Tältpinnar vid blåst

Valet av tältplats har stor betydelse med givetvis även sträckning och pinnarnas form samt nerslagsvinkel. Y-formad stängpressad aluminium list finns i flera dimensioner, att forma till egna tältpinnar ett DIY-projekt.
 
Har ett Tarptent Stratospire 2 och bytte direkt ut tältpinnarna till Hilleberg Y-peg (köpte dem till mitt förra tält). Sitter stenhårt!
Tarptents tält tål hård vind (mitt höll utan problem i 20 m/s i Sarek), men de tältpinnarna som följer med är tyvärr ganska ogenomtänkta…

Intressant.

Jag har ett stratospire 1 som ännu inte har testats i ordentlig vind.

Hade du vindmätare ellerr det en uppskattning med 20 m/s?
 
Man kan även göra tältet mer stormsäkert genom att fästa extra linor så du får två linor (och två pinnar) till varje fäste.

Var noga med att trycka ner pinnarna så bara huvudet sticker upp. Annars blir pinnen en hävstång som häver upp sig själv.

Har du misslyckats med att få ner pinnen, försök gärna flytta minst en decimeter då misslyckade försök luckrar upp marken.
 
Intressant.

Jag har ett stratospire 1 som ännu inte har testats i ordentlig vind.

Hade du vindmätare ellerr det en uppskattning med 20 m/s?

delvis en uppskattning och fick rapport hemifrån när vi kom tillbaka till civilisationen att det hade varit prognos med byar upp till 22 m/s. Det var dock otroligt ”byigt”… kunde vara helt stilla ena stunden och sen dundrade det på rejält flera gånger…och om igen. Sov sådär!
 
delvis en uppskattning och fick rapport hemifrån när vi kom tillbaka till civilisationen att det hade varit prognos med byar upp till 22 m/s. Det var dock otroligt ”byigt”… kunde vara helt stilla ena stunden och sen dundrade det på rejält flera gånger…och om igen. Sov sådär!
OK.

Får man fråga var och när du upplevde detta?
Om det sammanföll med min vandring 20-26 juli så har jag något att relatera till =)
 
20 juli exakt! Blåste under hela vandringen till och från. Men då upplevde jag det som värst! Övre Rapadalen.
Vi gick mellan 16 - 23 juli :)

Aha. Då kan jag relatera. Gick i Njoatsovagge och Pårte och det blåste på ganska bra, milt uttryckt.

Inga linfästen eller sånt som for illa? Stavtält är ju ganska stumma, så det blir ju annorlunda belastning än i "fladdriga" tält med bågar.

Kul ändå att du inte upplevde några större problem med Stratospire. Har ju hört om att det står bra i vind, men har som sagt inte hunnit testa mitt ordentligt ännu.

/Tomas
 
Brukar alltid ha med fyra långa pinnar till sandjord förutom de som finns med i Hilleberg original om det nu inte är vinter eller sand jag ska till.
 
Aha. Då kan jag relatera. Gick i Njoatsovagge och Pårte och det blåste på ganska bra, milt uttryckt.

Inga linfästen eller sånt som for illa? Stavtält är ju ganska stumma, så det blir ju annorlunda belastning än i "fladdriga" tält med bågar.

Kul ändå att du inte upplevde några större problem med Stratospire. Har ju hört om att det står bra i vind, men har som sagt inte hunnit testa mitt ordentligt ännu.

/Tomas

ja vi prickade inte direkt in den bäst veckan för Sarek! Men fick bitvis helt ok väder.

Inga skador vad jag såg. Däremot så har jag satt dit två extra linor vid infästningarna på sidorna av tältet (inte de vid öppningarna). Funderar även på att byta ut linorna vid ingångarna, de som sitter vid stavarna till något längre.

Den största frustrationen med tältet var det hala golvet. Det gjorde att vi en natt gled med mer fötterna så att innertältet gled under yttertältet. Det resulterade i något blöta sovsäckar vid fotdelen. Funderar även nu på att modifiera innertältet så att det inte sitter fast i de elastiska linorna utan att det går vanliga tältlinor till där man sätter i tältpinnarna. Lite svårt att förklara men du kanske hänger med ändå ? :)
 
ja vi prickade inte direkt in den bäst veckan för Sarek! Men fick bitvis helt ok väder.

Inga skador vad jag såg. Däremot så har jag satt dit två extra linor vid infästningarna på sidorna av tältet (inte de vid öppningarna). Funderar även på att byta ut linorna vid ingångarna, de som sitter vid stavarna till något längre.

Den största frustrationen med tältet var det hala golvet. Det gjorde att vi en natt gled med mer fötterna så att innertältet gled under yttertältet. Det resulterade i något blöta sovsäckar vid fotdelen. Funderar även nu på att modifiera innertältet så att det inte sitter fast i de elastiska linorna utan att det går vanliga tältlinor till där man sätter i tältpinnarna. Lite svårt att förklara men du kanske hänger med ändå ? :)
Jag har läst: lägg några strängar silikon tvärs över tältgolvet. Det kan minska risken för att glida runt på tältgolvet.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
daviie Tältpinnar gått sönder, hur hitta ersättnings? Bo och sova 20
4623 Nya tältpinnar, vad rekommenderas? Bo och sova 12
Sigfridsson Tältpinnar snö Bo och sova 18
chilehead Tältpinnar skillnad mellan olika? Bo och sova 19
niklun Stående skidor som tältpinnar Bo och sova 2
Topi Tältpinnar Y-peg Urberg vs Hilleberg Bo och sova 26
Gregorius Tältpinnar för vintern Bo och sova 3
ludwigjoakim Förlorat tältpinnar(stänger)... Bo och sova 6
friluftsrookie Sovsäck och tältpinnar Bo och sova 13
Glännman Nya tältpinnar Bo och sova 28
uhlrog Tältpinnar för snö Bo och sova 9
avslutatmedlemskap130327 Trasiga tältpinnar Bo och sova 6
Dalco "Tältpinnar" till berghäll? Bo och sova 18
camoscio hillebergs tältpinnar Bo och sova 12
märta69 Tältpinnar i EVEREST Travel Bike 2 Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
AfTech54 Fjällrävens tältpinnar Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Sovsäcksöverdrag + tältpinnar - modda ett Akto Bo och sova 4
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
nmr hilleberg tältpinnar Bo och sova 2
lizardking Var kan man köpa nya tältpinnar?? Bo och sova 11
samme83 Tältpinnar i kolfiber? Bo och sova 5
Tältpinnar Bo och sova 0
rambehr Tältplatser vid sjö Uppsala Bo och sova 3
linggon Kondens på tält vid golvkanter med kamin Bo och sova 22
KimmyA sovsäcksöverdrag, sitta vid elden i sovsäck? Bo och sova 16
madebyandy Hålla tempen nere vid tältning i varma klimat. Bo och sova 11
elinjani Campingtält vid Kebenekaise fjällstation? Bo och sova 9
gladapatrik Boende vid Kebnekaise Bo och sova 8
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
henekp Tips vid tältköp önskas Bo och sova 9
kajsakarin Tält för fem personer vid fjällvandring? Bo och sova 18
mBengtson Hilleberg Jannu, tight vid frontbåge Bo och sova 1
Glännman Ett par frågor om Exped Orion Extreme vid uppsättning Bo och sova 2
Davva2 Klymit X frame vid vintertältning? Bo och sova 2
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
Spinspider Reflexgolv vid vintertältning? Bo och sova 7
friskluft Liggunderlag vid ryggproblem? Bo och sova 5
AndreasE liggunderlag vid ryggproblem Bo och sova 11
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Erik N Förstörs sovsäcken vid förvaring i packpåsen? Bo och sova 2
nuotap Kort film: Tarptent StratoSpire 2 i lättare blåst Bo och sova 5
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.