Tält till 4st familjemedlemmar (vuxna)

Hej!

Det är så att min familj spekulerar om att övernatta i tält på mina morföräldrars tomt i sommar på gotland (istället för att hyra någon stuga) och jag undrar om ni skulle ha något tips på tält som skulle passa för 4st fullvuxna individer?

Urberg - Öland 4-Person
http://www.outnorth.se/urberg/oland-4-person-tunnel-tent

Denna funderar jag på men vet inte om vi alla skulle få plats. Skulle det vara bättre att investera i 2 separata tält där jag och min bror sover i ena och föräldrarna i det andra?

Värt att tillägga är att vi har två små pudlar också. Och vi har alltid haft otur med regn....

Tacksam för alla svar! Jag känner mig jätteintresserad av vandring och friluftsliv och det här kanske kan ses som det första steget mot den riktningen? :)
 
Vikten!

Om tältet/tälten senare ska användas vid vandring så är vikten väsentlig! Vidare gör det skillnad vilka årstider och var man planerar att vandra/tälta.
Tält i olika storlekar lämpliga för vandring och annat friluftsliv behandlas i ett flertal forum på Utsidan - bl.a. i denna gällande 4-personerstält för fjällvandring: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82622
 
Hej!

Det är så att min familj spekulerar om att övernatta i tält på mina morföräldrars tomt i sommar på gotland (istället för att hyra någon stuga) och jag undrar om ni skulle ha något tips på tält som skulle passa för 4st fullvuxna individer?

Urberg - Öland 4-Person
http://www.outnorth.se/urberg/oland-4-person-tunnel-tent

Denna funderar jag på men vet inte om vi alla skulle få plats. Skulle det vara bättre att investera i 2 separata tält där jag och min bror sover i ena och föräldrarna i det andra?

Värt att tillägga är att vi har två små pudlar också. Och vi har alltid haft otur med regn....

Tacksam för alla svar! Jag känner mig jätteintresserad av vandring och friluftsliv och det här kanske kan ses som det första steget mot den riktningen? :)

Två tält gör det mycket lättare att använda till fler aktiviteter. Ett 4-personers tält blir tungt att ta med om du ska göra en ensamvandring. Är ni flera som ska vandra så är det smidigt att dela upp vikten genom att ha två tält.
 
Det beror ju mycket på hur bekväma ni är, hur länge ni tänker vistas på samma ställe, och hur ni färdas.

Handlar det om ersättning av sommarstuga för en veckas tid för fyra bilburna vuxna så skulle jag snegla i riktning campingtält. T.ex. Primus Bifrost Y6 (http://www.outnorth.se/primus/bifrost-y6) men hur utsatt stället är för väder och vind kan ha betydelse.

Vill man skaffa utrustning som kan utnyttjas mångsidigt till vandring mm. så skulle jag se på två olika tält, t.ex. ett 3 personers tunneltält med GT-absid eller redan nämnda Octopeak kompletterat med ett 2-3 personers självstagande kupoltält för fyra årstider. Rymligt och bekvämt för fyra på Gotland oavsett regn, och senare kan en eller flera personer sikta nästan vart som helst och välja det tält som bäst passar ändamålet.
 
Glömde att nämna detta: tältets främsta mål är att ge oss skydd över natten mot vind och väta med bra ventilation då vi inte får plats att sova i självaste huset. Det kommer vara första gången vi campar.

Om tältet/tälten senare ska användas vid vandring så är vikten väsentlig! Vidare gör det skillnad vilka årstider och var man planerar att vandra/tälta.
Tält i olika storlekar lämpliga för vandring och annat friluftsliv behandlas i ett flertal forum på Utsidan - bl.a. i denna gällande 4-personerstält för fjällvandring: http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=82622
Okej, yes! Vi kommer tälta på sommaren och frakta all packning i bilen och har kikat i den tråden men eftersom det är 2 vuxna & 2 barn så tänkte jag att de tält som rekommenderas där kanske är för små...

Två tält gör det mycket lättare att använda till fler aktiviteter. Ett 4-personers tält blir tungt att ta med om du ska göra en ensamvandring. Är ni flera som ska vandra så är det smidigt att dela upp vikten genom att ha två tält.
Hm, du har en poäng där! Tack så mycket för perspektiven!


Luxoutdoor F8.....väldigt bra lösning för er, då ni inte ska ut på kalfjället mitt i vintern. Rymmer 4 vuxna utan problem

http://www.packalatt.se/talt-and-tarps-c-115/fyrmanstalt-c-132/sil-octopeak-f8-p-220
Lade till denna i min "lista" med tält-kandidater! Tack! Ser ingen information om hur mycket regn den tål på utsidan, utan bara golvet, eller information om ventilationen men får kolla runt lite mer! :D Tack igen! :)


Det beror ju mycket på hur bekväma ni är, hur länge ni tänker vistas på samma ställe, och hur ni färdas.

Handlar det om ersättning av sommarstuga för en veckas tid för fyra bilburna vuxna så skulle jag snegla i riktning campingtält. T.ex. Primus Bifrost Y6 (http://www.outnorth.se/primus/bifrost-y6) men hur utsatt stället är för väder och vind kan ha betydelse.

Vill man skaffa utrustning som kan utnyttjas mångsidigt till vandring mm. så skulle jag se på två olika tält, t.ex. ett 3 personers tunneltält med GT-absid eller redan nämnda Octopeak kompletterat med ett 2-3 personers självstagande kupoltält för fyra årstider. Rymligt och bekvämt för fyra på Gotland oavsett regn, och senare kan en eller flera personer sikta nästan vart som helst och välja det tält som bäst passar ändamålet.
Japp! Vi kommer bo på deras tomt under hela vistelsen i fårösund och det kommer vara nära till vattnet så antar att när det blir storm så blir det verkligen storm (men håller tummarna för sol)... Eftersom tält-termer är nya för mig så känner jag mig lite osäker på vad just GT står för i GT-absid.. Och tack för det välutvecklade svaret! Det uppskattas! :)

Tackar och bockar för alla hjälpsamma tips, riktigt kul! Tar åt mig av alla så gott jag kan och ska föra det vidare till mina föräldrar. :)

thumb-up-terminator+pablo+M+R.jpg
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
martin8956 Tält till familjen, budget. Förslag? Bo och sova 2
Fjällhumlan Tält till långvandring? Bo och sova 30
Ulltand2 Stor matta till tält? Bo och sova 3
Naltafri Tält till familj Bo och sova 12
fritzner Tält till bekväm flickvän som även fungerar att ta med på kortare vandringar Bo och sova 17
tsebring Söker efter footprint till The North Face Mica 2 (tält) Bo och sova 5
Karlaugust Tält till bil Bo och sova 5
athlech Kamin till tält, Vettigt Pris? Bo och sova 6
hanszetter_live.se Lämpligt lätt tält mm till basläger Bo och sova 4
KulvertTur Försöker sålla bland 3-manna-tält till fjällturer. Bo och sova 18
ARKAND Tält till familjen Bo och sova 5
melody Behövs underlag till tält? Bo och sova 17
pomperipossa tält till barnfamilj Bo och sova 12
Lasse Be Båge till tält Bo och sova 10
wotswe Tält till två personer samt hund Bo och sova 23
Ran4 Presenning/underlag till Tält 20? Bo och sova 4
aksello Vaude Power Atreus, nytt tält, ev till salu Bo och sova 4
Soffgrupp Självstadgande tält till rimligt pris Bo och sova 0
Napoleon Var hittar jag footprint till mitt NF-tält från 2005? Bo och sova 2
Brundin Beställa tält som inte levereras till Sverige Bo och sova 4
MAW 1-pers tält till mildare vinter!? Bo och sova 8
aliquerer Hjälp till nybörjare - Val av tält Bo och sova 5
pelka litet tält till bra pris?? Bo och sova 24
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Polarnatt Tältpinnar till Halti-tält Bo och sova 0
Joakim Ambrosson Ett till tält ska inhandlas, men vad!? Bo och sova 81
svedenmark Vilket tält till familj Bo och sova 5
Diar Skyddsunderlag till tält (som isolerar?) Bo och sova 4
Joakim Ambrosson Köpa ett till tält.. Vaude Hogan UL Argon Bo och sova 1
marcusen UL Bågar till tält. Bo och sova 6
Joakim Ambrosson Kompressionssäck till tält, vart? Bo och sova 4
Anders262 Lätta tält till scouting Bo och sova 30
grawin 1-mans tält till Sarek? Bo och sova 4
Rogga Tält till Aconcagua Bo och sova 8
dr_ljungberg Kompressionspåse till tält? Bo och sova 12
Mal Exp. tält till Aconcagua Bo och sova 15
outdoor_alle UL tält för 4 Bo och sova 4
Weox Kondens på innertält ? Bo och sova 18
holetaker Tips på lättare tält - Lanshan? Bo och sova 19
Jejina Problem med msr tält Bo och sova 5
Hajknisse Tält för 1 person vandring. Bo och sova 25
Meldrum Vandringstält för novis familj Bo och sova 11
Litensvamp Vilket tält ska vi titta på/köpa för camping? Bo och sova 9
jonathanSollen Tips för att minska ljud mellan liggunderlag och tält? Bo och sova 4
ElinR Isolerande underlag tält, Bo och sova 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...