Sea to summits är bara 2,5 cm, medan Expeds är 5 cm. Det pekar ju åt Expeds med tanke på komforten. Men samtidigt verkar Sea to summits smidigt då det är självuppblåsande så man slipper införskaffa en pump också.

Är det någon av er som har något av dessa är jag väldigt sugen på att höra era recensioner! Jag är även öppen för andra förslag i den prisklassen, men inte dyrare än så. Ni får även fråga om det är något mer ni behöver veta för att kunna råda mig i mitt val!

Tack på förhand!
 
Jag har ett Sea to Summit Ultralight Insulated Mat som jag är väldigt nöjd med, 5 cm tjockt och väger 440 gram, väldigt bekvämt 🙂
 
Mm luftmadrassen i alla ära bekvämt o sova på gäller ju finna rätt mängd luft i bara,,, men man ska inte förglömma att man sover ganska bra på cellplast liggunderlag med om man väljer kvalitet, som bla thermarest ridgeway använder själv deras, vintertid ihop med exped underlag
 
Först hade jag ett vanligt cellplats. Bytte till ett 2,5cm uppblåsbart och märkte stooor skillnad. Sen fick jag ett 3,9mm, då hamnade 2,5 på hyllan. Nu har jag ett 5cm och sover sååå gott. Förra sommaren lånade jag dock ett 9cm och sov bättre än hemma i sängen... Alla är vi olika men jag skulle definitivt acceptera att bära +100g och välja det tjockare av de två du har. Om man bara ska gå på tjockleken...

Vad jag har märkt ang "självuppblåsande" är att de sällan är just det, man får ändå hjälpa till...
 
Min erfarenhet är att ett uppblåsbart liggunderlag behöver vara minst 38mm (1,5") tjockt för att du inte skall ligga igenom det och få markkontakt för lätt, så 25mm tjocka modeller går bort. En annan erfarenhet är att jag föredrar modeller med liggbredd kring 60cm för att kunna sova bekvämt (sover oftast på sida) och utan att axlar och armar hamnar utanför.
Lätta uppblåsbara liggunderlag är oftast tillverkade av tunnare väv som gör dem känsligare för punktering. Kolla även garantivillkoren.
Förutom de modeller du räknat upp kan jag rekommendera Thermarest olika modeller (ex Prolite Plus, Trail Pro, Neoair) samt Exped Synmat 7.
 
Jag kör ett kort uppblåsbart liggunderlag (ett Thermarest NeoAir) på bara 163 cm. Under det har jag ett enkelt tunt cellplastunderlag från Jysk. Det blir låg vikt, men fortfarande bekvämt. Det korta liggunderlaget funkar bra då jag nästan alltid sover ihopkurad.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
mikael.lundberg.777 Hjälp mig välja tält! Bo och sova 10
Hjun Hjälp mig välja tält. Bo och sova 5
justsafe Hjälp mig välja Solotält. Bo och sova 28
Tomas J Att välja sovsäck gör mig galen, behöver hjälp! Bo och sova 43
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Stuvarn Hjälp mig med sovsäcksval ;-) Bo och sova 20
pajaflow Hjälp mig köpa Hilleberg Bo och sova 27
LonesomeHiker Hjälp mig med åsikter Bo och sova 11
scew Hjälp mig Unnaägare!!! Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.