Hjälp med inköp av nytt tält

Hej,

Jag letar efter ett lite större en manna tält men utbudet är mig övermäktigt. Det jag önskar är ett tält som är så lätt som möjligt, men tillräckligt stort invändigt för en person + 40 kilos hund. Att ha hunden i absiden är inget alternativ däremot önskar jag att absiden är tillräckligt stor för att rymma en 60 liters ryggsäck, boots + klövjeväska modell större. Egentligen så kan jag ha packningen i tältet då jag inte är så lång men jag tycker det är skönare att ha det utanför, speciellt om det är blött. Har inga planer på att tälta vintertid men borde klara 3 säsonger. Går det här att få ihop, eller behöver jag ett 2 manna tält? Idag har vi ett Nallo 3 som blir för stort och jag vill få ner vikten.

Kollat lite på Big Agnes Bitter Springs UL1 och Tarp Tent Double rainbow men det finns ju massor där ute. Vad skulle ni rekommendera mig?

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Tack Thomas,

Ser jättebra ut. Kollade på en youtube video (dock utan ljud) men perfekt plats för hunden. Använder du ett extra tältgolv?

Hilleberg Niak kan också vara ett alternativ. Det rymmer en person plus hund. Du har möjlighet att välja att ha packning både inne eller ute i absiden.
Klarar tresäsongsbruk precis som du önskar.

Har haft ett TarpTent Double Rainbow. Bra tält till låg vikt om man kan tänka sig att ha ett tält utan innertält med allt vad det innebär. Golvet är vanlig silnylon och är inte så värst tåligt. Någon form av skydd mot hundens tassar är nog en god idé. Golvet är väldigt halt men det går att åtgärda genom att stryka silikonlösning på golvet.

Twiri ..

Ja, Tarp tent är kanske inte riktigt ett alternativ då. Niak skulle absolut fungera, men måste säga att jag föredrar den mer asymetriska modellen när jag har hund med. Känns som så mycket yta går till spillo annars.

Tack Thomas,

Ser jättebra ut. Kollade på en youtube video (dock utan ljud) men perfekt plats för hunden. Använder du ett extra tältgolv?

Nej, jag använder två cellplascellplastunderjag dessutom lägger under golvet för att spara på det om marken är vass.
Det extra golvet kostar ju inte så mycket iofs och kanske passar dig bra.
Ett riktigt bra tält tycker jag det är och priset är relevant för den kvaliteten tycker jag.
Lycka till!!

Jim, inte heller ett dumt val. Tanken på två ingångar i kombination med den låga vikten är mycket lockande.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips