Tält för 2 vuxna, 1 tonåring och 2 barn?

Hej!
Vi ska vandra i fjällen i sommar och behöver tips på tält för fem personer - två vuxna, en tonårig tjej samt två tjejer som är 9 och 6 år. Vi har tittat på nätet på tunneltält för fyra personer. Kan det vara något?
 
Jag tror det blir trångt trots två lite mindre personer.
Ni skulle kunna köpa två tält istället, då får ni flexibilitet samt att ni kan sälja ett om fjällvandring inte uppskattas av alla.
 
Kolla på måtten och tänk efter. Det är möjligt att det finns extra stora fyrapersonerstält som ni kan rymmas i, men jag tror inte ni får plats i ett normalstort fyrapersonerstält. Vi har sovit två vuxna, en åttaåring och en 2-månaders bebis i ett stort trepersonerstält och t.o.m. det var trångt. Vi hade bara tur att det var vackert väder när vi var ute, annars hade det blivit tufft. :)
 
Två tält, alla gånger! Visserligen har vi sovit fem i ett trepersonerstält, men då var barnen små. En tonåring torde behöva mer integritet än så! Tre + två personer, eller om ni verkligen vill umgås en lättviktskåta. Första förslaget har fördelen att tonåringen kan ta med en kompis ut någon annan gång, det andra är bäst om ni verkligen vill umgås eller vädret blir helt kasst (då måste ni umgås...)
 
Ett tvåpersoners, ett trepersoners och en 10 kvadratmeters tarp däremellan ger er både sovutrymme samt gemensam yta under tak. Lätta tält är alltid enklast att bära, så i min värld låter det tunneltält.
Eftersom jag inte har några andra tältintressen, utom att bruka dem och någon gång förbättra lite här och där, skulle jag råda er att titta på tältutställningar och nätet. Det finns massvis med tälttrådar här bl a.
 
Senast ändrad:
Jag säger också två tält. Förutom att det är mer flexibelt, samt att en tonåring uppskattar lite "privacy", så är det lättare att hitta bra tältplatser (två små isf en stor) enligt min erfarenhet. Ibland vill man tälta i närheten av en stuga, och då är bra tältplaser ofta svåra att hitta.
 
Hej

Kanske det här: http://getout.se/item.asp?katid=268&item=11341

Eller det här: http://getout.se/item.asp?katid=268&item=10079

Kåtor finns ju också: http://www.outnet.se/bergans/wiglo.php?group=prod_prod_grp-s1/370

Finns fler liknande, leta runt lite bland butikerna/producenterna. Har ingen erfarenhet av tälten tyvärr, men det finns det säkert andra som har här på forumet.

Lycka till!

//Karolina

De skulle fjällvandra, inte åka på lastbilssemester. ;)

Men en kåta, det drömmer jag också om till vår fempersonersfamilj, så det tipset tar jag också åt mig av. Fast det är mest för att vårt tältkonto är begränsat och en kåta skulle passa både som bilsemestertält och fjällvandringstält. Skulle vi bara fjällvandra skulle jag kanske tänka annorlunda. (Och skulle vi bara bilsemestra skulle jag kanske välja ett Primus bifrost. :) )
 
Tack för alla tips!

Tack för alla goda tips! Vi har också tänkt på två tält, men samtidigt är det ju en upplevelse att dela tält. Det där med tarp låter intressant. Vad är det??
 
Vi har också tänkt på två tält, men samtidigt är det ju en upplevelse att dela tält.

Javisst... Särskilt när man blir osams ;-)

Jag håller med övriga: Två tält kommer få större användning, framförallt när barnen blir större och tonåringen vill dra iväg själv. Jag vet inte om tarpen medför så mycket. Däremot skulle jag satsa på ett tält med större förtält till tremannatältet. Då får alla plats i det när ni ska spela kort på kvällarna.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
martin8956 Gärna hjälp i djungeln! Tält, 2 vuxna 1 barn Bo och sova 12
Zanity Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna) Bo och sova 7
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9
JeeyBee Mögligt tält? Bo och sova 17
jakeplisken Har jag ett bra tält? Bo och sova 16
Jänis Biltema tält Bo och sova 9
Jesper1972 Andrahandsvärde på tält ? Bo och sova 19
Heikkinen Fjällrävens kvalitet på tält? Bo och sova 1
vandrafjäll Resa tält i storm Bo och sova 10
Friluftsknutten Dags att uppgradera utrustning! (tält + sovsäck) Bo och sova 7
holetaker Tips på prova-på-tält Bo och sova 31
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
bundu Bör jag vara bekymrad över dessa skador i mitt tält? Bo och sova 15
RikCar Ett mindre tält är varmare Bo och sova 12
libo475 Erfarenhet sv zpacks duplex tält Bo och sova 10
Guldhönan Finns prisvärt 4-mannatält eller är det HB/FR som gäller? Bo och sova 13
799 Militärtält 12 Bo och sova 15
olaab Tvåmanna tält med mysig öppning? Bo och sova 23
RufuzIda Sömtäta tält Bo och sova 13
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Lingonlisa Hjälp med identifiering av tält Bo och sova 9
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
vandrafjäll Vsl av lätt tvåmanna tält Bo och sova 31
Stefan_Bengtsson Höstrea på tält - vilket ska jag välja? Bo och sova 5
Lacka64 Äldre modellen av Hillebergs tält Niak? Bo och sova 4
Lavskrikan Storleken på Hillbergs tält (och andra tält för den delen) Bo och sova 20
niklaz Tält för familj om 4, tips tack! Bo och sova 5
Thella82 Uppblåsbart tält? Bo och sova 5
PontusBj Begagnat tält tål inte vatten, Outwell Nevada Bo och sova 13
pettsson1977 matförvaring i tält Bo och sova 17
Sisay Lätt och prisvärt tält för 3 personer? Bo och sova 32
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
rikard500 Kan ett tält krympa? (Vaude Bivi 1) Bo och sova 6
mattias1jonsson Oppland tält Bo och sova 5
Tobias.H Enväggstält - hiss eller diss? Bo och sova 29
Joakim.e Nytt fjälltält, Kaitum 3, Dome 3 eller annat? Bo och sova 12
Fp86person Tält över trädgränsen Bo och sova 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.