Sova i blåst

Just hemkommen från en fyradagarsvandring runt Sylarna där det blåste 10-15 sekundmeter de sista dagarna. Vid ett tillfälle uppmätte jag över 20 m/s i en by. Inte ovanligt i fjällen och inte särskilt besvärlig vind. Förutom när man ska sova.

Hur gör man för att kunna sova ordentligt när tältet fladdrar och låter? Perfekt uppspänt (tunnel)tält och öronproppar hjälpte inte. Redan i byig vind strax under 10 m/s blir sömnen kraftigt störd och vandringen dagen därpå lidande.
 
Jag kör med öronproppar. Det fungerar alldeles utmärkt mot vind och andra störningsmoment (t.ex. snarkningar och högljudda grannar).

De jag använder är orange och finns att köpa på Apoteket.

/Jonas U
 
Ja, ørepropper er middelet. Kjøper mine på apotek i Norge, de er rosa og laget av voks og bomull. Selges i gule plastforpaktninger med 10 propper i hver. Mye bedre en de av "skumgummi/cellplast".
 
Hur gör man?

Går lite längre på dagen. Längre kvällspromenad och varm, mätt och torr när man lägger sig med öronproppar brukar funka. Men det kan vara ide att träna sova med öronproppar före första bullercampen, så att inte blodomloppet håller dig vaken.

Go sömn

Johan K
 
Re: Hur gör man?

johankse; sa:
Går lite längre på dagen. Längre kvällspromenad och varm, mätt och torr när man lägger sig med öronproppar brukar funka. Men det kan vara ide att träna sova med öronproppar före första bullercampen, så att inte blodomloppet håller dig vaken.

Go sömn

Johan K

Hur mätte du upp vindhastigheten ?

//Uffe
 
Re: Re: Hur gör man?

uao; sa:
Hur mätte du upp vindhastigheten ?
Jag använder en enkel handhållen anemometer från Claes O. Jag tar vinduppgifterna med en nypa salt, 21,7 m/s rundar jag ned till "över 20 m/s". Noggrannare än så behöver det inte vara, vinden växlar ju hela tiden. Men jag tycker ändå att mätaren är tillförlitlig och svarar mot de vinduppgifter SMHI rapporterat.

Men frågan kvarstår: jag tycker inte att öronproppar hjälper, ljudet bli dovare, men försvinner absolut inte.
 
Re: Re: Re: Hur gör man?

Hedman; sa:
Jag använder en enkel handhållen anemometer från Claes O. Jag tar vinduppgifterna med en nypa salt, 21,7 m/s rundar jag ned till "över 20 m/s". Noggrannare än så behöver det inte vara, vinden växlar ju hela tiden. Men jag tycker ändå att mätaren är tillförlitlig och svarar mot de vinduppgifter SMHI rapporterat.
På vilken höjd mäter du? SMHI mäter medelvinden på 10m höjd.
 
Jag var uppe i Sarek och det blåste så tältet dånade. Jag medger att det var lite svårt att slappna av. Mitt tips är att tänka bort oljudet. Det hjälper till om man är trött också.
 
Några korkar whiskey är bra också i kombination med proppar, då sover man gött. Men inte för mycket, dumt att vara på lyset om det kärvar till sig.
 
Gå jävla långt!

När jag vandrar går jag så långt så att när jag har lagt mig så somnar jag som en stock!!!

Då har jag inte ens vaknat när åskan slog ner endast 200 meter längre söderut.......

Mvh L-O
 
Re: Re: Re: Re: Hur gör man?

haskell; sa:
På vilken höjd mäter du? SMHI mäter medelvinden på 10m höjd.

Tja, jag mäter knappast på tio meters höjd, så lång är jag inte. :) Dessutom är jag mer intresserad av att veta hur det blåser där jag befinner mig, eller där tältet står. När jag skrev att mina uppgifter svarar mot SMHI:s menar jag självklart inte att de är exakt lika, men åtminstone i linje. Om jag mäter runt 15 m/s och SMHI har meddelat att det ska blåsa under 10 m/s - då är det något fel. Så mycket diffar det aldrig. Dessutom tror jag inte att skillnaden mellan 10 meter och marknivå är så stor på kalfjället.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
Keep_walking Tältpinnar vid blåst Bo och sova 22
nuotap Kort film: Tarptent StratoSpire 2 i lättare blåst Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.