Val av tält för 3 personer, prisklass: under 5000 kr

Hej,

Jag har kört fast i tältdjungeln!

Jag letar efter ett friluftstält för 3 personer (sambo + barn). Vi kommer att tälta i naturen men i relativt kontrollerade miljöer, alltså inte främst i vildmarken (även om det självklart är ett plus om tältet erbjuder denna möjlighet). Vi vill gärna att det finns ett "pentry" för packning och annat.

Budget är max 5000 kr.

Vi kommer främst att tälta under vår/sommar/tidig höst i mellansverige/södra sverige.
Har ni förslag på prisvärda sovsäckar och liggunderlag mottages derra gärna!

Mvh,
Sebastian
 
http://www.fjallraven.se/catalog/product/view/id/25544/s/akka-dome-3/

Tips på ett fristående tält med dubbla absider. 5500:-
Genomgående hög kvalitet.
Vill man ha tunneltält med en stor absid finns mycket mer att välja på och där tror jag andra fyller på med en mängd olika tips.

Dun eller syntetsäck? Dunsäck "Skaut" från Roberts är ett tips om man vill ha en säck med komforttemp runt +/-0gr. Pris 159 Euro plus ca 20 Euro i frakt till Sverige
Titta på roberts.pl


..sent using tapatalk
 
Med en budget på 5000:- och kraven 3 pers, rätt stor absid samt plus om det går att använda på andra platser än campingar (som jag tolkar det) skulle jag försöka hitta ett begagnat Hilleberg Anjan 3 GT - nypriset är 7600:- så att få tag på ett begagnat (en säsong) för 5000:- borde inte vara någon omöjlighet. Ett något mer använt Nallo 3 GT borde du också kunna få för det priset.

Du skriver inget explicit om dina krav på tältets vikt, men om du eventuellt ska släpa ut det i terränglådan vill du ha ett lätt tält. Hilleberg Anjan 3 GT väger 2,4 kg medan de ovan nämnda tälten är tyngre. Rapadalen 3 väger 3,5 kg medan Akka Dome 3 väger hela 4,3 kg och det är kilon som du kan bära roligare saker för istället...

Personligen anser jag att vikten är av vikt...
 
Hej,

Tack för alla svar!

http://www.outnorth.se/urberg/rapada...nel-tent#Green ser intressant ut. Detta skall jag kolla vidare på.
Jag såg en del lovord för detta http://www.xxl.se/vildmark/talt/talt/bergans-compact-light-3-talt/p/1088486_1_style hur står sig förstnämnda i relation till detta?

Jag ska kika på begagnatmarknaden och se vad som finns där, det är ett alternativ.
Angående vikten så är det såklart en variabel att ta med i beräkningen men jag antar att priset reflekteras i vikt? Alltså mindre kilon = dyrare?

Angående säck. Dun eller syntetsäck, vad är skillnaden? Är någon att föredra rent kvalitetsmässigt?

Mvh
 
Jag ska kika på begagnatmarknaden och se vad som finns där, det är ett alternativ.

Jag har köpt alla mina "dyra" tält begagnade (använda 5-10 nätter) och betalat runt halva priset mot vad ett nytt skulle ha kostat, så det är definitivt värt att kolla där. Det är inte helt ovanligt med "felköp", men det krävs en del tålamod för att hitta dem och när du väl gjort det får du vara ruskigt snabb...

Här är förresten ett exempel på vad jag menar (riktigt bra pris om det kostar vad säljaren säger att det kostar - kontrollera alltid!):

http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=65154

Dock så tycker jag att det är i absolut tyngsta laget (klartext: skittungt, men funkar bra om man ska vara på samma ställe längre tid och det är vinter så att man kan dra det i pulka) om du ska bära på det...

Angående vikten så är det såklart en variabel att ta med i beräkningen men jag antar att priset reflekteras i vikt? Alltså mindre kilon = dyrare?

Inte nödvändigtvis förrän du börjar röra dig mot extremerna. Håll bara koll på vad tälten du tittar på väger när du jämför och fundera på hur mycket gott du istället kan ta med dig för den vikten så ska det nog bli bra.

Angående säck. Dun eller syntetsäck, vad är skillnaden? Är någon att föredra rent kvalitetsmässigt?

Den korta versionen: En dunsäck är lättare och tar mindre plats än en i syntet. Den är dyrare och känsligare för fukt. Sedan kan vissa ha synpunkter på att det är just dun i en dunsäck.
 
Senast ändrad:
Mitt tips på rymligt tält för 3 personer inom budget är Bergans Rondane 4 alternativt Bergans Compact light 4. Dessa tält ger bra bredd även för bekväma liggunderlag och stor flexibel absid.
 
Jag har köpt alla mina "dyra" tält begagnade (använda 5-10 nätter) och betalat runt halva priset mot vad ett nytt skulle ha kostat, så det är definitivt värt att kolla där. Det är inte helt ovanligt med "felköp", men det krävs en del tålamod för att hitta dem och när du väl gjort det får du vara ruskigt snabb...

Här är förresten ett exempel på vad jag menar (riktigt bra pris om det kostar vad säljaren säger att det kostar - kontrollera alltid!):

http://www.utsidan.se/classifieds/view.htm?ID=65154

Dock så tycker jag att det är i absolut tyngsta laget (klartext: skittungt, men funkar bra om man ska vara på samma ställe längre tid och det är vinter så att man kan dra det i pulka) om du ska bära på det...



Inte nödvändigtvis förrän du börjar röra dig mot extremerna. Håll bara koll på vad tälten du tittar på väger när du jämför och fundera på hur mycket gott du istället kan ta med dig för den vikten så ska det nog bli bra.



Den korta versionen: En dunsäck är lättare och tar mindre plats än en i syntet. Den är dyrare och känsligare för fukt. Sedan kan vissa ha synpunkter på att det är just dun i en dunsäck.

Jag har kikat runt lite på begagnat men det verkar vara något tunt utbud just nu (alternativet du länkade ser dock intressant ut).

Jag vet även att jag är ganska sent ute för att hinna göra något vettigt kap innan semestern börjar (nästa vecka).

Överlag så vill jag att det jag köper skall vara av hög kvalité så måste bugeten justeras något för att säkerställa det så är jag ok med det. Jag har kikat lite på detta: http://www.outnorth.se/hilleberg/anjan-3-gt#Green är det overkill för vårt syfte? Hur står sig de alternativ som ni länkat ovan mot detta?

Mvh
 
Bra val...

Överlag så vill jag att det jag köper skall vara av hög kvalité så måste bugeten justeras något för att säkerställa det så är jag ok med det. Jag har kikat lite på detta: http://www.outnorth.se/hilleberg/anjan-3-gt#Green är det overkill för vårt syfte? Hur står sig de alternativ som ni länkat ovan mot detta?

Mvh

Hilleberg gör bra tält, absolut...har själv ett Anjan2, men....jag har det som solotält (är 190cm) och gillar att ha lite utrymme. Det är ingen direkt overkill med ett 3GT, ventilationen är väldigt bra, absid där ni har gott om plats för utrustning samt att man kan ha öppningen på lite olika sätt vilket är nice :)!

Samt att det är ett tält ni kan "växa" med, om ni på något år vill vandra mer i fjällmiljö, lite mera exponerat så kommer det att fungera lika bra för det under sommarhalvåret :)!

Dom andra tälten du kikat på/fått förslag om fungerar också bra för de ändamålen som du anger.
Skillnaden är framförallt i vikt och olika mtrl.
Men som sagt...om du ska ha ETT tält som följer med i 10-15år så skulle jag nog köpa Anjan, det valet bygger bara på mina egna erfarenheter av HB som märke. Har haft och använt deras Kaitum i 9 år, sommar som vinter utan det minsta problem eller mtrl mässigt.

Blir intressant att höra vad du slutligen väljer och Hur det kändes efter att ni varit ute :)!
 
Senast ändrad:
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Monarchy Hjälp med val av tält. Bo och sova 0
Cuba Cola Hilleberg - val av litet tält Bo och sova 34
olahan Val av tält från Hilleberg Bo och sova 8
disgruntled Behöver råd gällande mitt val av tält. Bo och sova 8
henrik 1a val av tält Bo och sova 0
thomas.vastervik Hjälp med val av tält. Bo och sova 27
mbsthlm Val av budget-tält Bo och sova 9
Muttanbarko Hjälp med val av tält Bo och sova 10
Pellepax Hilleberg tält. Val? Bo och sova 28
egilviking Val av 2manna tält Bo och sova 3
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
stratus tält val. Bo och sova 2
Peppe83 Val av tält?!? Bo och sova 10
mellgren Val av tält??! Bo och sova 2
Still Alive Val av tipitält. Bo och sova 26
Aset Hjälp med val av quilt Bo och sova 4
Still Alive Hjälp med val av Hillebergstält Bo och sova 38
poijjan Val av sovsäck Bo och sova 30
mickebratt Val av sovsäck Bo och sova 11
ELAN II Val av sovsäck Bo och sova 1
Zaine Akka 3 vid fjällvandring, bra val? Bo och sova 10
Vintefjell Val av sovsäck(skombination) för vinterfjället Bo och sova 36
alle.samuelsson_hotmail.com Student - Val av sovsäck & liggunderlag Bo och sova 10
nyborjare93 Val av liggunderlag i juli Bo och sova 4
k1322 Synpunkter på val av sovsäck för europeisk högsommar Bo och sova 10
fjällbäcken Val av sovsäck om man sover på mage. Bo och sova 14
honken1 Val av bivacksäck Bo och sova 11
Stefflo Val av liggunderlag Bo och sova 5
Jamte Val av sovsäck och liggunderlag Bo och sova 8
Oakrock Hjälp med val: Tältcentralen eller Helsport? Bo och sova 10
danisko Val av tältlina Bo och sova 2
Erasmus Val av tvåmannatält Bo och sova 0
mutuldus Val av sovsäck Bo och sova 13
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
lisayey Ännu en som behöver hjälp med val av liggunderlag Bo och sova 15
Oakrock Hjälp med val av Hillebergtält Bo och sova 12
Stordrulen Val av sovsäck Bo och sova 3
alven Val av tältpinnar/markpinnar Bo och sova 17
AfTech54 Hjälp och tips vid val av 3S-sovsäck Bo och sova 45
Collin val av sovsäck runt midsommar i särna Bo och sova 16
Petteriskogen Exped Sirius/Sirius Extreme, val av tältväv? Bo och sova 2
Spinspider Val av lättviktstält? Bo och sova 4
samojedlover Val av sovsäck? Bo och sova 10
arcteryx Val av Hillebergstält? Bo och sova 8
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.