Sova i dunkläder istället för sovsäck?

Kära friluftslivsexperter! Med risk för att göra mig till allmänt åtlöje vill jag drista mig till att ställa en lite vågad fråga: Varför använder man sovsäck vid friluftsliv istället för att helt enkelt sova i ett par dunbyxor och dunsockar tillsammans med den dunjacka som man ändå tar med sig?

Tänkt förutsättning: Vandring i Skandinaviska fjäll eller motsvarande miljö. Sen höst. Några få plus- eller minusgrader på natten. Ett lätt men kvalitativt tält som håller vind, snö och eventuellt regn ute samt ett från markkyla isolerande uppblåsbart liggunderlag (t.ex. Downmat).

Tänkta fördelar: Genom att bära på ett par lätta dunbyxor och dunsockar borde man kunna halvera vikten jämfört med en sovsäck som ju måste täcka hela kroppen. Dessutom får man fullständig rörelsefrihet och kan i sömnen spreta med armar och ben hur man vill och slipper den smått klaustrofobiska kokongkänslan som man får i en sovsäck. Med hjälp av ventileringsblixtlås på byxor och jacka skulle man kunna skräddarsy sin sovkomfort temperaturmässigt. En sovsäck brukar i normalfallet endast kunna ventileras längst ner eller längst upp vilket åtminstone för mitt vidkommande motsvarar de områden på kroppen som jag absolut måste hålla varma när jag sover.

Jag har säkert missat något fundamentalt som gör detta till en så dålig idé att jag aldrig ens hört talas om konceptet tidigare, men kan tyvärr inte på egen hand komma på vad den uppenbara nackdelen är.
 
Det är säkerligen genomförbart men jag måste säga att trivseln att då ta av sig en mängd kläder och i ett ullunderställ krypa ner i en komfortabel sovsäck anpassad för aktuellt klimat skapar en mer komfortabel nattsömn vilket är nog så viktigt. Men fungerar för det säkert att hålla sig varm. Dock tveksam i länden och under en längre vandring ex empelvis. Bara en reflektion :)
 
Det blir kallare i dunkläder än i en dunsäck pga att extremiteterna är isolerade från varandra. Jämför skillnaden mellan ett par finger- och tumvantar.
 
Jämför vikten på en sovsäck och på ett par dunbyxor med samma tjocklek. Byxor och jackor innehåller väldigt mycket tyg per dun jämfört med en sovsäck, de har dessutom större area=kallare

Med det sagt så finns det en del halvsäckar, sök på typ elephant foot och sleeping bag så hittar du nog något.
 
Minns tydligt hur jag under värnplikten märkte mycket stor skillnad mellan att ha värmejackan på sig eller över sig som ett täcke när det var kallt i tältet.

Jämförelsen mellan tumvante och fingervante är även den mycket relevant.
 
Har sovit sommartid i min värmeregnoverall till mc-bruk ute ett antal svala försommarnätter. Varje gång har jag lovat mig att ta sovsäck med nästa gång. Stuga eller motell vore än bättre.
go tur
 
På den gamla goda tiden när man gjorde värnplikten på spaning, så sov man med vindrocken och förstärkningsbyxor på ett tunt liggunderlag...året runt i div vindskydd, jordkällare, hönshus m,m;)

När man är 19-20år funkar det iallfal;)
 
Jag har också tänkt denna tanke många gånger. Jag tänker dock ofta, varför ändra ett koncept som fungerar? Angående att armarna är skilda ifrån kroppen, så är det väl bara att ta ut armarna från ärmarna, och vira in sig. Samma sak går kanske inte att göra med benen, men man fryser oftast inte om benen ändå. Att krypa in med benen i en ryggsäck är faktiskt en beprövad metod. Tror den är dokumenterad i den gamla boken "vandra fjäderlätt".

http://www.youtube.com/watch?v=DoACZH2N9gE
http://www.youtube.com/watch?v=oIkmYiwbZWg - 10 minuter in..
 
Senast ändrad:
Om det är så varmt att du klarar att sova komfortabelt i dunkläder kommer de väga mer än en sovsäck med motsvarande värmekomfort. I ett sådant klimat kommer du inte heller ha användning för dunkläder. Däremot kan du använda dina kläder till att förstärka en sovsäck och därigenom ta med en lättare sovsäck. Då lever du också med små marginaler men jag har till exempel använt den principen när jag vetat att jag bara har några få nätter i hög terräng.

En variant vore att kunna bygga om byxor samt jacka till sovsäck men som sagt loftet blir nog alltid för tjockt för att man ska kunna använda dem vi minsta lilla aktivitet.
 
Som någon annan skrev, använd kläderna för att förstärka en sovsäck. I de temperaturer du nämner kan du ha en mkt lätt sommarsäck (ex. Summerlite) och klara dig fint ner till lite under nollan. Mkt trevligt att ha kläderna på om man behöver lämna sovsäcken under natten eller på morgonen om man sitter i sovsäcken och behöver ha överkroppen exponerad för att tex kunna laga frukost.
 
En variant som kan funka är att köra med en quilt eller sovsäck som även funkar som förstäkrningsplagg på raster och i lägret.

Antingen göra eget eller köpa någon färdig variant, typ Exped Dreamwalker (tror det finns fler).

Funkar om man vet med sig att man inte kommer behöva dunjacka medan man är aktiv utan bara när man sitter still. Självklart lite mindre marginaler då risken för blöt sovsäck ökar etc.
 
Förr kunde man köpa något som kallades "elefantfot". En kort sovsäck som bara räckte till midjan. Att använda som komplement till dunjackan vid bivackering.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
rois Duntäcke istället för sovsäck Bo och sova 7
fekki Top quilt istället för sovsäck? Bo och sova 3
såg Vad tror ni om detta istället för tält Bo och sova 9
såg tarp o Hammock istället för tält. Bo och sova 3
avslutatmedlemskap1004 Täcke istället för sovsäck Bo och sova 27
PerPerPer Liggunderlag istället för madrass? Bo och sova 8

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.