Valet av tältplats har stor betydelse med givetvis även sträckning och pinnarnas form samt nerslagsvinkel. Y-formad stängpressad aluminium list finns i flera dimensioner, att forma till egna tältpinnar ett DIY-projekt.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Tältpinnar vid blåst
- Trådstartare Keep_walking
- Start datum
Har ett Tarptent Stratospire 2 och bytte direkt ut tältpinnarna till Hilleberg Y-peg (köpte dem till mitt förra tält). Sitter stenhårt!
Tarptents tält tål hård vind (mitt höll utan problem i 20 m/s i Sarek), men de tältpinnarna som följer med är tyvärr ganska ogenomtänkta…
Intressant.
Jag har ett stratospire 1 som ännu inte har testats i ordentlig vind.
Hade du vindmätare ellerr det en uppskattning med 20 m/s?
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Man kan även göra tältet mer stormsäkert genom att fästa extra linor så du får två linor (och två pinnar) till varje fäste.
Var noga med att trycka ner pinnarna så bara huvudet sticker upp. Annars blir pinnen en hävstång som häver upp sig själv.
Har du misslyckats med att få ner pinnen, försök gärna flytta minst en decimeter då misslyckade försök luckrar upp marken.
Var noga med att trycka ner pinnarna så bara huvudet sticker upp. Annars blir pinnen en hävstång som häver upp sig själv.
Har du misslyckats med att få ner pinnen, försök gärna flytta minst en decimeter då misslyckade försök luckrar upp marken.
Intressant.
Jag har ett stratospire 1 som ännu inte har testats i ordentlig vind.
Hade du vindmätare ellerr det en uppskattning med 20 m/s?
delvis en uppskattning och fick rapport hemifrån när vi kom tillbaka till civilisationen att det hade varit prognos med byar upp till 22 m/s. Det var dock otroligt ”byigt”… kunde vara helt stilla ena stunden och sen dundrade det på rejält flera gånger…och om igen. Sov sådär!
OK.delvis en uppskattning och fick rapport hemifrån när vi kom tillbaka till civilisationen att det hade varit prognos med byar upp till 22 m/s. Det var dock otroligt ”byigt”… kunde vara helt stilla ena stunden och sen dundrade det på rejält flera gånger…och om igen. Sov sådär!
Får man fråga var och när du upplevde detta?
Om det sammanföll med min vandring 20-26 juli så har jag något att relatera till =)
OK.
Får man fråga var och när du upplevde detta?
Om det sammanföll med min vandring 20-26 juli så har jag något att relatera till =)
20 juli exakt! Blåste under hela vandringen till och från. Men då upplevde jag det som värst! Övre Rapadalen.
Vi gick mellan 16 - 23 juli
20 juli exakt! Blåste under hela vandringen till och från. Men då upplevde jag det som värst! Övre Rapadalen.
Vi gick mellan 16 - 23 juli![]()
Aha. Då kan jag relatera. Gick i Njoatsovagge och Pårte och det blåste på ganska bra, milt uttryckt.
Inga linfästen eller sånt som for illa? Stavtält är ju ganska stumma, så det blir ju annorlunda belastning än i "fladdriga" tält med bågar.
Kul ändå att du inte upplevde några större problem med Stratospire. Har ju hört om att det står bra i vind, men har som sagt inte hunnit testa mitt ordentligt ännu.
/Tomas
Brukar alltid ha med fyra långa pinnar till sandjord förutom de som finns med i Hilleberg original om det nu inte är vinter eller sand jag ska till.
Aha. Då kan jag relatera. Gick i Njoatsovagge och Pårte och det blåste på ganska bra, milt uttryckt.
Inga linfästen eller sånt som for illa? Stavtält är ju ganska stumma, så det blir ju annorlunda belastning än i "fladdriga" tält med bågar.
Kul ändå att du inte upplevde några större problem med Stratospire. Har ju hört om att det står bra i vind, men har som sagt inte hunnit testa mitt ordentligt ännu.
/Tomas
ja vi prickade inte direkt in den bäst veckan för Sarek! Men fick bitvis helt ok väder.
Inga skador vad jag såg. Däremot så har jag satt dit två extra linor vid infästningarna på sidorna av tältet (inte de vid öppningarna). Funderar även på att byta ut linorna vid ingångarna, de som sitter vid stavarna till något längre.
Den största frustrationen med tältet var det hala golvet. Det gjorde att vi en natt gled med mer fötterna så att innertältet gled under yttertältet. Det resulterade i något blöta sovsäckar vid fotdelen. Funderar även nu på att modifiera innertältet så att det inte sitter fast i de elastiska linorna utan att det går vanliga tältlinor till där man sätter i tältpinnarna. Lite svårt att förklara men du kanske hänger med ändå ?
Jag har läst: lägg några strängar silikon tvärs över tältgolvet. Det kan minska risken för att glida runt på tältgolvet.ja vi prickade inte direkt in den bäst veckan för Sarek! Men fick bitvis helt ok väder.
Inga skador vad jag såg. Däremot så har jag satt dit två extra linor vid infästningarna på sidorna av tältet (inte de vid öppningarna). Funderar även på att byta ut linorna vid ingångarna, de som sitter vid stavarna till något längre.
Den största frustrationen med tältet var det hala golvet. Det gjorde att vi en natt gled med mer fötterna så att innertältet gled under yttertältet. Det resulterade i något blöta sovsäckar vid fotdelen. Funderar även nu på att modifiera innertältet så att det inte sitter fast i de elastiska linorna utan att det går vanliga tältlinor till där man sätter i tältpinnarna. Lite svårt att förklara men du kanske hänger med ändå ?![]()
Liknande trådar
- Svar
- 8
- Visningar
- 992 K
- Svar
- 16
- Visningar
- 3 M
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar