Kupoltält för fjällen 1 vuxen 2 barn !

Som rubriken lyder söker jag efter ett kupoltält för mig och barna, har idag farfars gamla fjällräven expedition 3 vilket verkligen är för 3 exakta platser ! Så söker ett tält jag kan resa själv bära själv och har ytter och innertält klart ! Då barna ä för små för att kunna dela vikten än (5-8) sökt runt antingen ett stort 3manna eller 4 manna behövs. Ska kunna stå på kalfjället ! Och ha utrymme för barna ! Priset är inte det viktigaste antingen billigt eller dyrt då säkerhet och vikt är prio !

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
 
Generellt är tunneltält lättare för samma utrymme som ett fristående, men jag förstår på din fråga att fristående är ett krav?
Om priset inte har någon betydelse tycker jag Hilleberg Allak bäst motsvarar dina krav. 2 mans versionen fungerar så länge barnen är så små att de kan ligga skavfötters, men Allak 3 kanske är en bättre långsiktig lösning?

kan du även acceptera tunneltält öppnar sig helt nya möjligheter då utbudet är mycket större.
 
Jo har även tittat på tunneltält största prion är att kunna resa själv visst barna hjälper till men räknar inte med dom varjegång. Ja ett 2 manna blir för litet då minsta är som en visp därför jag tittar på större tält hehe, ja minst 3 manna eller 4 ifall man tar med en person extra någongång ! Tittat mest på kupol pga om barna blir trött så behöver jag inte titta ut plats så noga jämfört med tunnel och vind. Men helt klart kanske ska titta på tunnel också ! Vet att kupol väger mer , bär ganska tungt redan nu så gärna lättare !:p

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
 
Jag har vandrat själv med mina två barn sedan de var yngre än dina är. Jag har ett Kaitum 3GT som jag är fantastiskt nöjd med. Just för säkerheten! Eftersom jag just vandrar själv med dem vill jag ha ett tält som jag verkligen kan lita på i alla väder. Och jag får ingen mer hjälp av dem än ”ligg här och var vikt så att tältet inte blåser bort!” :LOL: Kan klart rekommendera en förlängd absid, guld värt i dåligt väder (eller bara för kvällsmys).
2CE0C60E-25CB-4D0A-8BDA-FDA87A2656E5.jpeg

(Ja, det finns andra tält än Hilleberg, men jag gillar dem...)

Var nyligen uppe och vandrade i Grövelsjötrakten, vi hade från +24 grader, vindstilla och strålande sol till +2, stormbyar och snöblandat regn. Inga problem för tältet! Den andra familjen som var med hade ett Exped Orion 3 som fick kämpa med vinden - det vek liksom ner sig på vindsidan. Syns inte att det blåser på det här fotot (mer än på trädet) men äldsta sonen i det tältet blev livrädd att flyga bort över fjället och tog sin tillflykt i vårt tält...
1DCD8170-842E-4199-9B13-F4083FBE686C.jpeg


Hjälper gärna till att svara på frågor om fjällvanding med barn å tält om du vill - hör av dig!
 
Senast ändrad:
Det är nog enklare att resa ett tunneltält än fristående, och självklart refererar jag i båda fall till sk skandinavisk design där inner- och yttertält är kopplade. Är de ej kopplade är ju uppsättning och nedtagning mer komplicerat.

För ett tunneltält, bara sätt i bågarna och spänn dem, sedan en eller två markspik i bortre ändan och dra upp tältet mot dig och fäst det i marken. Hur enkelt som helst och lätt fixat på egen hand. Därefter kan man i lugn och ro fixa med stormlinor mm vilka alltid bör användas oavsett tunnel- eller fristående tält.

Med ett tunneltält kan du även välja till större absid, sk GT absid på Hillebergspråk, något som är mer ovanligt med fristående tält.
 
Tunneltält är inga problem att resa själv även när det blåser ordentligt, så låt inte det avskräcka. Att ha tillgång till stor abside är guld värt och kanske mer så med små barn där man gärna slår läger lite tidigare och då vill kunna söka regnskydd om det kommer en skur. Kräver inte heller lika notorisk ordning på prylar. Att ha koll på barn som ska in och ut ur ett innertält med skor, stänga för mygg etc. undviker man gärna så bättre om de kan hålla till i absid fram tills det är dags att verkligen gå och lägga sig.

Personligen skulle jag nog sikta på Nallo 3gt som har en bra kompromiss mellan lätt och slitstarkt. Har själv ett Anjan men är nog lite tveksam till att ta med ett så nedbantat tält tillsammans med barn ovan trädgränsen även om det säkert går. Med barn får man ju bära ganska mycket själv så att kunna spara vikt är ofta ganska hög prio.

Sen finns andra tält än Hilleberg, helsport, bergans, fjällräven, nordisk har liknande modeller och gott renommé.
 
Låter faktiskt lite som man ska sikta in sig på en tunneltält ! Ja det finns ju en hel uppsjö av tillverkare ! Vill som sagt gärna ha ett som håller länge ! Helst då jag ser farfars gamla fjällräven som håller tätt än ! Tittat både på kaitium och nalle kaitiumen verkar ha en enorm absid !! Och absiden är ju guld värd med dom små liven ! Ja oftast bär jag i princip allt 8åringen får bära sin sovsäck och liggunderlag å nån bok med gossedjur lillen får bära bok och gossedjur och extra kläder ! Å som ni säg ett för välbantat tält kan det bli vanskligt på kalfjällen ! Vill inte stå ute hålla i ett tält mitt i natta för barna ska kunna sova !hehe

Skickat från min SM-A515F via Tapatalk
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
inenuttuh Söker kupoltält - 2p / 3 säsongs - Bo och sova 2
pajaflow Kupoltält ? Bo och sova 6
Gillen Tältfråga (kupoltält). Bo och sova 25
Modular Kupoltält med 'bredd' på minst 180cm... Bo och sova 18
The Crow Hillebergs kupoltält Bo och sova 20
Gråbuse Vilket kupoltält för kajakning+vandring? Bo och sova 8
utesälen Pulkapåse till kupoltält Bo och sova 5
TheDude Från tunneltält till kupoltält? Bo och sova 18
medic kupoltält Bo och sova 2
perfogelberg Söker lätt enkelt luftigt kupoltält. Bo och sova 13
bengtolovlarson Vilket är bästa 2 mans kupoltält? Bo och sova 24
anna.kristiansson 3-pers kupoltält till paddling? Bo och sova 12
hbgsnix Kupoltält Roskilde (Biltema) Bo och sova 10
akta 2p Kupoltält med absid Bo och sova 8
macgunde 2-3 personers kupoltält sökes Bo och sova 48
emil.s Sökes: Kupoltält, 1-2 mans, "smidigt", 2-3000kr Bo och sova 5
SafeSurfer Nytt kupoltält för två, HB tarra eller staika? Bo och sova 7
flygare69 Vilket kupoltält? Bo och sova 34
bollstuds Vålå Dome II, Problem med uppsättning Fjällräven kupoltält Bo och sova 12
tranemoandy hjälp vid val av hilleberg kupoltält Bo och sova 10
EagleOwl Självstagande kupoltält på klippor, 2p med hund Bo och sova 6
avslutad130206 Kupoltält 1-2 mans Bo och sova 9
tobielis Kupoltält från Holmeslet Bo och sova 7
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 49
KillerKaninen Kupoltält Bo och sova 9
Fibbe Tips på kupoltält! Bo och sova 6
ebba00 tips på kupoltält Bo och sova 11
ErikTheViking Var får man tag på stora kupoltält Bo och sova 6
Kupoltält... Bo och sova 6
Kroppe 3-mans kupoltält? Bo och sova 3
karlsson Everest Hexagon kupoltält någon? Bo och sova 0
stina30 Tunneltält eller kupoltält Bo och sova 2
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
ricke Ber om råd om liggunderlag i fjällen Bo och sova 11
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
Erker Råd om ny sovsäck i fjällen Bo och sova 53
WilliamGurebo Tlimit för sovsäck i fjällen? Bo och sova 6
Tobias.H Tarpliknande tält för sommarbruk i fjällen - Söker råd Bo och sova 10
sofiagothlin Någon som har erfarenhet av NEMO Dagger 2p? Bo och sova 2
jfc.bromma Hillberg Niak - funkar för svenska fjällen? Bo och sova 6
Zartok Dometält för fjällen i höst/vinter Bo och sova 21
Lighter Dunsäck i fjällen. No or go? Bo och sova 18
björk1 Sovsäck kvinna fjällen Bo och sova 12
Sitiensis Söker lätt 2-mannatält för fjällen (och annorstädes) för 3 årstider Bo och sova 16
Lipo Lätt sovsäck för frusen kvinna i fjällen Bo och sova 13
Silverswede Biten av fjällen - nybörjare som ska köpa tält Bo och sova 42
avslutad171206 Sovsäcksfodral + Tarp i fjällen Bo och sova 5
victorg Svenska fjällen i aug/sep: Haglöfs Zensor 3S eller Marmot Cloudbreak 30? Bo och sova 3
Brauer Ellos rekommenderar tveksamt tält i fjällen Bo och sova 18
Topi Bergans Wiglo LT4 - familjetält i fjällen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.