Hjälp med inköp av nytt tält

Tobbe, tack, tack för länken till tråden. Mycket bra info. Fanns någon video i den tråden som visade absidens jämförelse med Akton, och ja, då ser den himla liten ut. Har dock till 80% bestämt mig för att köpa ett sådant tält.

Har inte postat här på Utsidan på ett tag men gick tillbaka och kollade gamla inlägg och i januari 2013 så sökte jag tydligen efter ett enmannatält (utan hund) för Kungsledenvandring och blev tipsad om just Veloce redan då. Tydligen så hade jag också då kollat in Tarptent Double Rainbow. Tråkigt att minnet är så himla kort ;/ och att jag inte tog mig tiden att kolla tillbaka i mina inlägg.

Liten absid

Tobbe, tack, tack för länken till tråden. Mycket bra info. Fanns någon video i den tråden som visade absidens jämförelse med Akton, och ja, då ser den himla liten ut. Har dock till 80% bestämt mig för att köpa ett sådant tält.

Har inte postat här på Utsidan på ett tag men gick tillbaka och kollade gamla inlägg och i januari 2013 så sökte jag tydligen efter ett enmannatält (utan hund) för Kungsledenvandring och blev tipsad om just Veloce redan då. Tydligen så hade jag också då kollat in Tarptent Double Rainbow. Tråkigt att minnet är så himla kort ;/ och att jag inte tog mig tiden att kolla tillbaka i mina inlägg.

Ja, absiden är liten. Den rymmer min 65 l rygga och kängorna så löjligt liten håller jag inte med om. Innertältets utformning gör att du kan ha ryggan även inne i tältet upptill och jag tror hunden ryms bra ändå. Då kan du även ha alla kökssaker i absiden. (Tänker på bränslen och sådant)
Absiden är väldigt smal men med ryggsäcken vid den bredaste delen och sedan kängor mm där det smalnar av fungerar ganska bra i alla fall. Tältduken når ända ner och en bra sak är att det finns en ögla i absidduken nertill så du kan "fästa ut" duken lite med en markpinne så blir absiden lite bredare trots allt.

Lycka till!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Ytterligare ett alternativ till Akto och Veloce men vill ha lite mer innerutrymme är Helsport Ringstind Light 2.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips