Sova ute utan tält, hur ?

Jag funderar på att gå ut och knalla lite i slutet av veckan, och för att testa, tänkte jag lämna tältet hemma, och sova enbart i sovsäck..

Nu tänkte jag kolla om Någon testat detta, och har några smarta tipps om vad jag ska tänka på.. Ex, om det börjar regna, någon som har någon bra idé(Och krypa in under en gran funkar inte så bra, då jag är på 2500 meter :), och det inte är så mycket träd där)

Jag funderar på dubbla liggunderlag, dels mitt uppblåsbara, för att det isolerar ganska bra mot kyla från marken, sedan ett vanligt, för det täcker hela sovsäcken, och skyddar sovsäcken (uppblåsbara är enbart halv längd), min sovsäck klarar -18 grader, det bör inte vara kallare tycker jag..

Eller är det så att jag är knäpp och tänka på att sova utan sovsäck och bör ta med tält ?

Kom gärna med idéer !
 
Sovsäcksöverdrag?

Enligt mig är det ett måste att ha ett sovsäcksöverdrag då man sover utan tält. Visst jag har försökt att sova utan överdraget, men jag lovar att det inte är kul även om man ligger under en gran då det regnar. Idag finns det många kommerciella överdrga at köpa men det är nog ingen svår konst att tillverka ett själv.
 
Att sova under bar himmel.

Jag har sovit under bar himmel flera nätter. Jag har förvisso tillbringat nätterna i låglandsträng, ej blåsigt.
Jag ligger i sovsäck på mitt liggunderlag direkt på marken. Jag har en regntät bivackpåse från VAUDE tillgänglig om det skulle bli regn.
Allt runt mig blir daggvått men ej liggunderlag eller sovsäcken, eller jag själv.
Om jag är tvungen att krypa ner i bivacksäcken blir det fuktigt i den pga. kondens. Jag är då fortfarande torr men sovsäck och liggunderlag, som jag stoppar i säcken är fuktiga. Jag använder syntet sovsäck så den har hittills torkat fort så som liggunderlaget på morgonen.
Om det är bra väder som det har varit för mig så kan man uppleva naturen verkligen nära.

En kväll låg jag under, av solen fantastiskt färgade moln. Denna färgpalett övergick i ett fjärran åskväder där den ena blixten övergick den andra i teckning och sken. När jag senare under natten vaknade kort så öppnade sig hela himlavalvet med alla dess stjärnor. När jag till sist vaknade så låg jag där och kickade över dimmorna som smög fram över sjön, värmda av solens strålar.

Detta ver en natt nu i mitten av augusti.

Detta är en upplevelse man återkommer till och lever länge på.

Ola A.
 
Tack

Tack för svaren, jag får se till och skaffa mig en sovsäcksöverdrag .. en annan sak jag kom och tänka på när jag läste Era svar är, hur vindtät är sovsäcken Klarar sovsäcksöverdrag vinden också ?

Har enbart sovit i tält med den och där blåser det ju inte...

Får se hur det blir i helgen, vädret kan bli dåligt.. Men jag tycker det verkar härligt och sova under bar himmel
 
Det blir kallare utan tält, men har man en bra sovsäck så kan man mycket väl sova utomhus även vintertid. Det kan ju också bli problem med kryp som man inte är skyddad mot om man inte har tält. Finns det växtlighet så kan man gärna bädda med tex granris under liggunderlaget, är det torrt så kan man också lägga granris över säcken.
 
Vaknar

Sov mycket under bar himmel när jag var yngre. Oftast på stränder runt om i Europa men även ute i naturen, i parker inne i städer osv. Vad som händer när det börjar regna är helt enkelt att man vaknar. Man rullar ihop säcken och sätter igång lite kaffe och ser till så att man håller sig varm. Sedan sover man vid ett senare tillfälle istället.

En upplevelse jag minns särskilt var en natt när jag klättrade över staketet till ett för kvällen igenbommat Hyde Park i London. Rullade ut sovsäcken under ett träd med några buskar alldeles i närheten. Låg en stund och tittade på parkvakternas patrullbilar som körde runt och rutinmässigt sökte av parken med strålkastare. Tänkte att vilken sekund som helst blir man väl ivägkörd. Men icke. Sov gott hela natten. Vaknade ganska tidigt för att hinna packa ihop. Upptäckte till min stora glädje att jag hade sällskap av ett par orädda ekorrar! Fixade kaffe och studerade ekorrarna som höll på och joxade mindre än en meter ifrån mig. De höll sig kvar ungefär en kvart innan de skuttade iväg. Det var en något otippad men härlig upplevelse.
 
Som många redan påpekat är ett sovsäcksöverdrag ett måste. Det finns färdiga att köpa men jag tyckte att alla jag tittade på var för trånga... Jag sydde ett som var rejält stort för att kunna tex lägga in kläder, småprylar som skall vara lättillgängliga etc. I princip en rektangulär påse 1 x 2,2 m. Tätt tyg i botten och luftande tyg (Pertex) upptill. Lång dragkedja med 'regnskyddsflap' efter ena lång- och kortsidan så att man kan stänga till helt om det behövs, normalt lämnar jag kortsidan öppen. Tejpade sömmar. Funkar helt OK.

//p-a
 
En liten varning...

Vill bara ge en liten varning om att sova utan tält....

I somras var jag ute och paddlade i vätterns skärgård. Väderleksrapporten hade lovat mycket gott väder så tältet lämnades hemma. Av någon outgrundlig anledning (hjärnsläpp?) tog jag med min lite varmare sovsäck om det nu mot förmodan skulle bli lite kallt på kvällen. En dag gick vi iland på en helt kal klippö och skulle sova där över natten. Efter ha fått se en spegelblank sjö i solnegången var det så dags att krypa till kojs. mycket beroende på att några mygg hade lockas fram ur sina gömslen. Varm och god kryper jag ner i min varma säck(!) och ligger med lite uppknäppt i sidan. Blir givetvis myggbiten...och drar i min vana trogen igen säcken helt.....det dröjer ca. 10 sek...Svetten börjar spruta om kroppen, här ligger man på en kal klippö i solljus och det är med all säkerhet +20 C. och min säck tål väl lika mycket på minussidan. Jag står ut i två sek. och sedan slutar det med att jag ligger fullt naken sånär som på kallsingarna på mitt liggunderlag med säcken slängd nere vid fötterna. hopplöst försökande att ignorera de 2 tusen myggen som cirkulerar ovan. Hur jag såg ut på morgonen tar vi någon annan gång....

Summasumarum, ta inte en för varm sovsäck på sommaren om du sover under bar himmel.
 
Sova utan tält är underbart!!

Helst på vintern för då slipper du både problemen med regn och kryp.

När det är plusgrader, så tittar jag noga på väderleksprognoserna och stannar bara ute över natten (prognosernas pricksäkerhet minskar rätt drastiskt). En syntetsäck värmer ju även i blött tillstånd, så det kan vara användbart.

Sovsäcksöverdrag är därför inte min melodi.
 
Hängmatta?

Har ingen provat att sova ute i hängmatta?
När jag tittade på hängmattstävlingen tidigare i somras, och sedan också fick tips om bivanoracken, så lät det för mig som en perfekt kombination.
 
Jotack det går utmärkt!

I Sydamerika är detta mycket vanligt. Knepet är att sova på diagonalen, hopkrupen till en boll eller med särade ben.

Inte att förglömma är att det inte är lämpligt när det är kallt, såvida du inte trycker ned ett liggunderlag i hängmattan!
 
Fuktigt

Det är givetvis underbart på många sätt att sova under bar himmel.

Men som de tidigare har påpekat - är ett extra skydd för sovsäcken nödvändigt.

En gång sov jag vid en sjö och när natten kom steg det varma vattnet upp i luften och blåste in över oss, som låg där på stranden. Givetvis kyldes ångan ner och i princip lade sig över oss. Det blev väldigt kallt, och på ett kick var man helt genomblöt.

Jag har dock aldrig sett en så vacker stjärnhimmel som den kvällen!

Lycka till - Andvänd regnskydd!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
baffinguarapo Sova ute på vintern Bo och sova 13
holetaker Sova på rygg-problem Bo och sova 18
Hopp22 Stora sjöfallet sova i tält, tips Bo och sova 1
Svenn Sova på velomobiltur Bo och sova 5
Pantsu Sova under bar himmel/lavvu, slippa kryp? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
Vanjalee Tälta i Ungern, sova bekvämt Bo och sova 2
såg Vad väljer ni i skogsmiljö på vintern att sova under Bo och sova 11
sennen Sova i myggnät och på underlag...? Bo och sova 5
Antracith Sova i bivack - Skydd för sovsäck Bo och sova 8
Tomas Eklund Sova i dunkläder istället för sovsäck? Bo och sova 22
skallagrimson Sova mjukt och varmt Bo och sova 9
yps Sova på mage? Bo och sova 1
lagrave Varmt _och_ bekvämt underlag Bo och sova 8
Magdafjäll Sova under bar himmel i många minusgrader Bo och sova 34
brigas Sova på stenig mark Bo och sova 3
ToLi2007 hjälp en nybörjare sova gott Bo och sova 11
Tomas Carlsson Sova i endast sovsäck Bo och sova 21
niben Sova på rygg ... eller inte? Bo och sova 17
Hedman Sova i blåst Bo och sova 13
Senoren bo och sova Bo och sova 4
johankarlsson Sova pa sno? Bo och sova 17
kmike Vågar man sova i det här tältet? Bo och sova 4
david_pers "Sova i ett träd" Bo och sova 9
Franz321 Bo och sova Bo och sova 1
gule Sova med tät innersäck? Bo och sova 4
Vintertälta, sova under bar himmel? Bo och sova 5
forslund Barn ute.. Bo och sova 3
olavroer Sove ute Bo och sova 6
oscarhav Hilleberg Anaris utan vandringsstavar Bo och sova 1
vandrafjäll Hur man reser Big Agnes i regn utan footprint. Bo och sova 7
Fjorr Köpa begagnade Hilleberg utan kvitto/garanti... Bo och sova 14
saigon Budgettält utan tveksamma ämnen? Bo och sova 2
Ulli85 Kaitum 4 med eller utan GT? Eller Kaitum 3 GT? Bo och sova 6
EkanPonti HILLEBERG med eller utan GT (större eller mindre absid) Bo och sova 12
Matfarsan Varför tält utan golvmatta? Bo och sova 22
Snowtigher hängmatta med eller utan myggnät Bo och sova 14
tvatillarton Resa till island - låg budget utan körkort! Bo och sova 12
Jojosurf Compression utan att skada dunsovsäck? Bo och sova 5
Jackiie Hexamid utan ground sheet Bo och sova 0
Skogstoker Vinterövernattning utan tält/sovsäck med liten påverkan? Bo och sova 20
EUV Kaitum med eller utan absid?? Bo och sova 7
Pyle HB Staika utan innertällt? Bo och sova 1
Sindre Enkel duschlösning för torp m el men utan vatten Bo och sova 11
MadIce Tälta utan snö på vintern.. Bo och sova 4
Zar Kan man leva utan GTabsiden? Bo och sova 19
greenjuice Sovsäck utan blixtlås Bo och sova 10
erik_vandrare Funkar det att pula sovsäcken i ryggan utan påse? Bo och sova 4
greenjuice UL: Lätta sovsäck utan blixtlås Bo och sova 20

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.