Sova under bar himmel i många minusgrader

Hejhej

Jag skall hänga på mina vänner i deras tradition att sova under bar himmel på Jokkmokks vintermarknad, vilket kan bli groteskt kallt....men kul! :) Har bara sovit så på sommaren. Finns det någon välbevandrad i sova-i-jäkligt-kallt-klimat som kan tipsa om vad jag kanske bör tänka på om det blir - 25? Jag har en minus 30 sovsäck och jag skall ha en annan sovsäck runt den också, sen gräver vi nog ner oss i snön lite!
 
Gräv en halvmeters snövall runt er för att få bort markdrag. I övrigt mössa, dubbla liggunderlag, varmt underställ, många sittups framåt morgonen. Jag har alltid för dålig disiplin för att ta mig ur säcken och dricka varmt, jag gör situps istället.
 
Glöm inte...

Håller med föregående skribenter, men kom på att du får inte glömma att ta med dig skodonen in i säcken, annars blir dom så kalla o vresiga när man ska ta på dem.
Man kan ha dom på sig i nödfall om man är slö.
>Tips: Andas djupa andetag inuti den stängda säcken några gånger så får du upp värmen fort.
Peter
 
Du kan ha med dig lite av varje i säcken, allt du inte vill skall vara iskallt på morgonen. Jacka och skalbyxor kan du lägga mellan säck och liggunderlag så håller de sig något sånär varma.
Använd en mössa som du kan dra ner över ansiktet eller en balaclava om du har, bar hud i -20 ... -30 går fetbort.
 
Hejhej

...Finns det någon ..som kan tipsa om vad jag kanske bör tänka på om det blir - 25?
Om du ska ha sovsäck-i-sovsäck bör du kolla att den yttersta säcken är vid nog för att tillåta den inre säcken att fluffa upp sig helt. En av mina mest frusna utenätter fick jag när provade ett alltför trångt sovsäcksöverdrag som komprimerade loftet på säcken under.
Numera använder jag gärna ett sovsäcksöverdrag med stor huva som man kan rigga som ett väldigt litet tält över huvudet. Det håller kvar lite värme kring ansikte och sovsäckens öppning vilket gör det mindre kritiskt att få sovsäcken perfekt stängd eller om mössan åker av under natten.
 
Jag har sovit ute i militära sammanhang och då grävde vi en halvmeter djup grop. En rejäl gransrisbädd i botten och dubbla säckar. Över stod skidorna lutade mot stavarna med jackan över som tak. Skyddar hjälpligt mot frost. Ungefär som en bil som står under ett tak-man slipper skrapa rutorna. Tips: Om du blir kissnödig så gå upp och gör dig av med det på en gång, det blir inte lättare genom att vänta :)
 
Magdafjäll;337914 sa:
Hejhej

Jag skall hänga på mina vänner i deras tradition att sova under bar himmel på Jokkmokks vintermarknad, vilket kan bli groteskt kallt....men kul! :) Har bara sovit så på sommaren. Finns det någon välbevandrad i sova-i-jäkligt-kallt-klimat som kan tipsa om vad jag kanske bör tänka på om det blir - 25? Jag har en minus 30 sovsäck och jag skall ha en annan sovsäck runt den också, sen gräver vi nog ner oss i snön lite!

Du har redan fått många kloka råd...

Två till, om tempen kryper ner till minus 25-30 så andas gärna genom t ex en halsduk, att andas in så kall och torr luft utan "skydd" kan ge dig torrhosta eller t o m ont i halsen...

En nalgeneflaska med hett vatten är skönt att ha med sig i säcken :). Sprider värme och kan drickas om du blir törstig.

...Å glöm inte att kolla in norrskenet och stjärnorna :).

...De e inte möjligen så att du ska dit med Lasse C m fl.? Tycker jag känner igen denna tradition...

//J
 
Du har redan fått många kloka råd...

Två till, om tempen kryper ner till minus 25-30 så andas gärna genom t ex en halsduk, att andas in så kall och torr luft utan "skydd" kan ge dig torrhosta eller t o m ont i halsen...

En nalgeneflaska med hett vatten är skönt att ha med sig i säcken :). Sprider värme och kan drickas om du blir törstig.

...Å glöm inte att kolla in norrskenet och stjärnorna :).

...De e inte möjligen så att du ska dit med Lasse C m fl.? Tycker jag känner igen denna tradition...

//J

Jag har fått väldigt många kloka råd, tack tack, skall nog kunna tampas med kylan på bästa sätt. Blir ju inge mygg iaf, det är skönt!

Nope, ska inte åka med någon Lasse, ska åka med en Maria och några tokar jag inte träffat förr. He ska bli se sköj! Får väl köpa mig en renfäll på marknaden att ligga på också, borde göra susen ;)
 
Du har redan fått många kloka råd...

Två till, om tempen kryper ner till minus 25-30 så andas gärna genom t ex en halsduk, att andas in så kall och torr luft utan "skydd" kan ge dig torrhosta eller t o m ont i halsen...

//J


Jag håller inte med om att andas genom halsduken - den blir snabbt fuktig av din fuktiga utandningsluft och sen kyler den mer än den värmer. Samma sak om balaclava - hål för mun och näsa. Att andas genom näsan är bättre än genom munnen - då har luften längre väg genom kroppen att värmas upp på före den når lungorna.

Samma sak om att andas i sovsäcken - det bidrar till fukt i säcken och det skulle inte jag göra.

Mitt sätt att värma upp säcken är att efter att ha sprungit mig lite varm (inte svett) och varit på toa (så man förhoppnignsvis slipper gå upp under natten - men som sagt vaknar man nödig gå upp direkt och sen snabbt ner igen - nödighet går INTE över) - lägg dig med torra ytterkläder ovanpå sovsäcken på liggunderlaget och låt lite kroppsvärme övergå till sovsäcken.

När man klägger sig tar man av sig nedifrån och kryper ner gradvis - av med skor och ställ dig i sovsäckehålet - ta av byxor och sätt dig med benen i säcken och slutligen av med jacka och tröjjor innan du kryper ner.

Och lägg dig inte med annat än torra kläder närmast kroppen - annars blir det garanterat kallt.

Cioh inte för mycket kläder på i säcken - bätter med mycket om sig än på sig. har du för mcyket på dig svettas du och sedna fryser. Bättre med lösa kläder mellan säckar eller mellan säck och inner/ytterpåse. Jag har nästan aldrig strumpor på i sovsäck pga detta (även i snögrop på fjället).

/Patrik
 
Jag håller inte med om att andas genom halsduken - den blir snabbt fuktig av din fuktiga utandningsluft och sen kyler den mer än den värmer. (klipp)

/Patrik

Det är inte min erfarenhet i alla fall, så jag tror att du gör bäst i att testa och se vad som fungerar för dig. Yllehalsduk har jag använt...

Ett annat alternativ är en balaclava med inbyggd ansiktsmask med nässkydd - det är som att andas genom ett litet rör och fungerar också bra...har använt en sådan de senaste tre åren...men balaclavan var tyvärr svindyr...

Håller med om att andas i säcken inte är särskilt bra...men många anser tvärtom...Lars Monsen t ex, men han hade å andra sidan enorma problem med isbildning i sin sovsäck när han korsade Canada ;)...ingen fuktspärr hade han heller...

//J
 
Jag har fått väldigt många kloka råd, tack tack, skall nog kunna tampas med kylan på bästa sätt. Blir ju inge mygg iaf, det är skönt!

Nope, ska inte åka med någon Lasse, ska åka med en Maria och några tokar jag inte träffat förr. He ska bli se sköj! Får väl köpa mig en renfäll på marknaden att ligga på också, borde göra susen ;)


Renfäll är varmt och gott :).

Lasse C och hans kamrater kommer från Sthtrakten och brukar vara på marknaden...de sover alltid ute men det kanske är kutym hos marknadens besökare :) ?

Verkar vara en cool marknad i alla fall...hoppas allt går bra!

//J
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
wmthned Sova ute utan tält, hur ? Bo och sova 12
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
såg Är Therma-A-reast NEOAIR UBERLITE L Unisex. som passar en fullvuxen karl under tre säsonger. Bo och sova 7
randomnilla Extra liggunderlag i cellplast under det uppblåsbara liggunderlaget Bo och sova 4
Christian71 Skydd under luftmadrass mot kyla Bo och sova 33
Zernox Skydd under luftmadrass Bo och sova 4
ludvig_svensk Liggunderlag under tältgolvet? Bo och sova 4
vandrafjäll Hög takhöjd, minst 3-manna, under 3kg. Bo och sova 8
Tact_Crateleap Önskar tips bästa 3p tält under 3000kr Bo och sova 17
Göran_ Vad har ni på huvudet under frostnätter i säcken? Bo och sova 12
Mummis Tält som tål regn med bra vent under 2000 Bo och sova 12
behedwin Hammock : vad sover ni på? I och under? Bo och sova 9
nicko_ Evazote-underlag under tältgolvet eller över tältgolvet Bo och sova 21
behedwin Hammock - Hålla värmen under? Bo och sova 5
superzebb Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr Bo och sova 9
totte Söker dunsovsäck med komforttemperatur kring 0 och vikt under 600 gram Bo och sova 16
vandrafjäll Sovsäck under 1000:- som klarar strax under minus Bo och sova 17
Mezzner 1-2-personer, under 2 kg, yttertält ihopsatt m innertält Bo och sova 11
perosen Vilket 1-p tält under 1.5 kg? Finns snabbmonterade? Bo och sova 7
Skipper_ Kan det funka med en reflektionsfilt under luftmadrassen för ökad värme? Bo och sova 17
Ankan79 Tält under trädgränsen Bo och sova 5
alaskaaa Tält som inte läcker in under 3000 kr? Bo och sova 27
Stryc9 Enmansboende under vinterhalvåret? Bo och sova 23
Urwaldjaeger Vilken sovsäck för året runt under öppen himmel? Bo och sova 3

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.