Hjälp med prioritering av inköp

Skulle behöva lite hjälp. Jag känner att jag skulle vilja komma igång igen och komma ut mer på fjällvandring (eller vandring i största allmänhet). För många år sen var jag ute mycket mer men nu har det varit lite dåligt ett tag. Lite beror på att jag saknar lite utrustning och därför skulle man ju vilja köpa lite prylar. Eftersom jag inte har råd att köpa allt jag vill ha vore det kul att få lite tips om hur jag ska prioritera mina inköp. Jag ska också nämna att jag förmodligen mest kommer vandra i fjällen och mest sen vår-sommar-tidig höst. Oftast kommer vi nog vara två st som är ute och förmodligen inte längre än en vecka. Först kommer en lista på den utrustning jag äger idag:

Tält: inget.
Sovsäck: en (minst) 10 år gammal McKinley -18 säck som är stor som ett hus och väger därefter...
Kängor: Ett par Salomon som har släppt lite i sulan men som annars funkar kanon så dessa får nog gå ett år till (om jag inte vinner på lotto).
Ryggsäck: Haglöfs ShoSho 6000.
Liggunderlag: "standard" 40-kronors 5mm tunnt...
Kök: gammalt hederligt Trangia spritkök.


Det som jag skulle vilja skaffa:
Tält: Hilleberg Nallo 2 GT

Sovsäck: svåraste kategorin!? Haglöfs LIM #ZERO? För sval? Vill i alla fall ha en sovsäck som tar liten plats och väger lite. Ingen dunsäck. Kollat lite på Arctic Alpine Compact Light som northstar har med.

Kängor: Vill nog ha ett par Meindl Island Pro men dessa får nog stå nästan längst ner på inköpslistan...

Ryggsäck: Den jag har kanske funkar om jag är ute med en polare men ska jag gå med min flickvän har vi bara den på oss två och det är ju lite lite... :) Nån Lundhagsrygga eller en Bergans kanske? Nån som är större än den jag har i alla fall eftersom den är lite i minsta laget.

Liggunderlag: Ett Therm-A-Rest UltraLight vore inte fel...

Kök: ska behålla det jag har men en gasolbrännare SKA jag bara ha...

Sen skulle ju min flickvän behöva sovsäck, kängor m.m. m.m. men det är ju en annan femma...

Vad tror ni? Vilket ska jag börja med? Har jag valt tokiga saker? Något onödigt?
 
tobjan; sa:
Ryggsäck: Haglöfs ShoSho 6000.

Ryggsäck: Den jag har kanske funkar om jag är ute med en polare men ska jag gå med min flickvän har vi bara den på oss två och det är ju lite lite... :) Nån Lundhagsrygga eller en Bergans kanske? Nån som är större än den jag har i alla fall eftersom den är lite i minsta laget.

Ska ni gå på två personer, men bara en ska ha ryggsäck eller?
 
Begagnat

http://www.utsidan.se/marknad/visa.asp?ID=20461

http://www.utsidan.se/marknad/visa.asp?ID=20321 eller

http://www.utsidan.se/marknad/visa.asp?ID=20251

Kanske lite tung:
http://www.utsidan.se/marknad/visa.asp?ID=20571 ,men vänta ett tag så kanske det dyker upp bättre.

Trangiat duger bra, köp gastillsats när du har köpt allt annat. Den släppta sulan kan limmas med liquisole. Liggunderlag kan du köpa på Intersport eller stadium (Everest).


[Ändrat av Vandrare 2003-05-02 kl 11:42]
 
Hmmm

Ja du, nog känns problemet igen...

Låt se: Den allra tyngsta posten är ju tältet.
Som bekant finns det billigare märken än Hilleberg. Även i högsta kvalitetsklass. Å andra sidan gör de väldigt bra tält...
I ditt ställe skulle jag försöka låna/"kompishyra" tält första svängen för att spara pengar till andra prylar och få lite mer känsla för vilka egenskaper som är värda att betala för.

Sovsäck: Usch det är svårt. Jag går ständigt och önskar mig både lättare/svalare och varmare säck.
Nollgraderssäck (I synnerhet Haglöfs uppfattning om noll grader) är i tunnaste laget. Men -18 är ju att ta i viktmässigt. Helst skulle man ju har tre olika säckar, men då kostar det.
Prioritera en sovsäck. -5 är lagom. Det är ju ett plus om den är kompatibel med flickvännens...

Ryggsäck: Förhandla lite med flickvännen. Kan (och vill) hon ha din gamla? Då behöver ni ju åtminstone inte skaffa två.

Liggunderlag: Skaffa ett thermarest (typ) till tjejen och ett ridgerest (typ) till dig själv. (eller tvärtom) De kompletterar varandra bra, och ni kan skaffa ett till av varje sort senare.

Kök: Trangias gastillsats är ett bra köp.
 
Förtydligande

Det jag menar med ryggsäcken är att om jag ska gå med en polare (och tjejen inte följer med) så behöver jag ju bara en ryggsäck till mig själv så då räcker den jag har. Om jag däremot ska gå med flickvännen så har vi ju bara en ryggsäck på två pers och det är ju en för lite.

Sen kollade jag igenom begagnatmarknaden här på utsidan men det fanns inget tält som passade direkt... Jag vill gärna ha en GT modell med den stora absiden och det nammatj-tältet som fanns kostade ju nästan lika mycket som ett nytt Nallo 2 GT så... Känns dumt att köpa ett tält som är några hundra billigare som man kanske ska ha i 15-20 år men men...
 
Glasklar prioritering

Det finns en glasklar prioritering som alltid gäller och det är att vid val mellan att satsa på liggunderlag eller sovsäck så är det viktigare att välja ett rejält liggunderlag av bra kvalitet än att att lägga pengarna på en dito sovsäck.

Det går att sova med mer kläder på, oavsett att en del tosiga råd säger att man inte ska förstärka klädseln i sovsäcken utan lägga dem utanpå, men att förstärka isoleringen mot markkyla är svårt och där hjälper inga extra lager kläder under säcken eller på kroppen.

Är man i skogsterräng så kan ju alltid ett undermåligt liggunderlag i.o.f sig förstärkas av en granrismatta under tältet.
 
Re: Glasklar prioritering

klippen; sa:
Det går att sova med mer kläder på, oavsett att en del tosiga råd säger att man inte ska förstärka klädseln i sovsäcken utan lägga dem utanpå, men att förstärka isoleringen mot markkyla är svårt och där hjälper inga extra lager kläder under säcken eller på kroppen.

Nu var ju hans problem iofs snarare en överdimensionerad (för varm, för tung och för stor) sovsäck än en för kall...
 
Gunnar Andersson skrev en bra artikel i senaste numret av Utemagasinet, där han tog upp dylika frågor. Han är en skön typ med mkt kunskap och ännu mer distans till saker och ting.

Mvh Tomas
 
Sovsäck och liggunderlag först!

tobjan; sa:
Sovsäck: en (minst) 10 år gammal McKinley -18 säck som är stor som ett hus och väger därefter...
För sommarbruk i fjällen så skulle jag rekommendera en säck med komforttemperatur runt -5 grader. En för varm sovsäck kan bli oliiiiiiiiidlig om det är någorlunda varmt ute. Jag har själv haft en Ajungilak Tyin på sommartur i Sarek. Med tanke på att jag sov som en stock i -45 med samma säck så kan man kanske gissa hur det kändes när det var över 20 grader varmt... ;)
Förutom Arctic Alpine så verkar RP relativt prisvärda. Mountain Equipment har nog annars de mest prisvärda alternativen f.n om man ser till välkända och välrenommérade märken.

Kängor: Ett par Salomon som har släppt lite i sulan men som annars funkar kanon så dessa får nog gå ett år till (om jag inte vinner på lotto).
Med tanke på att en lagning kan göra underverk för livslängden så verkar beslutet(?) helt riktigt.
Ryggsäck: Haglöfs ShoSho 6000.
Inte högre än prio 3... :)
Det funkar ju även om det finns en hel del som nog skulle vara bättre.
Liggunderlag: "standard" 40-kronors 5mm tunnt...
Ett riktigt liggunderlag bör ha högsta prioritet. Köp ett med slutna celler. Det finns relativt billiga sådana.
Ett självuppblåsande är skönare men de både kostar och väger mer...
Kök: gammalt hederligt Trangia spritkök.
Tja, det funkar ju. Om du/ni prioriterar regleringsmöjligheter och tillagningstid så är ju en gasbrännare ganska käck. Om det räcker med on/off-reglering och det inte gör något att det tar lång tid så finns det ju ingen direkt anledning att prioritera upp ett nyköp (även om jag personligen skulle ha gjort det).

Vad tror ni? Vilket ska jag börja med? Har jag valt tokiga saker? Något onödigt?
Du verkar vara inne på helt rätt spår... :)
Allteftersom bilden klarnar kan du säkert få fler tips men förutom det du tagit upp så är det nog bara busvädersplagg som kan behöva beaktas men jag antar att du utelämnat det för att du redan anser att du/ni klarar dig/er.
 
börja med dagsturer/stugövernattningar

Vad sägs om att börja med dagsturer eller turer mellan olika fjällstugor? Då tältet är den allra största posten (vill du ha ett Hillebergstält kommer du inte att bli nöjd med något annat men det året du köper tältet blir det antagligen inte så mycket över till andra inköp).

Då kan ni testa igenom resten av utrustningen, kompletteringsköpa alla småprylar ni upptäcker att ni saknar, se vad som funkar och vad ni behöver byta ut. Kanske upptäcker ni att fjällvandring överhuvudtaget inte var er grej och då behöver ni inte köpa tält (fast ett tält är bra att ha ändå).


Kristina
 
tobjan; sa:
Tält: inget.
Sovsäck: en (minst) 10 år gammal McKinley -18 säck som är stor som ett hus och väger därefter...
Kängor: Ett par Salomon som har släppt lite i sulan men som annars funkar kanon så dessa får nog gå ett år till (om jag inte vinner på lotto).
Ryggsäck: Haglöfs ShoSho 6000.
Liggunderlag: "standard" 40-kronors 5mm tunnt...
Kök: gammalt hederligt Trangia spritkök.
Åhhh... shoppinglistor är det bästa jag vet och så länge jag slipper köpa blir det ju billigt åxå! Här är mina prioriteringsförslag.
1 Tält: Hilleberg Nallo 2 GT. 5350:- Tältdebatten är så infekterad att jag inte ens vågar ta upp en pinne. Tälköp är en avvägning mellan funktion, vikt och tillgång till kronor (alt.euro). Men skall du ut behöver du tält, det är givet och lägger du ner en massa pengar i ett tält så MÅSTE du ta dig ut. Sedan blir du tvungen att komplettera din utrustning :)
2 Liggunderlag: Therm-A-Rest UltraLigh å du betalar för namnet, köp en Arctic Alpine air 380 för 499:- Ett bra liggunderlag är ett måste, du kan inte sova på en 5 mm.
3 Kök: Vill du behålla Tranigan köp Markill Tuareg Trangia 246:- annars kan du köpa vilken som helst med piezotändning ex Markill Hot Shot 234:- Ta med en trangigryta och lämna resten. Kostnaden för att komplettera köket är inte så stort och att laga mat enkelt och snabbt är inte helt fel.
4 Ryggsäck: Lundhagsrygga är väl helt ok men Bergans är för dyrt. Jag var också sugen på en Bergans men grabbarna på Northstar sålde en Jack Wolfkskin till mig. Mycket billigare! I dag kan man köpa nästan vilken rygga som helst av någorlunda känt märke.
5 Sovsäck: Arctic Alpine Compact Light 1075:- verkar inte helt fel men du kan kånka på din gamla några år till. Jag har en RP Bolero på 1700g - värt vikten?
6 Kängor: Meindl Island Pro..? vågar inget säga om kängor. Det är så individuellt men så länga du kan hålla ihop dina gamla med lite lim så gå med dom.
7 Flickvän: Om du köper en ny rygga kan hon ärva din gamla och kan hon inte skaffa egen utrustning så kan hon stanna hemma eller så kan du byta ut henne mot en fullt utrustad ;-)
Gissa varför jag vandrar ensam? // Roland
 
Glömde visst...

tobjan; sa:
Det som jag skulle vilja skaffa:
Tält: Hilleberg Nallo 2 GT
Jag glömde visst att kommentera tältet. Detta är ofta den dyraste delen av utrustningen och man kan göra mycket utan att köpa ett tält. De flesta har väl någon vän eller släkting som man kan låna/hyra ett skapligt tält av. Dessutom så finns det ju professionella uthyrare av bl.a. Hillebergtält. Om du verkligen bestämt dig för ett Nallo 2 GT eller något i samma prisklass så tycker jag att det är bättre att hyra eller låna tills dess att du har råd att köpa tältet utan att det inverkar menligt på dina möjligheter att vandra... ;)
Ett alternativ är att köpa ett "hyfsat" tält och ev. sälja det när du köper det du verkligen vill ha, oavsett vad det är. Detta är förstås en teknik som är tillämplig på all utrustning. Av egen erfarenhet så vet jag dock att den riskerar att bli ganska dyr eftersom det kan vara svårt att sälja prylar som man blivit fäst vid... ;)
För de som har vägarna förbi Göteborg så kan jag upplysa om att Femmans Sport har en tältutställning på Nordstadstorget med, enligt uppgift, tält från åtminstone Hilleberg, Mountain Hardwear, Haglöfs och Vaude 12-18/5. Det låter som ett mycket bra tillfälle att klämma på olika tält och kolla hur de känns inuti. Det skulle förvåna mig om inte någon tältmodell säljs till reducerat pris också...

[Ändrat av haskell 2003-05-03 kl 10:33]
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
Qvarfordt90 Hjälp med nytt tält Bo och sova 18
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6
StyrmanKarlsson Hjälp! Hitta läcka i Synmat Bo och sova 7

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.