Hjälp med nytt tält

Hallå!
Jag är som rubriken antyder ute efter ett nytt tält som ska ersätta mitt gamla Clas Ohlson tält som inköptes för 500:- för flera år sedan. Har kikat runt en hel del här och hittat flera trådar med liknande frågor men har även lite andra funderingar som jag inte hittat något bra svar på så lägger därför upp en ny tråd.

Tältet ska användas vid lite fisketurer på fjället och vid skogsälvar. Fjällturerna kommer vara i max 5 dagar och med en vandring på ca 1mil som högst. Lägger man till ca 5 nätter i skogsmiljö per år så är det en ytterst realistiskt bild av hur tältet kommer användas. Vi ska sova främst två vuxna i tältet men kommer nog även vara någon kortare tur med en 7åring med i tältet också så siktar på ett 3 manna tält.

Det absolut viktigaste med tältet är att det ska hålla oss torra om det skulle blåsa och regna några dagar på fjället och det ska gärna hålla några säsonger. Vikten känns mindre viktig då vi alltid kommer vara minst två vuxna som kan dela på tältvikten och då det inte blir några längre vandringar, men kommer man under 3,5kg vore det ju bra :)
Övre smärtgränsen prismässigt är 3000:-

Jag har hittat några alternativ som med min begränsade kunskap och erfarenhet känns som vettiga alternativ:
Vaude Space L 3p
http://www.trekkinn.com/outdoor-mountain/vaude-space-l-3p/87835/p

Vaude Taurus 3p
https://www.outdoorexperten.se/p-23727-vaude-taurus-3p.aspx

Jack Wolfskin Skyrocket III Dome
https://www.outdoorexperten.se/p-26557-jack-wolfskin-skyrocket-iii-dome.aspx

TNF Heyerdahl
http://www.outnorth.se/the-north-face/heyerdahl-3#NEWTAUPEGREENSCALLIONGREEN

Fjällmark Kaitum
http://www.friluftsvaror.se/talt/fjalltalt/fjallmark-kaitum-3p

Dessa är de alternativ jag just nu står och väger mellan men är ju massa frågor som snurrar i huvudet som jag skulle vilja ha svar på. Vad är den praktiska skillnaden mellan 3000mm och 5000mm i vattenpelare, spelar det någon roll och klarar man sig med 3000mm? Är tunnel eller kupoltält att föredra?

Vad är era tips? Har ni några andra förslag på tält i samma prisklass?
Jag förstår såklart att man får vad man betalar för och det såklart är bättre att köpa ett Hilleberg men jag har faktiskt inte ekonomi till det just nu.

Tack på förhand / Robin
 
Kaitum har jag vänner som har o är nöjda med. En separat tarp som extratak utanför brukar uppskattas både som torr yta och solskydd.

go tur
 
Kaitum har jag vänner som har o är nöjda med. En separat tarp som extratak utanför brukar uppskattas både som torr yta och solskydd.

go tur

Tack för input, det känns ju verkligen som supermycket tält för pengarna. Var dock lite nervös över att det inte är något känt märke och att det skulle vara sämre kvalité. Men det är inget man behöver oroa sig över alltså?

Tack för tipset om tarp! Det ska jag absolut kika närmre på :)


Bara viss erfarenhet av nedanstående tälts föregångare. Tror det är prisvärt?

https://www.xxl.se/bergans-trollhetta-3-pers-tent-talt/p/1115674_1_style

Tack för input, har kikat på det tältet också som om jag förstår det rätt är ersättare åt compact Light som många varit nöjda med? Det spräcker ju egentligen min budget men man kanske är dumsnål...

Någon som har svaret på min fundering över 3000mm kontra 5000mm i vattenpelare? Räcker 3000mm om det blåser och regnar några dagar?
 
Vattenpelaren är inte så överdrivet viktig bara tältet är bra uppspänt.
Så håller man bara slacket borta så har det väldigt liten betydelse på dessa två värden.

Har legat i compackt light med 3-4kg vatten i mitten på tälttaket , höll tätt helt..
 
Vattenpelaren är inte så överdrivet viktig bara tältet är bra uppspänt.
Så håller man bara slacket borta så har det väldigt liten betydelse på dessa två värden.

Har legat i compackt light med 3-4kg vatten i mitten på tälttaket , höll tätt helt..

Då låter det ju onekligen som att 3000mm i vattenpelare räcker gott och väl :)

Är det någon här som har erfarenhet av Vaude tälten och Jack Wolfskin?
 
Köp ett Trollhetta idag på XXL för 2500. Erbjudande som gäller bara idag, svårslaget.

Tack! Inte det tält eller ens den modell/typ jag absolut helst av allt vill ha, men det klart bästa alternativet jag lyckats hitta under 4-5.000 kr, så för 2.500 var det bara att slå till direkt. Nu är det bara sommar som saknas!
 
Gratulerar till nytt tält, hoppas du kommer att ha många fina turer med det.
Angående 3000 eller 5000 mm vattenpelare, så har det väldigt liten praktisk betydelse på tältduken, båda kommer att hålla tätt.
På bottenduken spelar det större roll, då det kommer att vara tryck på denna duken från packning, liggunderlag och folk.

Jag har nu ett helsport-tält från deras superlight-serie med 2000 mm duk, den håller helt vattentätt, samma med ett billigtält jag hade tidigare med spec 1500 mm vattenpelare.
 
Enda gången man har nytta av jättepelare på topduken är ju om tältet säckat ihop och det bildas sjöar och som ovan i bottenduken.

Notera att silnylon tält som Hilleberg och vissa Bergans måste efterspännas vid fuktigt väder då dom slackar ihop lite när dom töjs fuktiga.Så slipper man sjöar men dom håller ändå för det - bara man inte frestas att pilla med fingret innfirån då börjar det fan droppa in.
Haha
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Mediana Hjälp med inköp av nytt tält Bo och sova 15
nicko_ Hjälp mig tänka kring nytt tält för fjällbruk Bo och sova 28
Trekkforlife då var det dags för nytt tält! behöver lite hjälp Bo och sova 27
Markholm Köpa nytt tält, HJÄLP!!! Bo och sova 15
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
magkar80 Hilleberg, hjälp med tältstång. Bo och sova 5
Schwen92 Hjälp med tipi idé Bo och sova 5
WilliamGurebo Cumulus temperaturangivelser, filling weight för olika temperaturer (hjälp) Bo och sova 3
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Claes79 Hjälp fixa pysspunktering expeddownmat Bo och sova 9
Kristian84 Hjälp med tältgolv Bo och sova 21
nordd Hjälp mig välja sovsäck! dun/syntet? Bo och sova 6
Freddan122 Hjälp med tält 2-manna jack wolfskin eller Msr elexir 2 eller något annat? Bo och sova 0
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Silver Fang Hjälp med sovsäck Bo och sova 12
Qvarfordt90 Hjälp, solotält Bo och sova 18
coffeegeek Liggunderlag och tältstorlek, hjälp Bo och sova 7
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
LarsT Hjälp mig välja rätt tält Bo och sova 9
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
Zartok Hjälp nybörjare hitta ett bra tält! Bo och sova 7
Fototokig Den återkommande tråden - Hjälp mig hitta ett bra....tält Bo och sova 10
Stures Hjälp, vadd tror ni om detta tält? Bo och sova 7
Rattatta Hjälp, vilket tält! Bo och sova 9
Lunkan90 Hjälp med tältval Bo och sova 7
adamstrom Hjälp med tältköp, Hilleberg Anjan eller Hiieberg Nallo?? Bo och sova 9
Tompa73 Hjälp med Hilleberg NAMMATJ Bo och sova 4
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Tobias_N Hjälp att välja tält HB Nammatj/Nallo Bo och sova 14
JanaH Hjälp m upphängning av hängmattan Bo och sova 6
Pippilotta08 Nybörjare på att tälta. Hjälp! Bo och sova 18
Hannis23 Hjälp mig hitta rätt tält. Bo och sova 6
newbie_swedberg Hjälp mig välja liggunderlag Bo och sova 5
sanoj89 Hjälp mig köpa mitt första tält. Bo och sova 25
GustavSeidel Haglöfs sovsäck, hjälp! Bo och sova 7
Nordiska Motorcyklister Insatt hjälp, tack! Tält för 2 pers, litet packmått, helst fristående. Bo och sova 61
niaan Utsidan hjälp mig - Exped Orion vs. Exped Orion Extreme Bo och sova 6
Avslutatmedlemskap161229 Hjälp, ultralätt enmansskydd, beslutsångest!? Bo och sova 42
NaturBoel Hjälp att köpa rätt sovsäck och liggunderlag Bo och sova 12
nicolas nordberg Hjälp med tält för att bo i ;-) Bo och sova 8
mstrandbo Hjälp i tältdjungeln! Bo och sova 8
JuanMP Hjälp med sovsäck Bo och sova 10
Pearl Behöver hjälp att välja tält! Bo och sova 7
Hannes Lindgren Köpa vandringstält - hjälp önskas! Bo och sova 3
m2efd Hjälp en nybörjare välja tält! Bo och sova 2
busnicke Hjälp med att hitta sovsäck! Bo och sova 6
Nimrodel Hjälp med sovsäck - vilken är det? Bo och sova 1
Kerstin1234 Köpa tält för fam....hjälp...! Bo och sova 16
adnillinda Hjälp! vilken sovsäck? Bo och sova 9
rdybeck Hjälp att hitta en sovsäck för en tjockis Bo och sova 6

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.