Tältpinnar vid blåst

Jag har ett tält som sätts upp med vandringsstavarna. Har fungerat problemfritt tills igår natt då jag tältade vid Vänern och det började blåsa på och regna rejält vid tretiden på morgonen.

En av tältpinnarna drogs upp ur marken och halva tältet kollapsade. Begav mig ut i blåsten och fixade det med en rejäl sten.

På morgonen såg att att även de andra pinnarna satt löst och var halvvägs upp ur marken.

Då jag tänkt använda detta tält till en vandring i Jämtland (Skäckerfjällen) i augusti undrar jag vilka tältpinnar som jag bör använda. Är det v-formade som gäller för att de ska sitta fast ordentligt? Nu använder jag t-formade pinnar.

Tacksam för tips!
 
Y-formade sitter bäst enl min uppfattning, men pinnens vinkel betyder också mycket liksom vinklar på staglinor.
/HåkanF
 
Är nog inte så mycket formen på pinnen som att bardunerna / tältlinorna är tillräckligt lång så det inte blir för brant vinkel. Gärna att tältspikarna är lång nog och nedslagen så långt det går, givetvis i rätt vinkel.
En annan sak är markens beskaffenhet. Gräsmatta eller stenig jord? Är jorden stenig kanske det blir ett håligt utrymme som gör att det inte biter. Som att försöka sätta i en skruv utan plugg i betong.
Att säkra spiken med en rejäl sten kan vara bra. Ett annat tips vid svåra förhållande är en ytterligare spik som med nån decimeter lina håller ner den första spiken för att den inte ska genom ryckningarna i vinden dras upp.
Förr fanns det en litet kort och grovt gummiband att köpa som kan användas i vissa situationer för att minska ryckningarna. Ungefär som vid förtöjning av en mindre båt.
 
Är nog inte så mycket formen på pinnen som att bardunerna / tältlinorna är tillräckligt lång så det inte blir för brant vinkel. Gärna att tältspikarna är lång nog och nedslagen så långt det går, givetvis i rätt vinkel.
En annan sak är markens beskaffenhet. Gräsmatta eller stenig jord? Är jorden stenig kanske det blir ett håligt utrymme som gör att det inte biter. Som att försöka sätta i en skruv utan plugg i betong.
Att säkra spiken med en rejäl sten kan vara bra. Ett annat tips vid svåra förhållande är en ytterligare spik som med nån decimeter lina håller ner den första spiken för att den inte ska genom ryckningarna i vinden dras upp.
Förr fanns det en litet kort och grovt gummiband att köpa som kan användas i vissa situationer för att minska ryckningarna. Ungefär som vid förtöjning av en mindre båt.

Ja okej. Vinkeln var nog lite brant. Ska nog skaffa längre tältlinor också så att jag kan få in rätt vinkel.

Det sista tipset med en extra spik var intressant. Får se om det finns på Youtube då jag inte riktigt kan föreställa mig hur det skulle sättas upp.
 
Tarptent notch mfl har ju den där konstruktionen med två pinnar i ändarna som de kallar Pitchlock.
Den konstruktionen blir en effektiv hävarm som lyfter tältspiken ur marken. En stor sten, eller ett snöre och ytterligare en tältspik som säkrar den första, gör stor skillnad.
 
I was taught to loop the short cord from the base of second peg to the top of first peg. Based on the leverage on the first peg from tent cord, that makes more sense to me. Now I want to test it.
 
Har ett Tarptent Stratospire 2 och bytte direkt ut tältpinnarna till Hilleberg Y-peg (köpte dem till mitt förra tält). Sitter stenhårt!
Tarptents tält tål hård vind (mitt höll utan problem i 20 m/s i Sarek), men de tältpinnarna som följer med är tyvärr ganska ogenomtänkta…
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
Sigfridsson Tältpinnar snö Bo och sova 18
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
Dalco "Tältpinnar" till berghäll? Bo och sova 18
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0
rambehr Tältplatser vid sjö Uppsala Bo och sova 3
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
KimmyA sovsäcksöverdrag, sitta vid elden i sovsäck? Bo och sova 16
madebyandy Hålla tempen nere vid tältning i varma klimat. Bo och sova 11
elinjani Campingtält vid Kebenekaise fjällstation? Bo och sova 9
gladapatrik Boende vid Kebnekaise Bo och sova 8
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
mBengtson Hilleberg Jannu, tight vid frontbåge Bo och sova 1
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
Davva2 Klymit X frame vid vintertältning? Bo och sova 2
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
Spinspider Reflexgolv vid vintertältning? Bo och sova 7
friskluft Liggunderlag vid ryggproblem? Bo och sova 5
AndreasE liggunderlag vid ryggproblem Bo och sova 11
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
nuotap Kort film: Tarptent StratoSpire 2 i lättare blåst Bo och sova 5
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.