Barn ute..

Hur tänker ni med era barn? När tycker ni att de är tillräckligt stora att följa med på turer med övernattning?
 
Det beror väl på vart man ska. Vi gjorde första tältturen när den yngsta var två år. Egentligen är det väl inte barnen det hänger på, utan föräldrarna. Barn sover ju ute på dagarna sommar som vinter, så det avgörande är väl när föräldrarna anser sig vara mogna att planera turen och få med sig allt nödvändigt. Vill man så går det.
 
Beror på temperatur vid övernattningen och föräldrarnas egen bekvämlighet

Det tillför en egen dimension att byta blöjor oh amma utomhus men fixar man (= barnet) det så brukar det inte vara några problem att övernatta under den snöfria delen av året.

Min äldsta son tillbringade sin första övernattning 6 månader gammal i tält den 3-5 maj i Bergslagen ett år när det snöade och temperaturen låg någon grad över 0. Snön var borta men det fanns en tjälskiva på runt 10 cm djup vilket gjorde att allt började flyta i snögloppet... inte så kul. Men trots en tuff start så hänger sonen numera ofta med scouterna så trots bistra erfarenheter så har detta inte satt några menliga avtryck för honom i vart fall.
Däremot hade min hustru en del tankar om mjölkstockning ed när hon tvingades att amma i ett utkylt tält på natten så... dylika temperaturer är inget jag kan rekommendera.

Men när medeltemperaturen kryper upp över 10 grader så.. och underförutsättning att man som förälder inte är alltför bekväm så...

Lycka till.

Vänligen/Dag
 
Sova

Hej våra två äldsta var inte över ett år när de fick vara med på tältövernattning. Den tredje blir nästan två år innan han får sova i tält. Barnen sover aldeles utmärkt i tält.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.