Sova pa sno?

Hej!

Om man vill sova pa sno da? Sag en norrman som lag ute i snon med en sovsack som maste ha klarat manga minus men jag kommer inte ihag att han hade nagon speciell overdragspase eller liggunderlag. Later konstigt. Nagon som provat?

Johan
 
Snö i sig är isolerande (innehåller mycket luft) om den inte är alltför hårt tillplattat. Annars brukar man använda granris om man sover i skogen. Läs gärna Lars Monsens böcker.
 
Det enda jag vet är hur vi hade det på Överlevnad vinter, liggunderlag och kungenssovsäck i snögrop.. Det var SKITKALLT!! Jag tror det var -300grader.

Jag vet inte hur mykke hår på ryggen din Norrman hade men jag hade inte lagt mig i snön utan liggunderlag!
 
Therm A Rest

Det är rekomenderat att ha "Therm A Rest" har jag hört, ett uppblåsbart liggunderlag, det isolerar mer än ett vanligt liggunderlag..
 
Extra liggunderlag

Kan var gott med ett extra vanligt liggunderlag (eller två för den delen). Både för isolation och för att få lite större liggyta. Blir attans kallt om man kommer utanför liggunderlaget när man sover. Väger inte så mycket extra och det är ett bra komplement om man har ett uppblåsbart liggunderlag vid rast och annat, där det bara blir bökigt att blåsa upp sitt thermarest bara för att sitta ner och ta en kopp. Sedan finns det vissa som menar att pulkan (om man har en sådan med sig) är det bästa att sova i, kräver dock att man är tämligen kort i rocken.
 
Sov

johankarlsson; sa:
Hej!

Om man vill sova pa sno da? Sag en norrman som lag ute i snon med en sovsack som maste ha klarat manga minus men jag kommer inte ihag att han hade nagon speciell overdragspase eller liggunderlag. Later konstigt. Nagon som provat?

Johan

Liggunderlag lär norrmannen ha haft, annars låg han inte kvar särskilt länge skulle jag tro. Om han inte frusit fast förstås :).

För länge, länge sedan låg jag ute några vinternätter på ett liggunderlag av märket Tarfala som var ca 5 mm tjockt och väldigt mjukt. Sovsäcken från Hobbex gick i samma stil. Inför andra natten skar jag ett tjockt lager granris och då kunde jag åtminstone sova några timmar mellan huttringarna. Man lär sig av sina misstag.


J
 
... renskinn...

Har sovit i tält några vår och vinternätter. Vikt liggunderlaget som var 12 mm tjockt dubbelt och lagt ryggsäcken under benen för att inte känna kylan från snön. Om jag gör det igen så tar jag renskinn med mig som jag lägger på liggunderlaget. Skall man sova ute så är granris bra och överdrag på sovsäcken // Roland
... det heter nog renhud när håret är kvar. Porontalja på meän-kieli (Tornedalsfinska), det vet jag iaf...
[Ändrat av walk_alone 2002-09-10 kl 22:27]
 
Tja, det finns bättre lösningar, men det går

Snö isolerar ju bra när det inte är för hårt packat och har du sedan en sovsäck som isolerar så bra att snön inte smälter så går det. Lägg då gärna ett isolerande snölager ovanpå också. Jag har legat nedbäddad en natt på det sättet (någonstans drygt -25 och kungens sovsäck). Ungefär varannan timme var det dags att hoppa upp och röra på sig, vilket inte hade behövts om liggunderlag funnits tillgängligt.

Sedan har jag blivit insnöad i norska fjällen en gång också, men då hade jag liggunderlag och det var betydligt varmare temperaturer. Jag kunde först inte begripa att det kunde vara så mörkt när det var ljusare några timmar innan, men sedan rörde jag på mig och snötaket rasade in.

Har även testat att ligga nedgrävd i vanliga jeans sådär en kvart och det är inget skoj för snön smälter (vilken överraskning :-D).

Alltså, använd liggunderlag (helst två) och sov gott istället.
 
Mycket granris och tjockt liggunderlag!

Med mycket granris och tjockt liggunderlag (försvarets). Har jag sovit ute en natt i - 24 grader utan problem.

Sovsäcken var försvarets dunsäck (Caravan tror jag det var) och i säcken hade jag underställ, tjock tröja och hela M58:an (filtuniformen). Kommer inte ihåg om jag hade vintermössan på mig (skulle nästan tro det) men sommarmössan lades i alla fall över ansiktet för att skydda mot frost.

Orsaken till detta lilla tilltag var en ganska rolig episod faktiskt. Speciellt så här efteråt.

Vi var ute på slutövning (ca: 15 mil norr om Östersund) mitt i vinter 1987. Kallt som fan var det men bra väder. Så vi klagade inte allt för mycket.

Sista natten var det sagt att övningen skulle avbrytas kl. 24:00. I egenskap av plutonschef var jag och stf. tvungen att sköta mina sysslor fram tills dess. När kl. blev 24:00 såg vi till att alla gick och lade sig (lång marsh hem dagen efter). Så fort det var avklarat smög jag och stf. ut tillsammans med span. och jagade B-styrkan.

Äntligen skulle vi få lite skoj efter att ha skött oss exemplariskt i 15 månader. Allt skulle tas igen på ett par timmar. Nu djäklar skulle de få...

Kl. 02:00 var vi åter vid förläggningen och vi gick till var sitt tält för att slagga lite innan reveljen kl. 06:00.

När jag kom in i "mitt" tält (som jag inte hade hunnit titta in i sedan vi gruperat tidigare på dagen) sov alla som små barn, bara eldvakten var vaken. Lätt "förblindad" av det, relativt starka ljusskenet, från fotogenlyktan frågade jag eldvakten var jag skulle sova?

Lite lätt harklandes säger han:
- Där! Samtidigt som han pekar på en plats nästan direkt in till höger (kl. 03:00).

Vi hade på den tiden plastmattor som isolation mot marken och alla tält skottades rent för, ända ner till marken, oavsett hur mycket snö det var. Så även denna gången. Vad man inte kunde se innan man började att skotta bort ca: 25 kvm med 80 cm snödjup var stenar och stubbar.

Gissa vad som låg under mattan på just den plats som jag skulle sova på...?

En stubbe modell större. Kanske 80 cm i diameter och 60 cm hög. Placerad precis i mitten av ligglängden. För att över huvud taget kunna sova på den platsen hade man antingen behövt sätta sig PÅ stubben och sova eller lägga sig runt stubben och krama den till sömns.
Inget av dessa alternativ lockade mig speciellt mycket.

Eftersom jag visste att alla hade gjort ordentliga ståvärn med gott om isolering, i form av granris, beslöt jag mig för att sova ute.

Det tog kanske en kvart sátt samla ihop ALLT löst granris vi hade. Vilket bildade en dryg meter hög pelare (ihoppressad med mig liggandes på). Liggunderlaget på toppen sov jag hur skönt som helst ända tills någon väckte mig kl. 07:00.

upp som en fjäder flög jag och utbrast:
- Men vad fan ni skulle ju väcka mig kl. 06:00.

Svar från vpl:
- Lugn allt är redan packat och klart!
- Va, är ALLT klart för avmarsch?
- Ja ALLT är packat och klart, vi vill hem och MUCK:a!

Lugnad sjönk jag ner i sovsäcken igen och kom just på att jag ställt kängorna utanför säcken tidigare på natten *SMART*.

Hela den dagen rullade jag fram som om jag gick på ett par ordentligt urgångna skor. Först sent på kvällen, när vi kom in till logementet hade de tinat upp så pass att de var följsamma nog.

Detta var min lilla anektdot om hur det är att sova ute mitt i vintern. Det går bara man har bra prylar, mycket granris och tur med vädret.

Mvh!
// Niklas
 
Re: Therm A Rest

wmthned; sa:
Det är rekomenderat att ha "Therm A Rest" har jag hört, ett uppblåsbart liggunderlag, det isolerar mer än ett vanligt liggunderlag..
Jag har hört att det ska vara så att ett liggunderlag av cellplast med slutna celler ska isolera bättre än ett Therm A Rest. Vet någon om jag eller Thomas har rätt.
 
Re: Re: Therm A Rest

MTB; sa:
wmthned; sa:
Det är rekomenderat att ha "Therm A Rest" har jag hört, ett uppblåsbart liggunderlag, det isolerar mer än ett vanligt liggunderlag..
Jag har hört att det ska vara så att ett liggunderlag av cellplast med slutna celler ska isolera bättre än ett Therm A Rest. Vet någon om jag eller Thomas har rätt.

För vinterövernattning rekommenderas två liggunderlag (motsv).

När jag övernattar under vinterförhållanden brukar jag använda ett thermarest och ett vanligt liggunderlag i botten. Att jag använder ett therma beror mest på att det kan packas ihop till ett mindre paket än ett konventionellt liggunderlag (två vanliga skulle bli en för tjock och stor rulle).

De gånger jag bara använt enbart therma har jag upplevt att thermaresten är något varmare än ett 15mm konventionellt liggunderlag. Inte så konstigt med tanke på att det är 38mm tjockt.

Therman kan dock tappa lite höjd under natten när luften kyls ner och minskar i volym. Kanske är det därför vissa upplever thermarest som kallare. För att motverka detta bör man blåsa upp therman lite hårdare när det är kallt.

Mvh,

J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.